Lekker kjøleveske, noen som er kjent med 9000?(store bilder)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Lekker kjøleveske, noen som er kjent med 9000?(store bilder)

Legg inn av kevin86 » 01 mai 2006, 22:19

Som temaet sier så lekker det kjøleveske
fra en slange som ligger under det jeg tror er acc.
Men det er ikke så lett å se nøyaktig om det er en slange det lekker fra.
Så derfor lurer jeg på om det er noen som har en ide om det kan være noe annet enn en slange som har fått hull?
Takker for ALLE svar=)
Bilde
Bilde
Bilde
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 02 mai 2006, 07:46

Min erfaring med 9000 er at varmeapparatregisteret kan være synderen.

men en dårlig slangeklemme han skape mye frustrasjon...

Er det frostvæske under bilen, dette letter jo søket noe...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 02 mai 2006, 08:27

Petter-900-T skrev:Min erfaring med 9000 er at varmeapparatregisteret kan være synderen.

men en dårlig slangeklemme han skape mye frustrasjon...

Er det frostvæske under bilen, dette letter jo søket noe...

Petter
Det er frostveske under bilen ja.
man ser at det renner fra under acc, men vet ikke om det er bare slange som lekker eller om acc har noe med kjøleveske å gjøre?
Takker for svar :)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 02 mai 2006, 10:57

Vannpumpa sitter der du beskriver. Det kan jo vere flere årsaker til at det lekker, prøv å røsk litt i kjøleslangen og se om den revner. Det kan også være lurt å skifte slangeklemmer.
Det kan også hende at det er vannpumpa som lekker. Tegn på at den er gåen er at det ikke lekker når bilen står, men kunn når den går.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 02 mai 2006, 11:19

Det finns ett "sladdrehull" på vattenpumpen.
När lagren blir slitna börjar det att läcka där.
Då är det dags att byta vattenpump!
Om det inte är en slang som läcker då...

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 02 mai 2006, 11:50

Han lekker litt når han står stille, men går ikke vannpumpa inn i motoren, hvis man ser på motoren rett fram så sitter pumpa på venstre side rett inn i blokka? Ser ikke ut som den lekker der ifra. Ser ut som det kommer fra rett under acc.
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 02 mai 2006, 12:28

Da må det være slangen fra vannpumpa til radiatoren, så vidt jeg kan huske er det bare den som går der. Er usikker på hvor kjølingen til turboen går, hvis du har noe sånt.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 02 mai 2006, 12:30

Øyvind skrev:Da må det være slangen fra vannpumpa til radiatoren, så vidt jeg kan huske er det bare den som går der. Er usikker på hvor kjølingen til turboen går, hvis du har noe sånt.
Håper det er den slangen. Har lyst å skru når været blir litt bedre:-)
Sier fra hva jeg finner ut:-)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 02 mai 2006, 14:08

Når motorvifta starter, etter motoren er skrudd av.
Så renner det mye kjøleveske.
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 02 mai 2006, 21:16

Fant en slange med sprekk på der, slangen fra kjøleveske tanken til vannpumpa. Prøvde å reparere den uten å lykkes. Noen som har forslag til hvor jeg kan skaffe sånn slange til en grei pris? Aero bil i ski skulle ha nesten 400kr for en annen slange som er kortere, altså den som går til radiatoren.. Vil helst ikke tenke på hva den jeg trenger koster der.


Edit:
Så at speedpartsnorway selger mange forskjellige slike slanger til ålreite priser.
Denne slangen her ligner på min:
Bilde
http://www.speedparts.se/prod/res_v-k_slang.shtml
O/E Ref.4029849
Kanskje jeg missforstår, men er ikke den bare til 900?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 mai 2006, 06:53

Prøv høggern!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 03 mai 2006, 07:10

Ingvar N629 skrev:Prøv høggern!
Jeg må bare stemme i med Ingvar her! :)

Det gikk hull på en lignende slange i min gamle og900. Denne skulle Saab her ha ca 800 for, og de kunne ikke love at de fikk tak i noen en gang! :shock:

Deretter gikk jeg til TESS(slangespesialisten), men de kunne ikke hjelpe.

Videre gikk jeg til Radiatorspesialisten her, men neida..

så jeg gikk på hoggern, og fikk TO slike slanger, og litt annet småplukk - for 30 kroner! :D :D

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 mai 2006, 20:08

Vel, å kjøpe slangar på høggaren er då å forflytte problemet. Slangar morknar, det er eit tidspørsmål før den "nye" slangen også går lekk.
Prøv Mekonomen dei har hatt OK prisar på slangar. Den du nemner som kosta 400:- på SAAB kosta vel rundt 100:- på Mekonomen.

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 03 mai 2006, 22:23

Hjelle, N6 skrev:Vel, å kjøpe slangar på høggaren er då å forflytte problemet. Slangar morknar, det er eit tidspørsmål før den "nye" slangen også går lekk.
Prøv Mekonomen dei har hatt OK prisar på slangar. Den du nemner som kosta 400:- på SAAB kosta vel rundt 100:- på Mekonomen.
Da tar jeg med slangen til mekonomen i morgen=)
Er vell smart å bytta morkne ting ja, prøvde å "reparere" røret ved å tre inn et Cu rør der hvor hullet var, men alt er så råttent pluss at når man hadde fått en del av røret stivt så var det helt umulig å tre slangen inn under alt det greiene pga at en del av slangen var "veldig" stiv...
Brukt 2 timer på å ikke utføre noe :evil:
Takker for tipset med mekonomen :D
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 04 mai 2006, 21:46

Mekonomen hadde ikkeno lignende dessverre, men stakk til biltema og fant en radiator slange med tilnærmet lik diameter og som var veldig bøyelig.
Eneste bakdelen var at det røret var litt for kort, men fikk skjøta det med litt av den gamle slangen.
Takk for alle svar i posten :)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Svar