Side 1 av 2

Saab 90 - Tuning af turbo 8v

Lagt inn: 02 mai 2006, 20:26
av RuneDK
Jeg er igang med at ligge en t8 i min saab 90, og vil derfor gerne vide hvordan jeg kan få lidt flere hestekræfter ud af den i samme omgang. Hvor meget ladetryk kan jeg køre med, med original intercooler?
Jeg får modificeret tændingsfordeleren så jeg kan køre med lidt tidligere tænding.

Kan jeg gøre noget ved min benzintryksregulator?

Mvh Rune

Lagt inn: 02 mai 2006, 21:17
av Ottar N398
Uten modifikasjoner skal vel disse motorene tåle rundt 1 bar. Angående bensintrykkregulator så vet jeg faktisk ikke men det er jo K-jet på den og jeg tror det er så mye å gjøre der :roll:

Lagt inn: 02 mai 2006, 21:45
av RuneDK
1 bar? Det var mere end jeg troede. Og det er med K-jet'en?

Lagt inn: 02 mai 2006, 21:56
av Vorpenes N459
1bar med k-jet går bra!

Lagt inn: 02 mai 2006, 21:57
av TurboLars N383
Modde APCboksen , trim60turboen , åpent filter og 3"JT eksos (vet ikke om den eksosen passer på SAAB90 , men tilpassning går vel ? ) er vel det vanligste, enkleste og billigste :D
Pass på å stille opp bensintrykket hvis du justerer opp ladetrykket

Lagt inn: 02 mai 2006, 21:58
av TurboLars N383
Modde APCboksen , trim60turboen , åpent filter og 3"JT eksos (vet ikke om den eksosen passer på SAAB90 , men tilpassning går vel ? ) er vel det vanligste, enkleste og billigste :D
Pass på å stille opp bensintrykket hvis du justerer opp ladetrykket

Lagt inn: 02 mai 2006, 22:23
av RuneDK
TurboLars: Hvordan justerer man op benzintrykket? Vil også gerne selv svejse en 3" rustfri udstødning med batteribøj fra turbo og så helt bagud.

vorlas: 1 bar på en helt standard t8 uden APC med standard intercooler??

Lagt inn: 02 mai 2006, 22:35
av Henrik N380
RuneDK skrev:vorlas: 1 bar på en helt standard t8 uden APC med standard intercooler??
Ikke det at jeg kan så meget om motorer etc. Men ville da tro at det er en klar fordel at køre med et apc system.. :confuse:

Lagt inn: 03 mai 2006, 07:05
av Eirik N396
RuneDK skrev:vorlas: 1 bar på en helt standard t8 uden APC med standard intercooler??
Hvor gammel er denne motoren? For jeg tror APC var standard fra 1983.

Lagt inn: 03 mai 2006, 07:11
av Mortimer-N18
For å skru opp bensintrykket på K-jet så må du shimse opp trykkregulatoren. Jeg har gjort det en gang, men husker ikke hvilken skrue du må skru ut og shimse. Jeg brukte vanlige skiver å shimse med. Det er sikkert noen her som kan forklare hvilken skrue det er. Den sitter ihvertfall på bensinfordeleren. :)

En annen ting du kan gjøre er å sette på et Bosch innsprutningssystem fra en T16. Er et par her på forumet som har gjort det, og flere i sverige, så det er fullt mulig. Det er bare litt mer jobb :)

Lagt inn: 03 mai 2006, 10:08
av RuneDK
Skjæveland - jeg har ikke fået APCsystem med da jeg købte motoren. En 90 er jo ikke født med turbo.

Det skal forblive med K-jet, og hvis nogen kunne fortælle mig hvad shimse betyder og hvad det er for en skrue det er, så vil jeg prøve det :)

Lagt inn: 03 mai 2006, 10:19
av Eirik N396
å shimse betyr å legge en skive :below: under skruen, for å få løftet denne opp litt..

Bilde

Lagt inn: 03 mai 2006, 11:26
av Surbotaab N369
Hei.

Noe jeg ville hatt hvis jeg hadde en 8V turbo med K- jet var en lamdasonde med display inne i bilen.

For det store problemet med K-jet er jo at den ikke klarer å gi nok bensin. Å da er det en stor fordel å se om den går for magert eller ikke.

Tror du får kjøpt lamda-somder med display fra en 1000kr og oppover...

Lagt inn: 03 mai 2006, 16:05
av RuneDK

Lagt inn: 03 mai 2006, 18:32
av Petter 900 T
Med en ledning er uten elektrisk oppvarmning, gir ikke bra info før den er blitt oppvarmet.

Jeg har manifold fra en 89 Special (fake areo), denne har dette orginalt.

Eller så tar du en fra en US spec.

Petter