Side 1 av 1

Unormalt mye eksos og svilukt (2002 9-3 SE)

Lagt inn: 03 mai 2006, 19:22
av KarsteN536
De siste ukene spytter bilen min ut unormale mengder eksos ved oppstart. Det lukter til tider veldig svidd og mye eksos i bilen.

Service var i mars for cirka 2000 km siden og oljenivå passer jeg alltid på.
Jeg har Simons anlegg fra kat og bak. Trimmet sted 1. Fyller 98 etc etc,

Noen som vet hva som kan forårsake dette? Behandler den pent som jeg gjør med alle biler.

Lagt inn: 03 mai 2006, 21:37
av Pancho N497
er det hvit røyk som kommer når du starter? extra mye vist den f.eks har stått over natta? er mest sannsylig turboen som lekker olje da. vist du har turbo da? :D

Lagt inn: 03 mai 2006, 23:08
av Saab900STCR
Pancho N497 skrev:er det hvit røyk som kommer når du starter? extra mye vist den f.eks har stått over natta? er mest sannsylig turboen som lekker olje da. vist du har turbo da? :D
Ehh??
Hvit røyk = olje?
Nope!!
Hvit røyk = vatten.
Blå røyk = olje.
Svart røyk = for mye bensin som inte förbränns.

Mvh Anders

Lagt inn: 04 mai 2006, 08:25
av KarsteN536
Det er blå røyk. Da er det turboen som lekker olje?

Lagt inn: 04 mai 2006, 11:05
av Saab900STCR
Den inte bara läcker, den är på god väg att ta kvällen. :(
Om du lossnar luftsnoken(röret mellan luftfilter och turbo) då kan du känna på turbo axeln.
Det gör inget om man har slark radielt(upp-ned) men slark axiellt(länds med axeln) ger blårök och till slut turbohaveri.
Byt så fort du kan så du inte blir stående på nån öde väg mitt i natten.
Edit: Oljeröken skadar också katalysatorn...

Mvh Anders

Lagt inn: 04 mai 2006, 11:10
av KarsteN536
Uff da...

Noen som vet cirkapris på bytte?

Lagt inn: 04 mai 2006, 13:02
av Magnus N592
Bytteturbo hos Speedparts er vel en ca 4450,- NOK (prisene på sidene deres er vel SEK). Evt kommer rabatt i tillegg, så er ikke all verden å få byttet. Se http://www.speedpartsnorway.no under PRODUKTER, STANDARD RESERVEDELAR, TURBOAGGREGAT, UTBYTES STANDARD TURBO. Evt oppgraderingsturbo om man ønsker det, men det er kanskje ikke nødvendig med steg 1, men om man skal "fleske til" litt senere så er det et alternativ med det samme man skal gjøre det?

Uansett, lykke til! :D

Mvh
Magnus

Lagt inn: 04 mai 2006, 18:22
av Pancho N497
Saab900STCR skrev:
Pancho N497 skrev:er det hvit røyk som kommer når du starter? extra mye vist den f.eks har stått over natta? er mest sannsylig turboen som lekker olje da. vist du har turbo da? :D
Ehh??
Hvit røyk = olje?
Nope!!
Hvit røyk = vatten.
Blå røyk = olje.
Svart røyk = for mye bensin som inte förbränns.

Mvh Anders
hehe bomma kraftig der ja :D hadde rett med turbo men bomma på fargen på røyken :D bra vi har noen som retter på. hehe 8)

Lagt inn: 04 mai 2006, 18:24
av Pancho N497
Saab900STCR skrev:Den inte bara läcker, den är på god väg att ta kvällen. :(
Om du lossnar luftsnoken(röret mellan luftfilter och turbo) då kan du känna på turbo axeln.
Det gör inget om man har slark radielt(upp-ned) men slark axiellt(länds med axeln) ger blårök och till slut turbohaveri.
Byt så fort du kan så du inte blir stående på nån öde väg mitt i natten.
Edit: Oljeröken skadar också katalysatorn...

Mvh Anders
har vært borti en 9-5 med gåen turbo som fylte intercoolern med olje så den blei potte tett. så turbon bør byttes med en gang :D

Lagt inn: 12 mai 2006, 21:31
av SledgeN685
Trenger man oppgraderings turbo for steg2?

Lagt inn: 12 mai 2006, 22:14
av matrox N522
Sledge skrev:Trenger man oppgraderings turbo for steg2?
Nei, trenger ikke det. =) Bare orginal turbo :wink:

Lagt inn: 12 mai 2006, 22:18
av ScaabN451
Sledge skrev:Trenger man oppgraderings turbo for steg2?
Steg 2 er vel halv eller helsats eksosanlegg med sport/race kat. :) bør bytte det først,steg tre kan være større turbo,spørs hva slags bil du har...

Lagt inn: 28 mai 2006, 12:51
av KarsteN536
Bilen bruker unormalt mye bensin 9.2l 100km. Hører dette sammen med at turboen lekker olje?

Lagt inn: 28 mai 2006, 13:14
av Hjelle, N6
KarsteN536 skrev:Bilen bruker unormalt mye bensin 9.2l 100km. Hører dette sammen med at turboen lekker olje?
Lenge sidan luftfilter er bytta?
Men det kan også være at turboen er slitt, då du må være tyngre på pedalen for å få opp trykket :D