Side 1 av 2
Aerobil bremse tull..?!
Lagt inn: 04 mai 2006, 21:37
av Lillegutt82
Nå er jeg litt forbanna..!!
Kjøpte min -02 9-3 i begynnelsen av desember hos da "Aerobil" på Slependen. Bilen var strøken og bra, men bremsene hadde rustet litt pga at den hadde stått en stund ute til salgs. Ble da enig med selgeren om at bremsene forran skulle byttes og det ble gjort og alle var fornøyd. Jeg med ny bil og nye bremser, og Aerobil med enda salg. Alt vært suverent og det har ikke vært nevneverdige problemer, til nå..
Med nyinnkjøpte turbogroove skiver og redstuff klosser fra "ebcbrakes" skred jeg til verks for å bytte skiver enda en gang, (har jo fort funnet ut at med litt aktiv kjørestil holder ikke orginal bremser). og her er tingen, i det jeg skal skru av caliper/bremsekloss-holderen er det ingen motstand i den nedre skruen(!), jeg kan nesten dra den rett ut med fingrene.!!! Rundt gjengene ligger det som en gang var en del av spindelen min. Og hullet ser ut som det er borret pent opp. Det er tydlig for meg ihvertfall hva som har skjedd, den/de (les;Aerobil) som har montert nye bremser har ikke dratt til med moment, og dratt rundt bolten.! Bare flaks at den ikke har falt ut før. At dette kan skje er greit, men at de tørr å levere ut bilen i den standen er jo helt utrolig.?!!
Så mitt spørsmål er bare, hvordan skal jeg gå frem her, noen som har noen bra idèer.?! Eventuelt om det er noen rettigheter jeg har.?!
Er kjempetakknemlig for alle svar, ettersom ny spindel mest sannsynligvis ikke er billig eller lett og montere.
Lagt inn: 04 mai 2006, 22:10
av Børre N17
Oi, høres ikke trygt ut nei... Ei heller særlig seriøst gjort.
Ville ha kontaktet NAF advokaten, de har nok råd til deg.
Lagt inn: 04 mai 2006, 22:39
av Lillegutt82
Er desverre ikke NAF medlem, men takk for tipset..

Lagt inn: 04 mai 2006, 22:46
av Ingvar N629
Dette går helt klart under det som kjøpsloven definerer som vesentlig mangel. Du har da krav på enten kompensasjon, ny vare eller å heve kjøpet. I dette tilfellet er det ingen grunn til at du kan kreve kjøpet hevet, men kompensasjon har du krav på med loven i hånd.
Selger har jo også visst om dette uten å informere deg, noe som er lovstridig.
Lagt inn: 05 mai 2006, 06:58
av Jørgen N237
Er du gjensidigekunde da? Isåfall har du rettigheter hos naf, og naf advokaten kan du ta kontakt med uansett hvis det gjelder bilrelaterte ting, han kan ihvertfall gi råd om hva du skal gjøre.. Ellers kan du kontakte et verksted som har overtatt kundene til aerobil.. Men det kan jo være vanskelig å få ut noe av et konkursbo, ihvertfall lave summer..
Lagt inn: 05 mai 2006, 08:59
av Ingvar N629
Freshmaker N237 skrev:Er du gjensidigekunde da? Isåfall har du rettigheter hos naf, og naf advokaten kan du ta kontakt med uansett hvis det gjelder bilrelaterte ting, han kan ihvertfall gi råd om hva du skal gjøre.. Ellers kan du kontakte et verksted som har overtatt kundene til aerobil.. Men det kan jo være vanskelig å få ut noe av et konkursbo, ihvertfall lave summer..
Aerobil er konk? Da er det vel verre ja. Saab Norge? De burde ta ansvar siden en merkeforhandler har handlet imot kjøpsloven.
Lagt inn: 05 mai 2006, 09:13
av Nensin N266
Aerobil er vel ikke konkurs? Aeroauto ble slått konkurs og kjøpt op av Subaru via Pongo AS eller noe?, det er hverfall slik jeg har forstått det.
Lagt inn: 05 mai 2006, 11:39
av Ottar N398
Er også ganske sikker på det er aeroauto som gikk konk.. aerobil lever så vidt jeg vet i beste velgående

Lagt inn: 05 mai 2006, 14:30
av Lillegutt82
Takk for tips folkens. Men tror jeg har fikset det nå. Har vært å kjøpt helicoil.!!
Var innom ThraneSteen som det heter nå faktisk og pratet med verkstedmesteren, men han nektet all skyld..!! Han ville ikke tro det hadde holdt om de hadde gjort noe sånt.. Men men.. Alle de jeg har vært i kontakt med i dag sier det en typisk merkeverksted ting.. Kjapt arbeid i siste liten for å få bilen ut. Og er det noen feil lager de en kjap halveis ordning som holder ut garantien.. Drit sleipt og dårlig opplegg spørr du meg..! Jeg forklarte som sagt til mange forskjellige bla NAF mekanikere med 12års erfaring og de sa det samme alle sammen, er det mye locktite på bolten og ikke på de andre har de garantert visst om det og prøvd å få det sammen bare. Og det var det jo selvfølgelig et "tonn" av på kun den ene..
Så etter mye om og men fikk jeg tak i Kartro Norge som kunne stille med helicoil og verktøy til dette for en grei liten slump penger. Kunne selvfølgelig gått rettens vei, men for å være helt ærlig er jeg mer klar for å få SAAB'en veien med nye bremser (og snart nytt senkesett fra Speedparts) i stede for å måtte la bilen stå i ukesvis..!!
Så mottoet er, bruk uavhengige verksteder, (feks SPEEDPARTS) eller gjør det selv.!
Igjen takk for mange svar..!!
PS: Hvis noen trenger å låne dette verktøyet i senere tid er det bare å spørre. Gjengene er M12 x 1,5
Lagt inn: 05 mai 2006, 15:20
av Lillegutt82
Og da var alt ferdig.. Funket som rakkern..!!
Men her er dagens tristeste historie. Ringte verkstedet til Thrane-steen nå for å få nøyaktig moment jeg skulle skru det til med, og gjett hva de svarte.. Skru til du blir blå, de ante ikke, så det var det de gjorde..
Men etter litt leting i bøker fant han det frem til slutt da..
Var 110nm for de lurer..
Lagt inn: 05 mai 2006, 19:36
av KongerudN344
Baren en liten kommentar til det der med å ikke bruke merkeversksted; Min erfaring er at det er akkurat like ille!!! Er et verksted useriøst så er det! Merkeverksted eller ei.
Lagt inn: 08 mai 2006, 16:31
av TurboRoger_N486
Hmm mulig jeg ikke kan så mye om lovverket, men vil ikke en slik verkstedreparasjon omfattes av lov om håndtverkertjenester og ikke forbrukerkjøpsloven... ??
Lagt inn: 08 mai 2006, 18:40
av Ingvar N629
TurboRoger_N486 skrev:Hmm mulig jeg ikke kan så mye om lovverket, men vil ikke en slik verkstedreparasjon omfattes av lov om håndtverkertjenester og ikke forbrukerkjøpsloven... ??
Mjoo, men det er nå uansett en for selger kjent mangel ved varen, som er holdt skjult for kjøper. Han kjøpte jo bilen med denne feilen, leverte den ikke inn til reparasjon.
Lagt inn: 09 mai 2006, 14:24
av ut218
Ikke uten grunn naf har tilbud om å gå over bilen før og etter sørvis for å sjekke at jobben er gjort forsvarlig. Kjenner til at verksteder bruker lufttrekker uten momentstav på alt fra karosserimuttere til hjulbolter. I førstnevnte tilfelle er gjengene ødelagt, i andre tilfelle er hjulbolten enten gjenget feil, eller umulig å løsne, og i verste fall er navet skjevt. Det er så mye slurv. Åssen skal man være garantert at de er renslige når de skifter vitale deler i motor og drivverk. Kanskje den nye drivknutemansjetten er skjuler sand og dritt for alt du vet?
Lagt inn: 09 mai 2006, 19:50
av Jørgen N237
Naf er jo på ingen måte ufeilbarlige de heller, har mange eksempler på at de oppdager uvesentlige ting, men ikke vitale ting. Stoler ikke på en organsisasjon eid av et forsikringsselskap..