Bensintilførsels problem? - 9000 T16
Lagt inn: 09 mai 2006, 09:49
For 2 dager siden merket jeg at jeg ikke fikk full skyv ved pådrag i 4 gir, og siden har det bare vært nedoverbakke. Fikk samme følelsen i 3'gir, så resten, og nå står bilen i syv stein.
Status: Om den ikke har vært forsøkt startet på 30 min starter den og går normalt på tomgang (testet i 20 min), men problemene melder seg så snart du prøver å kjøre en tur og belaster motoren. Etter et pr. hundre meters kjøring blir motorgangen veldig ujevn, og turtallet nekter over 3000rpm i alle gir. Den putrer skikkelig og hoster seg nedover i turtall. Gasspådrag gir tilslutt nesten ingen respons annet en hosting fra motoren.
Om jeg stopper (som jeg må tilslutt) og setter bilen i fri kan jeg klare å få turtallet over 3000rpm og oppover med litt jobbing, og jeg kan kjøre noen nye hundre meter. Men om den nekter det går turtallet videre nedover og tilslutt går den kun på 2 sylindre før motoren til slutt stopper. Med 30 min venting så er den grei igjen på tomgang og jeg kan ruse den opp og holde den ved høyt turtall uten problemer sålenge den står i fri.
Jeg har skiftet noen pluggledninger(fra coil til fordeler også) som hadde litt dårlig ledeenve, pluggene ser fine ut (ikke forsøkt skiftet), testet trykket i toppen ok, fylt på enda 5l bensin, byttet hjerne av alle ting og sjekket det jeg vet av vakumslanger(er redd jeg ikke har den fulle oversikt over alle vakumslangene og bruksområde riktignok).
Men problemet melder seg gang på gang og bilen må taues tilbake til garagen.
For 1 uke siden presterte jeg å kjøre tom bilen for bensin, og spekulerer på om det kan ha noe med saken å gjøre. Jeg håper noen kjenner igjen problemet og har en kur.
Bilen er en 1988 9000 2.0L 16v Turbo.
Status: Om den ikke har vært forsøkt startet på 30 min starter den og går normalt på tomgang (testet i 20 min), men problemene melder seg så snart du prøver å kjøre en tur og belaster motoren. Etter et pr. hundre meters kjøring blir motorgangen veldig ujevn, og turtallet nekter over 3000rpm i alle gir. Den putrer skikkelig og hoster seg nedover i turtall. Gasspådrag gir tilslutt nesten ingen respons annet en hosting fra motoren.
Om jeg stopper (som jeg må tilslutt) og setter bilen i fri kan jeg klare å få turtallet over 3000rpm og oppover med litt jobbing, og jeg kan kjøre noen nye hundre meter. Men om den nekter det går turtallet videre nedover og tilslutt går den kun på 2 sylindre før motoren til slutt stopper. Med 30 min venting så er den grei igjen på tomgang og jeg kan ruse den opp og holde den ved høyt turtall uten problemer sålenge den står i fri.
Jeg har skiftet noen pluggledninger(fra coil til fordeler også) som hadde litt dårlig ledeenve, pluggene ser fine ut (ikke forsøkt skiftet), testet trykket i toppen ok, fylt på enda 5l bensin, byttet hjerne av alle ting og sjekket det jeg vet av vakumslanger(er redd jeg ikke har den fulle oversikt over alle vakumslangene og bruksområde riktignok).
Men problemet melder seg gang på gang og bilen må taues tilbake til garagen.
For 1 uke siden presterte jeg å kjøre tom bilen for bensin, og spekulerer på om det kan ha noe med saken å gjøre. Jeg håper noen kjenner igjen problemet og har en kur.
Bilen er en 1988 9000 2.0L 16v Turbo.