Side 1 av 1

Bensintilførsels problem? - 9000 T16

Lagt inn: 09 mai 2006, 09:49
av Rufati
For 2 dager siden merket jeg at jeg ikke fikk full skyv ved pådrag i 4 gir, og siden har det bare vært nedoverbakke. Fikk samme følelsen i 3'gir, så resten, og nå står bilen i syv stein.

Status: Om den ikke har vært forsøkt startet på 30 min starter den og går normalt på tomgang (testet i 20 min), men problemene melder seg så snart du prøver å kjøre en tur og belaster motoren. Etter et pr. hundre meters kjøring blir motorgangen veldig ujevn, og turtallet nekter over 3000rpm i alle gir. Den putrer skikkelig og hoster seg nedover i turtall. Gasspådrag gir tilslutt nesten ingen respons annet en hosting fra motoren.

Om jeg stopper (som jeg må tilslutt) og setter bilen i fri kan jeg klare å få turtallet over 3000rpm og oppover med litt jobbing, og jeg kan kjøre noen nye hundre meter. Men om den nekter det går turtallet videre nedover og tilslutt går den kun på 2 sylindre før motoren til slutt stopper. Med 30 min venting så er den grei igjen på tomgang og jeg kan ruse den opp og holde den ved høyt turtall uten problemer sålenge den står i fri.

Jeg har skiftet noen pluggledninger(fra coil til fordeler også) som hadde litt dårlig ledeenve, pluggene ser fine ut (ikke forsøkt skiftet), testet trykket i toppen ok, fylt på enda 5l bensin, byttet hjerne av alle ting og sjekket det jeg vet av vakumslanger(er redd jeg ikke har den fulle oversikt over alle vakumslangene og bruksområde riktignok).

Men problemet melder seg gang på gang og bilen må taues tilbake til garagen.

For 1 uke siden presterte jeg å kjøre tom bilen for bensin, og spekulerer på om det kan ha noe med saken å gjøre. Jeg håper noen kjenner igjen problemet og har en kur.

Bilen er en 1988 9000 2.0L 16v Turbo.

Lagt inn: 09 mai 2006, 11:06
av Ingvar N629
Jeg er ingen guru på dette, men jeg har noen forslag som er enkle og billige å sjekke og utbedre:

Hvis bilen starter og går som den skal etter å ha stått i 30 min, kan vi nok gå ut ifra at den får bensin, men sjekk hvor mye pumpa leverer. Skru av returrøret ved BTR, og sett på en slange som forlenger. Kjør pumpa (plukk ut releet og sett en ledning mellom 30 og 87, om du har k-jet, eller om du har LH, ta ut sikring 30 og tilslutt parallellkabelen mellom sikring 30 og sikring 27, 28 eller 29 strøm. Denne infoen fant jeg i Haynes til 900, så er ikke sikkert sikringene er like, men om du kjører den på starteren vil du oppnå det samme, husk startkabler) og mål med et litermål hvor mye bensin som kommer ut av slangen. Skal være minst 9 dl på 30 sek.

Det kan være BTR også, prøvebytt den. Koster 50 kr på skroten.

Kan også være tenningsproblem. Bytt til skikkelige plugger (foreskrevne NGK), og prøv med annen fordeler.

Det kan også være at den drar falsk luft. Å finne lekkasje i vacuumslanger kan være skikkelig vanskelig noen ganger, lekkasjen kan også være periodisk. Det enkleste er å bytte alt av vacuumslanger, det koster ikke mange kronene. Både biltema og mekonomen har, selges metervis.

Lagt inn: 09 mai 2006, 15:27
av Pål N526
når jeg kjørte bilen fri for bensin, så oppførte den seg NØYAKTIK likt.. sett bort i fra at jeg ikke fikk starta når den stoppa da:P men sett på en måleinstrument for å måle trykket, så ser du om du har nokk.. du må iallefall ha over 2 bar..

Lagt inn: 10 mai 2006, 15:06
av Rufati
Ingvar N629 skrev:Bytt til skikkelige plugger (foreskrevne NGK)
Hva er de riktige pluggene til en 88' 2.0L T16? Har søkt litt å har sett at NKG BCP7ES anbefales til T16. Dette stemmer bra?

Lagt inn: 10 mai 2006, 15:18
av Ingvar N629
Jepp! Med mindre du har DI, da skal du ha BCPR7ES-11.

Lagt inn: 10 mai 2006, 23:35
av Rufati
Problem solved, i en liten stund iallefall.

Bilen har stått i noen dager, og i dag prøvde jeg den igjen med nye tennplugger. Riktignok bare noe esso skrål, men det kan ha gjort susen. Bilen hostet og harket litt, men ble bare bedre å bedre. Så fylte jeg opp en del bensin og nå har jeg kjørt en tur på 3 mil uten noen problemer.

I morgen kommer sola frem igjen å det blir varmt i lufta, håper bilen går like fint i varmen også. Samt at det kan ha vært noe så enkelt som at rusk i tanken har blokkert filteret før pumpen, men forsvant når jeg fylte den opp tilstrekkelig.

Q: Kan varm luft påvirke LMM på godt og vondt? -fikk tips om at den kunne være problemet.

Men i god Flåklypa ånd: Time will show.

Poster vel en liten reply tho om ting ikke løser seg.

Lagt inn: 11 mai 2006, 08:21
av Ingvar N629
Bra det ordner seg!

Lagt inn: 11 mai 2006, 16:26
av Rufati
Er det 2 bensinpumper frem til T16 motoren? Har hatt en ulyd i en stund nå før problemet i post #1, og i dag fant jeg hvor lyden kommer i fra: Bagasjerommet og platen over bensinpumpen. Regner med at det er kjernen i problemet, og tenkte å kjøpe meg en brukt. Men noen plasser ser jeg det selges 2 pumper, spesielt på svenske bildelesider? Hva er det for noe?

Lagt inn: 11 mai 2006, 20:27
av TBiel
Min -88 9000 T har Bosch-pumpe med matepumpe (hjelpepumpe?). Du bør bytte begge. Nye, ikke fra hoggern. Hadde ulelyd bak baksetet jeg også som kom og gikk, heldigvis fikk jeg byttet til nytt før det ble havari og full stopp. Synes at bilen ble litt kvikkere etter byttet (?). Kjøpte pumper fra Speedparts, hjelpepumpa måtte jeg file litt på (plasttuten inn til hovedpumpa) for at den skulle passe. Ifølge verkstedhåndboken er det viktig å montere pumpa korrekt etter bestemte mål slik at høyde og plassering i tanken bli riktig.

TBiel, Hamar