Hei.
Etter det jeg kan høre her så kan det nesten tyde på at det er topp-pakning eller topp som forårsaker dette....
kan jeg tippe så har bilen din gått en plass mellom 175 og 250 000km? (eller dobbelt så langt)
Etter min erfaring så har toppakningene en tendens til å gå på rundt 200 000km... Og hvis motoren din har blitt overoppheta pga en vannlekkasje så kan dette være det lille extra som kan utløse det....
Så: sjekk om det kommer luftbobler i expansjonstanken på bilen din, gjør det dette så er det topp-pakningen som har tatt kvelden (eller toppen)....
men det er ikke sikkert at det ikke er no galt selv om det ikke gjør det da...
Det med oljelekkasjen din det kan nesten oxo tyde på at du kan ha hatt så uflaks atte du har ødelagt blokka i bilen din

uten at jeg kan si noe sikkert.... det kan oxo være den enveis-ventilen som står på veivhusventilasjonen som er nevnt her tidligere i tråden...
Det med at den ikke går på tomgang... Gjelder dette når den er varm? for gjør det det så kan det ha en sammenheng med at motoren er for varm og at innsprutsystemet (som har en eller flere følere i thermostathuset) ikke "takler" dette og gir feil bensinmengde.....
Om disse følerene til innsprutsystemet kan ta skade av å bli overophetet (i samband med den lekkasjen du nevnte) kan jeg ikke si noe om.... (vet ikke virkemåten på disse....)tomgangsproblemene kan oxo ha noe med den enveisventilen som på veivhusventilasjonen.....
kan du ha hatt riktig uflaks så kan følgende ha skjedd:
enveisventilen til veivhusventilasjonen har ryke-----> du har satt trykk i motoren----> ei eller flere stempelfjærer har kolapsa-----> motoren har blitt overopheta-----> kjølevanns-slangen har ryke pga økt trykk i kjølesystemet----->topp eller topp-pakning har røket og forårsaker overophetning nå.....
men dette er en teoretisk "chain of events".... så vi får håpe det bare er en bagatell
Men uansett så håper jeg at jeg har fått hjulpet deg litt på vei ang problemsøkinga videre