motoren blir megavarm!!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Sted: Drammen

motoren blir megavarm!!

Legg inn av Henrik N449 » 10 mai 2006, 22:47

for noen dager siden stoppa jeg bilen når jeg så at temp måleren snek seg opp mot toppen.
kikka under panseret og så at slangen ut fra varmeapparatet tisset en tynn stråle med kjølevæske.
jeg bytta dene slangen, og fylte på kjølevæske og bilen var fin en liten stund, frem til i dag :(
Det har også vært en oljelekkasje ut fra oljepåfylings røret, der peilepinnen står, noe jeg vet har blitt byttet før.
Jeg har så klart oljenivået under kontroll;)
MEN, i dag steg måleren helt til topps igjen, jeg åpnet panseret og det suste og sto i og kjølevæska kokte som bare søren.
Ting som er verdt å nevne er at vifta aldri skrur seg på, og at kjølevæske nivået holder seg stabilt.

Jeg har også måtte holde bilen "i live" med gassen rett etter jeg har startet den, noe som er et ganske nytt fenomen.

noen ideer?
bilen er en 900t8 85mod!

edit: noe som også er verdt å nevne er at oljelekkasjen har tatt seg opp betraktelig når den har gått varm, olje å se overalt rundt det påfyllingshullet!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 10 mai 2006, 23:11

Det er i allefall viktig at du lufter kjølesystemet når du har hatt lavt nivå på kjøleveska...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 11 mai 2006, 00:01

hmmz.. høres ut som gåen topp:S fårr trykk i vannsystemet.. ble slik på min bil..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Børre N17
MAX BOOST
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 11 mai 2006, 08:03

Kan jo være så enkelt som defekt termostat og da.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 11 mai 2006, 09:26

Kjølevifta skal jo starte når motoren blir varm! så det er vel grunn til å sjekke litt rundt den?

Termostaten bør også sjekkes. kHøres ut som at den ikke åpner.

Oljelekkasje rundt påfyllingslokket tyder på turbotrykk på avveie. Sjekk tilbakeslagsventilen på toppdekselluftingen. Det er vel også på T8 en slange fra toppdeksel til innsug? På denne sitter en hvit eller svart plastsak som skal hindre at overtrykk på innsug blåses inn i toppdeksel og veivhus. Lufting skal bare skje ved undertrykk på innsug. Denne saken koster ikke mange kronene hos SAAB. Men kjøp den som er tiltenkt ng900. og900-varianten som da er identisk koster tre-fire ganger så mye...!

Viking N1215
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: 1215
Navn: Sturla Hansen
Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
Sted: Stokmarknes

Legg inn av Viking N1215 » 11 mai 2006, 13:05

Ting å sjekke?

1.Sikringa til kjølevifta di
2.Termokontakten til vifta ( står på radiatoren)

Termokontakten kan du "koble forbi" dvs et flatjern mellom de to kontaktene, så skal den starte!! (Vifta)

3. Termostaten BØR skiftes (som nevnt tidligere)
4. Dersom det er en Turbo 8 du har så liker TOPPEN, og visse deler av innsprøytninga varme DÅRLIG!! B.lant annet så har styretrykksventil,en lei tendens til å bli "dårlig" etter at motoren har gått varm( slik at du er obs på dette)

Men det trenger jo ikke å ha skjedd med din bil!!
Uansett, kjør så lite som mulig på bilen din til du har fått rett "temp" på den ihvertfall

Viking

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!

Legg inn av Henrik N449 » 11 mai 2006, 16:28

knut skrev:Oljelekkasje rundt påfyllingslokket tyder på turbotrykk på avveie. Sjekk tilbakeslagsventilen på toppdekselluftingen. Det er vel også på T8 en slange fra toppdeksel til innsug? På denne sitter en hvit eller svart plastsak som skal hindre at overtrykk på innsug blåses inn i toppdeksel og veivhus. Lufting skal bare skje ved undertrykk på innsug. Denne saken koster ikke mange kronene hos SAAB. Men kjøp den som er tiltenkt ng900. og900-varianten som da er identisk koster tre-fire ganger så mye...!
skal prøve å fikse bilde så du kan identifisere denne ventilen for meg, men jeg tror jeg vet hva du mener!
åssen kan jeg sjekke om det er noe gæli med den?
og den hvite/svarte plastdingsen, bare kjøpe ny?

takk for mange fornuftige svar alle sammen! skal ned å koke termostaten min nå

og jo, hvordan lufter jeg kjølevannsystemet?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 mai 2006, 16:36

Henrik N449 skrev:
knut skrev:Oljelekkasje rundt påfyllingslokket tyder på turbotrykk på avveie. Sjekk tilbakeslagsventilen på toppdekselluftingen. Det er vel også på T8 en slange fra toppdeksel til innsug? På denne sitter en hvit eller svart plastsak som skal hindre at overtrykk på innsug blåses inn i toppdeksel og veivhus. Lufting skal bare skje ved undertrykk på innsug. Denne saken koster ikke mange kronene hos SAAB. Men kjøp den som er tiltenkt ng900. og900-varianten som da er identisk koster tre-fire ganger så mye...!
skal prøve å fikse bilde så du kan identifisere denne ventilen for meg, men jeg tror jeg vet hva du mener!

Stikk på høggern og ta med deg tempgiver (den på radiatoren), og bytt termostat. Den ville jeg ha kjøpt ny på Saab. Husk å montere den riktig, med det lille hullet pekende opp.

Lufting gjør du ved å skru opp ventilen som sitter oppå termostathuset, la motoren gå på tomgang til det kommer vann uten luftbobler der.

Husk å fylle på med 50% glykol.
Du lufter ved å åpne
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 11 mai 2006, 17:10

Henrik N449 skrev: skal prøve å fikse bilde så du kan identifisere denne ventilen for meg, men jeg tror jeg vet hva du mener!

Jeg var kanskje litt uklar. Den svarte eller hvite dingsen er tilbakeslagsventilen. Du kan sjekke den med å blåse igjennom den. Du skal ikke kunne blåse luft inn til ventildekselet. Men kjøp ny så er du sikker! Og monter den riktig vei! ;)

Jeg hadde også en gang en mengde oljesøl ved påfyllingsstussen. Ny ventil gjorde susen :)

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!

Legg inn av Henrik N449 » 11 mai 2006, 22:29

testa termostaten, den fungerer tydeligvis, siden den åpnet seg når jeg kokte den, og jeg prøvde å kjøre uten og det ble like varmt :(

tyder det på vannpumpeproblem?

vifta skrudde seg foresten på i dag, etter at tempmåleren i panelet viste maks varmt og bilen hadde vært slått av et halvt minutt. det er litt seint! men den skrudde seg også rimelig fort av igjen.
termostaten til vifta var forressten ikke til å ta på! glovarmt
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 11 mai 2006, 22:48

Hei.

Etter det jeg kan høre her så kan det nesten tyde på at det er topp-pakning eller topp som forårsaker dette....

kan jeg tippe så har bilen din gått en plass mellom 175 og 250 000km? (eller dobbelt så langt)

Etter min erfaring så har toppakningene en tendens til å gå på rundt 200 000km... Og hvis motoren din har blitt overoppheta pga en vannlekkasje så kan dette være det lille extra som kan utløse det....

Så: sjekk om det kommer luftbobler i expansjonstanken på bilen din, gjør det dette så er det topp-pakningen som har tatt kvelden (eller toppen)....
men det er ikke sikkert at det ikke er no galt selv om det ikke gjør det da...

Det med oljelekkasjen din det kan nesten oxo tyde på at du kan ha hatt så uflaks atte du har ødelagt blokka i bilen din :cry: uten at jeg kan si noe sikkert.... det kan oxo være den enveis-ventilen som står på veivhusventilasjonen som er nevnt her tidligere i tråden...

Det med at den ikke går på tomgang... Gjelder dette når den er varm? for gjør det det så kan det ha en sammenheng med at motoren er for varm og at innsprutsystemet (som har en eller flere følere i thermostathuset) ikke "takler" dette og gir feil bensinmengde.....

Om disse følerene til innsprutsystemet kan ta skade av å bli overophetet (i samband med den lekkasjen du nevnte) kan jeg ikke si noe om.... (vet ikke virkemåten på disse....)tomgangsproblemene kan oxo ha noe med den enveisventilen som på veivhusventilasjonen.....

kan du ha hatt riktig uflaks så kan følgende ha skjedd:
enveisventilen til veivhusventilasjonen har ryke-----> du har satt trykk i motoren----> ei eller flere stempelfjærer har kolapsa-----> motoren har blitt overopheta-----> kjølevanns-slangen har ryke pga økt trykk i kjølesystemet----->topp eller topp-pakning har røket og forårsaker overophetning nå.....

men dette er en teoretisk "chain of events".... så vi får håpe det bare er en bagatell :D

Men uansett så håper jeg at jeg har fått hjulpet deg litt på vei ang problemsøkinga videre :D

Viking N1215
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: 1215
Navn: Sturla Hansen
Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
Sted: Stokmarknes

Legg inn av Viking N1215 » 12 mai 2006, 11:40

Det jeg tidligere nevnte ang "styretrykk-ventil" eller "Warm-up regulator" som Haynes boka kaller den, er følgende!!

Dette er jeg RIMELIG sikker på ( andre får evt rette meg om jeg tar feil)
Styretrykkventilen opereres av vakum og ei "bi-metallfjær" som påvirkes av varme ifra motoren ( dvs fjæren spennes og slakkes alt etter motortemp) og på den måten er fjæren (sammens med vakum) med på å bestemme bensimengde!

Denne fjæren opererer som sagt innen et visst "normalt temp-område" og når du ved.f.eks overhoppheting vil denne bi-metall fjæren "strekkes seg" utover normalen og vil dermed når den er blitt kald" avkjølt motor" ikke lengre kunne fungere 100 % som tiltenkt! ( Har ihvertfall skjedd med meg)!

Dette skjer når du kljører med alt for varm motor over en periode ihvertfall.. ( Dette gjelder K-jetronic)

Som sagt så er jeg "rimelig" sikker på dette, men, om noen andre har noe å tilføye , eller rette, så værsegod ( er ingen guru på området)

Mvh

Viking

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!

Legg inn av Henrik N449 » 29 mai 2006, 15:52

Okei, så langt har jeg kommet nå:

Motoren blir ikke varm lenger, jeg har bytta termostat og lufta kjølesystemet, så funka det fint igjen!
Det med "lille hullet opp" når jeg skal montere termostat skjønte jeg ikke helt, men ser jo ut til å funke bra da

Men oljesølet er der fortsatt, æsj.
Jeg tok av den slangen som gikk fra toppdeksel til innsug, og blåste fint gjennom slangen,
den hvite ventilen på innsuget er heller ikke tett, og jeg kan kun blåse en vei gjennom den ja.
Er det den hvite nippel/ventil/slangetilkoblings saken på innsuget dere mener jeg skulle sjekke?
den med en slange tilkoblet som går til toppdekselet?

Begynner å gå fryktelig lei av den pene bilen :D
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 mai 2006, 16:34

Det med det lille hullet opp er litt viktig, så sjekk at du har gjort det rett. Det er et lite hull i den metallskiva som selve termostaten sitter i, hvis du skjønner. Det skal opp mot høyeste punkt på termostathuset(det er vinkla).
Henrik N449 skrev:Er det den hvite nippel/ventil/slangetilkoblings saken på innsuget dere mener jeg skulle sjekke?
den med en slange tilkoblet som går til toppdekselet?
Det er til veivhusventilasjonen ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!

Legg inn av Henrik N449 » 29 mai 2006, 16:57

så hvis den er rein, da er jeg tom for ideer.
fått tips om å ta en kompresjonstest, for å sjekke om ikke noe stempelfjører er slitne,
høres dette lurt ut eller? skader jo ikke å prøve!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Svar