Side 1 av 2

*Haster* Hvordan justere grunnladetrykk?

Lagt inn: 11 mai 2006, 12:17
av TurboTor_ N579
Har nettopp bytta turboen på saab'en, å lurer derfor på hvordan jeg justerer grunnladetrykk. Framgangsmetoden...

Synes bilen går dårligere nå, enda jeg skifta over WG klokka fra den gammle.
Kan tenke meg at dette varierer fra en turbo til en annen, eller?

Lagt inn: 11 mai 2006, 16:41
av Ingvar N629
Ta ut sikringa til APC. Løsne muttera på WG-staget (10mm om jeg husker rett). Se på din graderte turbotrykksmåler hvor mye den lader, skal være ca 0,45, men halvparten av maxtrykk (hvis du lader mer enn orginalt) er en god regel. Er det for lite trykk skrur du staget ut av WG, mot turboen. Så er det bare å kjøre og måle go skru til du har fått det til rett.

Lagt inn: 11 mai 2006, 17:11
av Frode N073
hehe. bare husk på at det blir jæ'''' varmt neri der itte ein prøvetur :wink:

Lagt inn: 12 mai 2006, 07:33
av mknestang
mye trykk skal den tåle før man må bytte ut noe greier neddi der da?

Lagt inn: 12 mai 2006, 08:37
av TurboTor_ N579
Hvor mange bar tilsvarer 360 grader på staget?
Skal vel korte inn staget for å øke trykket.

Lagt inn: 12 mai 2006, 08:44
av Surbotaab N369
TurboTor_ N579 skrev:Hvor mange bar tilsvarer 360 grader på staget?
Skal vel korte inn staget for å øke trykket.
4 runder er vel 0,1 bar? du må nok skru staget utover for å øke trykket...

Lagt inn: 12 mai 2006, 12:02
av Griffin N430
Surbotaab N369 skrev:
TurboTor_ N579 skrev:Hvor mange bar tilsvarer 360 grader på staget?
Skal vel korte inn staget for å øke trykket.
4 runder er vel 0,1 bar? du må nok skru staget utover for å øke trykket...
Øker trykket ved å korte inn staget, altså skru innover....

Lagt inn: 12 mai 2006, 12:14
av Ingvar N629
Griffin N430 skrev:
Surbotaab N369 skrev:
TurboTor_ N579 skrev:Hvor mange bar tilsvarer 360 grader på staget?
Skal vel korte inn staget for å øke trykket.
4 runder er vel 0,1 bar? du må nok skru staget utover for å øke trykket...
Øker trykket ved å korte inn staget, altså skru innover....
Skrudde utover på min iaf, justerte glt fra 0,3 til 0,5. Jeg mente først det var innover, men var altså utover.

Lagt inn: 13 mai 2006, 13:57
av TurboTor_ N579
Fikk målt trykket i går, å det ligger på ca.0,35bar som grunnladetrykk og 0,8bar som stabilt ladetrykk. :shock:

Er det ikke 0,9bar den skal lade med orginalt?

Noen som vet helt sikkert om staget skal forlenges eller kortes inn, også støtte opp om det er 4runder som tilsvarer 0,1bar :?:
Skal på verkstedet å justere nå etterpå. så hadde satt pris på et raskt svar

Lagt inn: 13 mai 2006, 14:12
av Hjelle, N6
Du skal ha 0.45 som grunnladetrykk.
Ei runde på wastegatestonga er 0.02 bar, ergo skal du skru den fem runder for å få 0.1 bar auke.
For å auke trykket skal staget kortast inn, skal trykket reduserast skal staget verte lengre.

Lagt inn: 13 mai 2006, 14:38
av TurboTor_ N579
Takk takk. :D
Håper det blir orden i sakene nå.

Lagt inn: 14 mai 2006, 00:07
av Sandal
Noken som veit om det skal vere 0,45 i grunnladde trykk med chip og?
Og ka laddetrykk skal ein chip fra speedparts gje? 1,2?

Lagt inn: 14 mai 2006, 02:13
av AarnesenN313
Pratet med SP om det forrige uke og da ble jeg informert om at grunnladetrykket skal ligge på 0,4 +/- også med chip.

Lagt inn: 14 mai 2006, 10:00
av Pål N526
jeg har nå hørt 0.45 i alle år, men 0.05 er da minimal forskjell..

Lagt inn: 15 mai 2006, 02:38
av TurboTor_ N579
Stemmer det virkelig at 5 runder tilsvarer 0,1bar?

det vil jo si at jeg må bruke alt av gjenger på WG-staget for å komme fra 0,35 -> 0,45bar. Er faktisk ikke sikkert på om det er nok gjenger engang :shock:
Kan vel ikke stemme det!?

eksempel:
Sett at jeg var i den situasjonen at jeg skulle sette en slange mellom turbinhus og WG for å kun bruke WG som trykk justering. Jeg hadde jo da måttet skru 25 runder for å komme fra 0,4 -> 0,9...