Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 13 mai 2006, 10:19
Jeg har to motorer stående, en T16 og en GL. Og for å få T16 nedi har jeg blitt fortalt at jeg må skifte til enkle reimhjul(og bare ha en viftereim). Problemet er at jeg ikke får løs hjulet på veiva på noen av dem

Har noen tips for hvordan jeg skal gjøre? Jeg har smurt med rustløser, brukt 1,3meters forlenger på pipa, og holdt igjen svingjulet vha. en hammer..

(for hele motoren snurrer jo)
Og sånn ellers lurer jeg på om det doble hjulet på generatoren bare kan få være der? For om jeg flytter over det enkle, så passer ikke sporene til reimene overens.
-
doc N544
- 0.7 bar

- Innlegg: 113
- Registrert: 11 sep 2005, 22:36
- Sted: Fränsta, Sverige
Legg inn
av doc N544 » 13 mai 2006, 11:49
Det förste var vel det enkleste spörsmålet. Jovisst remskiven sitter bra fast, den dras jo også med et relativt höyt moment. Först og frems må du ha noe stabilt å holde mot med. Selv sveiset jeg en avskåret tannhjulsbit fra svinghjulet på en automat, som jeg fester mot en närliggende bolt i motorblocken. Men skall du få skikkelig snert, må i blant også selve motoren fikseres stivt ( i bil er jo problemet mindre )
Skru/fixer den helt fast.
Siden er det bare rå makt som gjelder, et bra dimensjonert vannrör er min forlenger, dessuten har jeg kjöpt Biltemas 3/4" hylsesett som tåler en stöyt. Är fikseringen i orden har jeg aldrig misslyktes.
Spörsmål to er verre, det begynner å bli en stund siden jeg holdt på med 99 nu.
Det finns jo to gerelle lösninger på liten plass, enten ta av noe på det som skall in, eller öke frigangen gjennom å gjöre en ombyggnad i karosseriet.
Noen spärsmål som jeg stiller meg er jo hvilke aggregat du vil ha med. Servostyring og AC är jo namnam, og fordrer begge at du har plass for remmene på remhjulet, dvs bytte av remhjul er vel ikke det man da önsker seg. Som jeg husker det var vel problemet en gang i tiden plassen for dobbelremhjul oppe ved generatorn på 99. Med en-remsdrivning kan man bare bytte det remhjulet som så passer direkte mot sporet på det nedre remhjulet på vevaxeln.
Bare litt synspunkter, du får ta det for det det er, dte er noen år siden jeg var borti denne probolematikken. Selv hadde jeg jo foretrukket å plukke over 900 servo også - da den er så mye lettere å få tak i.
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 13 mai 2006, 12:49
jeg har ikke planer om verken ac eller servo. Har forstått at dette med servo er lettere sagt enn gjort, og jeg har ikke peiling på torpedoveggmodifikasjoner eller bytte av slike. Dessuten er jeg overbevist om at det er kulere uten..

Kanskje jeg en dag gjør det også, men det er ihvertfall ikke prioritert.
Mitt spørsmål kan vel enklere formuleres slik:
Har 99ans torpedovegg (med innsenkning for H-motor) plass til doble reimhjul?
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 13 mai 2006, 16:33
sjølve maseringå av torpedoveggen gjørs itte det eg har lest og forstått med slegga.

må jo bare finna ud kor møye som ska bankas inn

Sist redigert av
Frode N073 den 14 mai 2006, 00:18, redigert 1 gang totalt.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 13 mai 2006, 16:44
En 99 med H-motor skal ikke trenge slegge..

Men jeg lurer bare på om det kun er med
enkelt reimhjul at en slipper dette, eller om det er plass til dobbelt også?
-
Børre N17
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av Børre N17 » 13 mai 2006, 22:12
Mulig at det går på veivreimhjulet men tviler på om det er plass nok. Men på vannpumpa må du ihvertfall ha det enkle.
Men det ser du jo om du løfter oppi motoren og prøver...

-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 14 mai 2006, 00:20
Børre N17 skrev:Mulig at det går på veivreimhjulet men tviler på om det er plass nok. Men på vannpumpa må du ihvertfall ha det enkle.
Men det ser du jo om du løfter oppi motoren og prøver...

På vannpumpa var det ikke noe problem å flytte over

På generatoren fikk jeg som nevnt et problem - sporene passet ikke overens. Og veiv-reimhjulet sitter fast. Jeg må nok finne en genial løsning for å få spent fast motoren og svinghjulet, og få et stooort moment på mutteren!

skal si fra når jeg finner en måte! (må kanskje prøve å gjøre som
doc N544 sier!

)
-
ArntR N315
- 2.0 bar

- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
Legg inn
av ArntR N315 » 14 mai 2006, 12:10
gi bolten et kakk andre veien...
kanskje den er omvendt gjenget??

Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 14 mai 2006, 12:24
Ta av svinghjulet og sidedekselet på motoren. Sett på igjen svinghjulet med ett par skruer å finn en skrutrekker som passer gjennom et av hullene i svinghjulet. Skrutrekkeren går mot blokka slik at motoren sitter fast. Har selv gjort dette, og reimskivebolten løsner med en gang hvis du bruker latmannsarm og ett realt spark med høyrefoten!

-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 14 mai 2006, 12:30
Skjæveland N396 skrev:Børre N17 skrev:Mulig at det går på veivreimhjulet men tviler på om det er plass nok. Men på vannpumpa må du ihvertfall ha det enkle.
Men det ser du jo om du løfter oppi motoren og prøver...

På vannpumpa var det ikke noe problem å flytte over

På generatoren fikk jeg som nevnt et problem - sporene passet ikke overens. Og veiv-reimhjulet sitter fast. Jeg må nok finne en genial løsning for å få spent fast motoren og svinghjulet, og få et stooort moment på mutteren!

skal si fra når jeg finner en måte! (må kanskje prøve å gjøre som
doc N544 sier!

)
skru ut en av boltene til clutchen og dytt inn en torx eller umbraconøkkel igjennom svinghjulet og inn igjennom ett hull i gavelplata ca under startmotoren.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
-
Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Mortimer-N18 » 14 mai 2006, 19:33
Har alltid fått av den skruen bare ved å kakke til den med slegge eller noe. Altså kakke til en skralle eller lignende som er tredd på skruen. Kommer alltid, bare å gi den et stort nok sjokk

Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
-
TurboLars N383
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Legg inn
av TurboLars N383 » 14 mai 2006, 20:54
Dra på starteren mens du holder igjen på en slags måte

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
-
kenny n277
- 1,5 bar

- Innlegg: 470
- Registrert: 25 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
Legg inn
av kenny n277 » 16 mai 2006, 12:45
bruker bare latmannsarm, ett slag eller to, så er det løst, den er ikke lings som en foreslo.
du vil nok få dårlig med plass om du skel ha inn dobble reim hjul, måtte slegge litt på RCN bilen min for å få til det, måtte jo ha servo.
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 16 mai 2006, 15:05
Så lang tråd og så er det ingen som har anbefalt muttertrekker enda

Hmm...
Jeg har i allefall bestandig fått løs mutteren sånn..

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
TurboLars N383
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Legg inn
av TurboLars N383 » 16 mai 2006, 15:35
Latmannsarm er jo 100ganger bedre enn muttertrekker da

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition