Få løs reimhjul

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Få løs reimhjul

Legg inn av Eirik N396 » 13 mai 2006, 10:19

Jeg har to motorer stående, en T16 og en GL. Og for å få T16 nedi har jeg blitt fortalt at jeg må skifte til enkle reimhjul(og bare ha en viftereim). Problemet er at jeg ikke får løs hjulet på veiva på noen av dem :?
Har noen tips for hvordan jeg skal gjøre? Jeg har smurt med rustløser, brukt 1,3meters forlenger på pipa, og holdt igjen svingjulet vha. en hammer.. :) (for hele motoren snurrer jo)


Og sånn ellers lurer jeg på om det doble hjulet på generatoren bare kan få være der? For om jeg flytter over det enkle, så passer ikke sporene til reimene overens.

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 11 sep 2005, 22:36
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 13 mai 2006, 11:49

Det förste var vel det enkleste spörsmålet. Jovisst remskiven sitter bra fast, den dras jo også med et relativt höyt moment. Först og frems må du ha noe stabilt å holde mot med. Selv sveiset jeg en avskåret tannhjulsbit fra svinghjulet på en automat, som jeg fester mot en närliggende bolt i motorblocken. Men skall du få skikkelig snert, må i blant også selve motoren fikseres stivt ( i bil er jo problemet mindre )
Skru/fixer den helt fast.
Siden er det bare rå makt som gjelder, et bra dimensjonert vannrör er min forlenger, dessuten har jeg kjöpt Biltemas 3/4" hylsesett som tåler en stöyt. Är fikseringen i orden har jeg aldrig misslyktes.

Spörsmål to er verre, det begynner å bli en stund siden jeg holdt på med 99 nu.
Det finns jo to gerelle lösninger på liten plass, enten ta av noe på det som skall in, eller öke frigangen gjennom å gjöre en ombyggnad i karosseriet.
Noen spärsmål som jeg stiller meg er jo hvilke aggregat du vil ha med. Servostyring og AC är jo namnam, og fordrer begge at du har plass for remmene på remhjulet, dvs bytte av remhjul er vel ikke det man da önsker seg. Som jeg husker det var vel problemet en gang i tiden plassen for dobbelremhjul oppe ved generatorn på 99. Med en-remsdrivning kan man bare bytte det remhjulet som så passer direkte mot sporet på det nedre remhjulet på vevaxeln.

Bare litt synspunkter, du får ta det for det det er, dte er noen år siden jeg var borti denne probolematikken. Selv hadde jeg jo foretrukket å plukke over 900 servo også - da den er så mye lettere å få tak i.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 13 mai 2006, 12:49

jeg har ikke planer om verken ac eller servo. Har forstått at dette med servo er lettere sagt enn gjort, og jeg har ikke peiling på torpedoveggmodifikasjoner eller bytte av slike. Dessuten er jeg overbevist om at det er kulere uten.. :P Kanskje jeg en dag gjør det også, men det er ihvertfall ikke prioritert.

Mitt spørsmål kan vel enklere formuleres slik:

Har 99ans torpedovegg (med innsenkning for H-motor) plass til doble reimhjul?

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 13 mai 2006, 16:33

sjølve maseringå av torpedoveggen gjørs itte det eg har lest og forstått med slegga. :twisted: må jo bare finna ud kor møye som ska bankas inn :?
Sist redigert av Frode N073 den 14 mai 2006, 00:18, redigert 1 gang totalt.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 13 mai 2006, 16:44

En 99 med H-motor skal ikke trenge slegge.. :) Men jeg lurer bare på om det kun er med enkelt reimhjul at en slipper dette, eller om det er plass til dobbelt også?

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 13 mai 2006, 22:12

Mulig at det går på veivreimhjulet men tviler på om det er plass nok. Men på vannpumpa må du ihvertfall ha det enkle.
Men det ser du jo om du løfter oppi motoren og prøver... :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 14 mai 2006, 00:20

Børre N17 skrev:Mulig at det går på veivreimhjulet men tviler på om det er plass nok. Men på vannpumpa må du ihvertfall ha det enkle.
Men det ser du jo om du løfter oppi motoren og prøver... :wink:
På vannpumpa var det ikke noe problem å flytte over :) På generatoren fikk jeg som nevnt et problem - sporene passet ikke overens. Og veiv-reimhjulet sitter fast. Jeg må nok finne en genial løsning for å få spent fast motoren og svinghjulet, og få et stooort moment på mutteren! :D skal si fra når jeg finner en måte! (må kanskje prøve å gjøre som doc N544 sier! :) )

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 14 mai 2006, 12:10

gi bolten et kakk andre veien...
kanskje den er omvendt gjenget?? :?
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 14 mai 2006, 12:24

Ta av svinghjulet og sidedekselet på motoren. Sett på igjen svinghjulet med ett par skruer å finn en skrutrekker som passer gjennom et av hullene i svinghjulet. Skrutrekkeren går mot blokka slik at motoren sitter fast. Har selv gjort dette, og reimskivebolten løsner med en gang hvis du bruker latmannsarm og ett realt spark med høyrefoten! :wink:

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 14 mai 2006, 12:30

Skjæveland N396 skrev:
Børre N17 skrev:Mulig at det går på veivreimhjulet men tviler på om det er plass nok. Men på vannpumpa må du ihvertfall ha det enkle.
Men det ser du jo om du løfter oppi motoren og prøver... :wink:
På vannpumpa var det ikke noe problem å flytte over :) På generatoren fikk jeg som nevnt et problem - sporene passet ikke overens. Og veiv-reimhjulet sitter fast. Jeg må nok finne en genial løsning for å få spent fast motoren og svinghjulet, og få et stooort moment på mutteren! :D skal si fra når jeg finner en måte! (må kanskje prøve å gjøre som doc N544 sier! :) )
skru ut en av boltene til clutchen og dytt inn en torx eller umbraconøkkel igjennom svinghjulet og inn igjennom ett hull i gavelplata ca under startmotoren.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 14 mai 2006, 19:33

Har alltid fått av den skruen bare ved å kakke til den med slegge eller noe. Altså kakke til en skralle eller lignende som er tredd på skruen. Kommer alltid, bare å gi den et stort nok sjokk ;)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 14 mai 2006, 20:54

Dra på starteren mens du holder igjen på en slags måte :)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 16 mai 2006, 12:45

bruker bare latmannsarm, ett slag eller to, så er det løst, den er ikke lings som en foreslo.

du vil nok få dårlig med plass om du skel ha inn dobble reim hjul, måtte slegge litt på RCN bilen min for å få til det, måtte jo ha servo.
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 16 mai 2006, 15:05

Så lang tråd og så er det ingen som har anbefalt muttertrekker enda ;) Hmm...

Jeg har i allefall bestandig fått løs mutteren sånn.. 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 16 mai 2006, 15:35

Latmannsarm er jo 100ganger bedre enn muttertrekker da :wink:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Svar