Kjære Saab folk.
Jeg er nå den lykkelige?? eier av ovennevnte bil , og trodde jeg hadde gjort ett noenlunde bra kjøp. Helt til jeg begynner og snoke litt rundt på nettet og finner Deres utmerkede side her. Ser det rakkes endel ned på dette motor alternativet , og den blir betegnet som en "dårlig" Opel motor.
Grunnen til at jeg kjøpte den var et jeg også har campingvogn og denne bilen kan dra 1600kg, noe som er midt i blinken for meg.
Jeg har hatt Saab før...både 96 99 og 900T , hvorav den siste "vaksinerte" meg litt når det gjelder Saab. Her røk i rask rekkefølge først topp pakning , så turbo , og tilslutt begynte gearkassen og skrante.
Da sa jeg vel til meg selv...aldri mer.
Men så er det slik da at har man først hatt en Saab , så lengter man vel litt tilbake.
Så er spørsmålet mitt: Er det spesielle ting med denne motoren/bilen jeg må være på vakt ovnefor. Får jo litt hurtigere puls når jeg tenker tilbake på min forrige Saab , og når jeg leser endel av det som er skrevet i div innlegg her.
Og til Dere som bor i Bergensområdet....før..for noen år siden var det ett verksted i Eidsvåg , der de hadde en unik kompetanse på dette bilmerket.
Dette verkstedet er nå vekke....er det noen som kan anbefale ett annet verksted med noenlunde samme kompetanse (Ser vekk fra de to merkeverksteden som er i Bergen).
Så helt tilslutt....bilen er nå gått 90000km , hva kan jeg forvente av motor/turbo/registerkjede/topp pakning o.s.v ?
Mvh
"litt skjelven i Bergen"
9-3 2,2 Tid 02Mod
Moderator: Moderatorer
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Ikkeno problem. Min runda 163' i går, og hadde gått 128' når jeg kjøpte den. Alle servicer var kjørt på den. Siden din har gått såpass på kort tid er vel alle servicer kjørt tenker jeg?
Det eneste som har tatt kvelden er AC kompressoren, noe som er en svakhet på de tidlige dieselene etter det jeg har hørt. Har hørt om flere som har gått. Noen som vet for sikkert?
Ellers har jeg opplevd ett år i diesel som bare positivt, en sterk og solid motor uten et feilslag. Billig i drift også
Pass på en ting! Tappepluggen for motoroljen er dårlig festet. Ryker denne må du skifte bunnpannen.. $$ Neppe billig $$ Vet at Saab suger opp den gamle oljen for å omgå problemet.
Omtalen som dårlig er ikke rett, men bare fordi det er en Opel motor er det jo litt lett å "rakke ned" på den.. hehe
Lykke til med "ny" bil!!
Det eneste som har tatt kvelden er AC kompressoren, noe som er en svakhet på de tidlige dieselene etter det jeg har hørt. Har hørt om flere som har gått. Noen som vet for sikkert?
Ellers har jeg opplevd ett år i diesel som bare positivt, en sterk og solid motor uten et feilslag. Billig i drift også

Pass på en ting! Tappepluggen for motoroljen er dårlig festet. Ryker denne må du skifte bunnpannen.. $$ Neppe billig $$ Vet at Saab suger opp den gamle oljen for å omgå problemet.
Omtalen som dårlig er ikke rett, men bare fordi det er en Opel motor er det jo litt lett å "rakke ned" på den.. hehe
Lykke til med "ny" bil!!
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
Takk for opplysningene Børre, føler meg litt "roligere" nå.
Kjøpte den i Oslo , så jeg har fullt service hefte(Fra Saabs hjemland) der den har vært inne på hver 20000. Er også kjørt av en selger , så kilometeren er såkalt "langkjørt". Ellers er jeg som deg veldig fornøyd så langt det lar seg gjøre etter en uke.
Kjøpte den i Oslo , så jeg har fullt service hefte(Fra Saabs hjemland) der den har vært inne på hver 20000. Er også kjørt av en selger , så kilometeren er såkalt "langkjørt". Ellers er jeg som deg veldig fornøyd så langt det lar seg gjøre etter en uke.
Hei igjen Børre.
Bilen er "Norsk" , men selgeren bor i Oslo, så da er det jo bare to timers kjøring for og kunne ta servicer til halv pris..(Heldig dere)
Nå hadde han også fått opplyst at ved langkjøring kunne han ta servicer på hver 20.
Så det er reim ja...er også i den situasjon at jeg er tidligere opeleier..og da var det på død og liv om og gjøre og skifte denne på 60 ?
Takker igjen for opplysningene.
Bilen er "Norsk" , men selgeren bor i Oslo, så da er det jo bare to timers kjøring for og kunne ta servicer til halv pris..(Heldig dere)
Nå hadde han også fått opplyst at ved langkjøring kunne han ta servicer på hver 20.
Så det er reim ja...er også i den situasjon at jeg er tidligere opeleier..og da var det på død og liv om og gjøre og skifte denne på 60 ?
Takker igjen for opplysningene.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt: