9-3 2,2 Tid 02Mod

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Gjest

9-3 2,2 Tid 02Mod

Legg inn av Gjest » 25 nov 2003, 18:37

Kjære Saab folk.

Jeg er nå den lykkelige?? eier av ovennevnte bil , og trodde jeg hadde gjort ett noenlunde bra kjøp. Helt til jeg begynner og snoke litt rundt på nettet og finner Deres utmerkede side her. Ser det rakkes endel ned på dette motor alternativet , og den blir betegnet som en "dårlig" Opel motor.
Grunnen til at jeg kjøpte den var et jeg også har campingvogn og denne bilen kan dra 1600kg, noe som er midt i blinken for meg.
Jeg har hatt Saab før...både 96 99 og 900T , hvorav den siste "vaksinerte" meg litt når det gjelder Saab. Her røk i rask rekkefølge først topp pakning , så turbo , og tilslutt begynte gearkassen og skrante.
Da sa jeg vel til meg selv...aldri mer.
Men så er det slik da at har man først hatt en Saab , så lengter man vel litt tilbake.
Så er spørsmålet mitt: Er det spesielle ting med denne motoren/bilen jeg må være på vakt ovnefor. Får jo litt hurtigere puls når jeg tenker tilbake på min forrige Saab , og når jeg leser endel av det som er skrevet i div innlegg her.
Og til Dere som bor i Bergensområdet....før..for noen år siden var det ett verksted i Eidsvåg , der de hadde en unik kompetanse på dette bilmerket.
Dette verkstedet er nå vekke....er det noen som kan anbefale ett annet verksted med noenlunde samme kompetanse (Ser vekk fra de to merkeverksteden som er i Bergen).

Så helt tilslutt....bilen er nå gått 90000km , hva kan jeg forvente av motor/turbo/registerkjede/topp pakning o.s.v ?

Mvh
"litt skjelven i Bergen"

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 25 nov 2003, 18:54

Ikkeno problem. Min runda 163' i går, og hadde gått 128' når jeg kjøpte den. Alle servicer var kjørt på den. Siden din har gått såpass på kort tid er vel alle servicer kjørt tenker jeg?
Det eneste som har tatt kvelden er AC kompressoren, noe som er en svakhet på de tidlige dieselene etter det jeg har hørt. Har hørt om flere som har gått. Noen som vet for sikkert?
Ellers har jeg opplevd ett år i diesel som bare positivt, en sterk og solid motor uten et feilslag. Billig i drift også :wink:

Pass på en ting! Tappepluggen for motoroljen er dårlig festet. Ryker denne må du skifte bunnpannen.. $$ Neppe billig $$ Vet at Saab suger opp den gamle oljen for å omgå problemet.

Omtalen som dårlig er ikke rett, men bare fordi det er en Opel motor er det jo litt lett å "rakke ned" på den.. hehe

Lykke til med "ny" bil!!
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Gjest

Legg inn av Gjest » 25 nov 2003, 19:59

Takk for opplysningene Børre, føler meg litt "roligere" nå.
Kjøpte den i Oslo , så jeg har fullt service hefte(Fra Saabs hjemland) der den har vært inne på hver 20000. Er også kjørt av en selger , så kilometeren er såkalt "langkjørt". Ellers er jeg som deg veldig fornøyd så langt det lar seg gjøre etter en uke.

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 25 nov 2003, 20:51

20? Er vel 15.000 intervall på diesel er det ikke?
Min og var solgt ny i Sverige. Ble jo litt å spare der, spesielt når jeg kjøpte når svenskekursen var nede i 79 kr.. 8)
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 25 nov 2003, 20:56

Sjekket litt, og jo det er 15.000km serviceintervall på diesel. Reima (ikke kjede på denne, Opel vet du :wink: ) skal skiftes på 120'km.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Gjest

Legg inn av Gjest » 25 nov 2003, 21:05

Hei igjen Børre.

Bilen er "Norsk" , men selgeren bor i Oslo, så da er det jo bare to timers kjøring for og kunne ta servicer til halv pris..(Heldig dere)
Nå hadde han også fått opplyst at ved langkjøring kunne han ta servicer på hver 20.

Så det er reim ja...er også i den situasjon at jeg er tidligere opeleier..og da var det på død og liv om og gjøre og skifte denne på 60 ?

Takker igjen for opplysningene.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 25 nov 2003, 22:58

Hei..

Det beste verkstedet i bergen for Saab er klart Scan Auto, de besitter en enorm kompetanse.. Selv om det kansje er litt dyrere pga. merkeverksted er det verdt det... Norgesmesteren i saabmekaniker jobber der... Han vant den tittelen for en stund siden...


MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Svar