Side 1 av 1

Kupevifte

Lagt inn: 27 nov 2003, 13:00
av Øyvind
Jeg skiftet kupeviften på min -88 9k i går, og alt gikk vel helt til jeg skulle kjøre hjem. Da gikk ikke viften rundt !!! Den funket fint da jeg prøvde den rett etter at jeg hadde satt den inn.
Symptomene er følgende: viften får strømm, jeg har målt ! men starter ikke
Når jeg kobler viften rett på batteriet starter den !
SÅ hvor begynner jeg å lete etter feil ?

Lagt inn: 27 nov 2003, 13:35
av Jørgen N237
Hei,..

Måtte akkuart skifte samme viften på min, da var motoren gåen.. Eller dvs, den får spenning/strøm, men går ikke rundt.. Skal kaste den viften nå, til alt hell har min farfar hatt en liggende i 19 år, etter bytte på garantien på den -85 modellen han hadde den gang...


MVH
Freshmaker

Lagt inn: 27 nov 2003, 13:45
av Øyvind
Ja men problemet mitt er at jeg nettop har skiftet viften, og nå vil den ikke gå ? Den får jo strømm ????
Er det noen som vet hva den lille dingsen med to ledninger som står oppå viftehuset er ?

Lagt inn: 27 nov 2003, 13:58
av Jørgen N237
Hei.. Var den ny denne viften? Selve viftebladet kan ta i viftehuset, det er vsistnok et kjent problem at hvis det blir slag eller lignende slår den i.. Isåfall vil ikke viften gå-. Det er den eneste løsningen jeg ser for meg nå.. Skal sjekke hva den er, eneste jeg kan komme på er viftemotoren, men den ligger vel ikke slik såvidt jeg husker... Skal sjekke..


MVH
Freshmaker

Lagt inn: 09 des 2003, 03:23
av haugan
den dingsen du refererer til er en turtalsføler til klima anleget ditt, vifta skal gå selv om den er defekt men da kun på max fart , gjør som følger koble på vifta mål med et multimeter på vifta for å se hvor mye strøm den får

Lagt inn: 09 des 2003, 10:03
av Øyvind
Skal prøve å måle spenning og strøm i kveld. Hvor høy spenning skal det være på vifta ved full fart ? Går det ann å kortslutte Turtallssensoren og se om vifta starter. Eller brennere noe opp da ?

Lagt inn: 11 des 2003, 10:11
av Øyvind
Fant feilen på vifta i går :D , kontaktfeil i kontakten på hastighetsregulatoren. Så nå har jeg lært at det er forskjell på spenning og strøm. Det var spenning på vifta, men den fikk ikke strøm. Tok litt tid å finne det ut :?

Lagt inn: 11 des 2003, 10:42
av Trond N47
Fin motor den V8'eren til SAAB.
4,6 liters biturbomatet kunne lett ha levert 500 hk
og 700 Nm. Men det får vi jo til med 2,3 turboen
også :D

Synd at de har gått over til Opelmotorer, vil nok
aldri mer tåle slike kraftuttak som de gode gamle
SAAB-motorene. :cry:

Lagt inn: 11 des 2003, 16:26
av Rune N35
Si ikke det, blokka i den nye 9-3 Business (i) er jo faktisk i støpejern og ikke aluminium..så her lukter det turbokonvertering..