Ryker blått

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Ryker blått

Legg inn av HansWF N416 » 29 mai 2006, 14:23

Jeg har en 900 S 1992 (LTT) som det ryker litt blått av, det er kun da den er kald, når den har gått en liten stund er det bra. Men ett par ganger har det vært mye blå røyk, men også da har det blitt bra etter en liten stund.
Bilen bruker minimalt med olje, og går rent og pent.

Kan turboen være sliten? Har hørt det kan hjelpe å skifte noe på/ved innsuget, men skjønner ikke helt hva det skulle være.

Noen som har gode forslag?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 mai 2006, 14:42

Blårøyk kommer nok av olje, så du får skru av røret mellom LMM og turboen og kjenne om det er noe glepp i turboen, da er det der olja kommer fra.

Evt veivhusvent?? Jeg har iallfall kjøpt veivhusvent til 9-5 som jeg skal sette på, vil ikke ha olje i den nye intercooleren min!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 29 mai 2006, 14:43

Hvis den ryker blått er det sikkert olje som er der i for store mengder. Jeg vil tippe at det er slitte ventilføringer i toppen. En kald turbo evner vel ikke å lage blårøyk?
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 mai 2006, 14:55

ut218 skrev:kald
Sett! Er visst litt treig i dag
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 29 mai 2006, 16:07

Ingvar N629 skrev:Blårøyk kommer nok av olje, så du får skru av røret mellom LMM og turboen og kjenne om det er noe glepp i turboen, da er det der olja kommer fra.

Evt veivhusvent?? Jeg har iallfall kjøpt veivhusvent til 9-5 som jeg skal sette på, vil ikke ha olje i den nye intercooleren min!
er det olje catch tank du snakker om eller? fostår ikke helt det derre veivhusventilasjonssysystemet:S
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 mai 2006, 16:21

Bruker oljefella fra 9-5 og leder olja ned i en tank som tømmes når den er full (dvs sjelden), istedenfor at olja havner i røra og ic´n. Følg slangene til veivhusventen så skjønner du sikkert.

Hele oppgraderingssatsen til 9-5 fikk jeg for 360,- på Saab. Sikkert billigere enn å kjøpe kun oljefella.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

er turboen gåen vil den også ryke blått etter gasspådrag.

Legg inn av bjarne n654 » 29 mai 2006, 21:04

Ingvar N629 skrev:Bruker oljefella fra 9-5 og leder olja ned i en tank som tømmes når den er full (dvs sjelden), istedenfor at olja havner i røra og ic´n. Følg slangene til veivhusventen så skjønner du sikkert.

Hele oppgraderingssatsen til 9-5 fikk jeg for 360,- på Saab. Sikkert billigere enn å kjøpe kun oljefella.

Svar