Side 1 av 1

Ryker blått

Lagt inn: 29 mai 2006, 14:23
av HansWF N416
Jeg har en 900 S 1992 (LTT) som det ryker litt blått av, det er kun da den er kald, når den har gått en liten stund er det bra. Men ett par ganger har det vært mye blå røyk, men også da har det blitt bra etter en liten stund.
Bilen bruker minimalt med olje, og går rent og pent.

Kan turboen være sliten? Har hørt det kan hjelpe å skifte noe på/ved innsuget, men skjønner ikke helt hva det skulle være.

Noen som har gode forslag?

Lagt inn: 29 mai 2006, 14:42
av Ingvar N629
Blårøyk kommer nok av olje, så du får skru av røret mellom LMM og turboen og kjenne om det er noe glepp i turboen, da er det der olja kommer fra.

Evt veivhusvent?? Jeg har iallfall kjøpt veivhusvent til 9-5 som jeg skal sette på, vil ikke ha olje i den nye intercooleren min!

Lagt inn: 29 mai 2006, 14:43
av ut218
Hvis den ryker blått er det sikkert olje som er der i for store mengder. Jeg vil tippe at det er slitte ventilføringer i toppen. En kald turbo evner vel ikke å lage blårøyk?

Lagt inn: 29 mai 2006, 14:55
av Ingvar N629
ut218 skrev:kald
Sett! Er visst litt treig i dag

Lagt inn: 29 mai 2006, 16:07
av Pål N526
Ingvar N629 skrev:Blårøyk kommer nok av olje, så du får skru av røret mellom LMM og turboen og kjenne om det er noe glepp i turboen, da er det der olja kommer fra.

Evt veivhusvent?? Jeg har iallfall kjøpt veivhusvent til 9-5 som jeg skal sette på, vil ikke ha olje i den nye intercooleren min!
er det olje catch tank du snakker om eller? fostår ikke helt det derre veivhusventilasjonssysystemet:S

Lagt inn: 29 mai 2006, 16:21
av Ingvar N629
Bruker oljefella fra 9-5 og leder olja ned i en tank som tømmes når den er full (dvs sjelden), istedenfor at olja havner i røra og ic´n. Følg slangene til veivhusventen så skjønner du sikkert.

Hele oppgraderingssatsen til 9-5 fikk jeg for 360,- på Saab. Sikkert billigere enn å kjøpe kun oljefella.

er turboen gåen vil den også ryke blått etter gasspådrag.

Lagt inn: 29 mai 2006, 21:04
av bjarne n654
Ingvar N629 skrev:Bruker oljefella fra 9-5 og leder olja ned i en tank som tømmes når den er full (dvs sjelden), istedenfor at olja havner i røra og ic´n. Følg slangene til veivhusventen så skjønner du sikkert.

Hele oppgraderingssatsen til 9-5 fikk jeg for 360,- på Saab. Sikkert billigere enn å kjøpe kun oljefella.