dårlig kompresjon på sylinder 4, hjølp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

dårlig kompresjon på sylinder 4, hjølp

Legg inn av Henrik N449 » 31 mai 2006, 21:33

Lars var her i dag og målte kompresjon for meg, og det viste seg at alle sylindre lå på 8 bar,
bortsett fra sylinder 4 (nærmest fordeleren), da viste meteret 5.5 :(

Gåen topppakning er et hot tema for tiden, og et pakningsbytte står på "to do" lista,
men kan dette ha noe med kompresjonen på den ene sylinderen å gjøre?
De to pluggene i midten er våte av olje, og de på sidene er tørre, men sotet.
Tegn på at pakningen har ryki på midten?

Som sagt i min forrige problemtråd, så spruter det også olje ut av lokket til påfyllingsrøret når jeg kjører med turbotrykk.

Hjelp meg den som hjelpe kan :)
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 31 mai 2006, 21:41

uten at jeg er ekspert på området tror jeg nok dette tyder på røket toppakning ja :?

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 31 mai 2006, 22:13

Kör inte en meter med bilen innan du bytt toppackning!
Det kan ske värre saker än att den trycker ur sig olja!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 31 mai 2006, 22:25

Saab900STCR skrev:Kör inte en meter med bilen innan du bytt toppackning!
Det kan ske värre saker än att den trycker ur sig olja!

Mvh
Tør jeg spørre hva da ? Hehe
Snakker vi skjærings ?
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 31 mai 2006, 22:32

Prøv og hell litt olje ned i sylinderen og test kompresjonen på nytt. Stiger kompresjonen er det tegn på at stemplet slipper forbi trykket. Hvis kompresjonen ikke stiger tyder det på lekkasje i toppakning eller ventiler.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 31 mai 2006, 22:46

Om den trycker ur sig olja när du har turbotryck så betyder det att trycket i en cylinder eller cylindrarna letar sig fram till en punkt där det finns olja.
Det betyder i sin tur högre oljetryck som kan skada packningar och andra saker i motorn.
Vidare kan det när du inte har turbotryck bildas undertryck(sug) på samma ställen och det kan suga in vatten där istället.
Vatten + olja = obra.
Då är det värsta som kan hända att motorn skär...
Men detta är i värsta fall!
Byt innan det går sönder nått som är väldigt dyrt...

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

el_duch N323
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 jan 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av el_duch N323 » 01 jun 2006, 07:31

Kan det hende at det kan være sprekk mellom to og tre? Jeg hadde våte plugger på to og tre, da viste det seg at det var sprekk i toppen. Det ble et sinsykt trykk i ekspansjonsbeholderen på bilen. Men siden fire mangler litt kompresjon kan det også være sprekk i stempelet eller en gåen komp ring.
9-3 5-d -00 steg 3
900 Turbo S -84 med airflow styling (bruksbil)
900 cc ombygget til t8 m ny front -86 nå med LH2.2 (pensjonert)
900 5-d -89 8v
900 Cabbe -88

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 01 jun 2006, 08:36

hmm, hvor mye tror dere jeg kan få for bilen min hvis jeg selger den med problemet? :P

men nei.

sjekka med saab, bare for morro skyld fordi jeg har en kamerat som er lærling der,
de fikser stempelringen (hvis det er den) for 16000,- pluss deler.
Sææærlig...

Ok, det blir topppakningsbytte på mig, Anders;)
så kaanskje jeg er heldig og problemet fikser seg!

takk for god hjelp og gode tips folkens!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 01 jun 2006, 09:52

Sjekk toppen nøye...

Ikke uvanlig at 8V toppene sprekker...

Komptest sier ikke mye, sett et stempel tdc, dereter setter du på trykkluft i nippel i plughullet. (bilen i gir og en som holder på bremsen...)

Da ser/hører du hvor det lekker.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 01 jun 2006, 10:40

Henrik N449 skrev:hmm, hvor mye tror dere jeg kan få for bilen min hvis jeg selger den med problemet? :P

men nei.

sjekka med saab, bare for morro skyld fordi jeg har en kamerat som er lærling der,
de fikser stempelringen (hvis det er den) for 16000,- pluss deler.
Sææærlig...

Ok, det blir topppakningsbytte på mig, Anders;)
så kaanskje jeg er heldig og problemet fikser seg!

takk for god hjelp og gode tips folkens!
Ikke ta det så veldig tungt. det løsar seg.. topppakningsbytte på 8v er ikke så veldig vanskelig..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 01 jun 2006, 12:17

Og du har da noen venner i nærheten av deg som også hjelper deg å skru.. Hey, minner meg på om at dere ikke kom tilbake igår :roll:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 01 jun 2006, 15:15

Er vel stempelring eller ventil , og gåen toppakning .
Uansett må du jo opp med motoren og hvis du ikke skal gjøre det selv så er det absolutt billigst å bare skaffe en delemotor som går og få noen til å sette den i :?

Alex , vi er slemme :oops:
Skal ikke gjenta seg hehe
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 01 jun 2006, 15:17

Tror forresten også at jeg kan låne en sånn sylinderlekkasjetester som vi kan prøve en gang.
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Hansi N624
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 03 feb 2006, 21:19
Sted: Drammen (Trondheim for øyeblikket)

Legg inn av Hansi N624 » 01 jun 2006, 18:40

Har et veldig likt problem som du har forklart i denne og den andre tråden med pappa sin og900 Aero cab. Kommer olje opp av peilepinnen, er vel nesten sikker på at det er stempelringene eller selve stempelene, så endte likegreit opp med å kjøpe en motor og bytte ut den gamle. Tror nok det er det greieste, lettere (og kanskje billigere) enn å begynne å renovere den gamle
Hans Fredrik "Hansi" N624
'02 Mini Cooper

Brukeravatar
TGM N363
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 aug 2004, 01:00
Sted: Melhus
Kontakt:

Legg inn av TGM N363 » 01 jun 2006, 19:35

Øyvind skrev:Prøv og hell litt olje ned i sylinderen og test kompresjonen på nytt. Stiger kompresjonen er det tegn på at stemplet slipper forbi trykket. Hvis kompresjonen ikke stiger tyder det på lekkasje i toppakning eller ventiler.
Prøv dette før du gjør noe mere....
-92/96 9000 AERO
-63 96 (Pusses opp)
STCN N363

Svar