Side 1 av 2
dårlig kompresjon på sylinder 4, hjølp
Lagt inn: 31 mai 2006, 21:33
av Henrik N449
Lars var her i dag og målte kompresjon for meg, og det viste seg at alle sylindre lå på 8 bar,
bortsett fra sylinder 4 (nærmest fordeleren), da viste meteret 5.5
Gåen topppakning er et hot tema for tiden, og et pakningsbytte står på "to do" lista,
men kan dette ha noe med kompresjonen på den ene sylinderen å gjøre?
De to pluggene i midten er våte av olje, og de på sidene er tørre, men sotet.
Tegn på at pakningen har ryki på midten?
Som sagt i min forrige problemtråd, så spruter det også olje ut av lokket til påfyllingsrøret når jeg kjører med turbotrykk.
Hjelp meg den som hjelpe kan

Lagt inn: 31 mai 2006, 21:41
av Eirik N396
uten at jeg er ekspert på området tror jeg nok dette tyder på røket toppakning ja

Lagt inn: 31 mai 2006, 22:13
av Saab900STCR
Kör inte en meter med bilen innan du bytt toppackning!
Det kan ske värre saker än att den trycker ur sig olja!
Mvh
Lagt inn: 31 mai 2006, 22:25
av TurboLars N383
Saab900STCR skrev:Kör inte en meter med bilen innan du bytt toppackning!
Det kan ske värre saker än att den trycker ur sig olja!
Mvh
Tør jeg spørre hva da ? Hehe
Snakker vi skjærings ?
Lagt inn: 31 mai 2006, 22:32
av Øyvind
Prøv og hell litt olje ned i sylinderen og test kompresjonen på nytt. Stiger kompresjonen er det tegn på at stemplet slipper forbi trykket. Hvis kompresjonen ikke stiger tyder det på lekkasje i toppakning eller ventiler.
Lagt inn: 31 mai 2006, 22:46
av Saab900STCR
Om den trycker ur sig olja när du har turbotryck så betyder det att trycket i en cylinder eller cylindrarna letar sig fram till en punkt där det finns olja.
Det betyder i sin tur högre oljetryck som kan skada packningar och andra saker i motorn.
Vidare kan det när du inte har turbotryck bildas undertryck(sug) på samma ställen och det kan suga in vatten där istället.
Vatten + olja = obra.
Då är det värsta som kan hända att motorn skär...
Men detta är i värsta fall!
Byt innan det går sönder nått som är väldigt dyrt...
Mvh
Lagt inn: 01 jun 2006, 07:31
av el_duch N323
Kan det hende at det kan være sprekk mellom to og tre? Jeg hadde våte plugger på to og tre, da viste det seg at det var sprekk i toppen. Det ble et sinsykt trykk i ekspansjonsbeholderen på bilen. Men siden fire mangler litt kompresjon kan det også være sprekk i stempelet eller en gåen komp ring.
Lagt inn: 01 jun 2006, 08:36
av Henrik N449
hmm, hvor mye tror dere jeg kan få for bilen min hvis jeg selger den med problemet?
men nei.
sjekka med saab, bare for morro skyld fordi jeg har en kamerat som er lærling der,
de fikser stempelringen (hvis det er den) for 16000,- pluss deler.
Sææærlig...
Ok, det blir topppakningsbytte på mig, Anders;)
så kaanskje jeg er heldig og problemet fikser seg!
takk for god hjelp og gode tips folkens!
Lagt inn: 01 jun 2006, 09:52
av Petter 900 T
Sjekk toppen nøye...
Ikke uvanlig at 8V toppene sprekker...
Komptest sier ikke mye, sett et stempel tdc, dereter setter du på trykkluft i nippel i plughullet. (bilen i gir og en som holder på bremsen...)
Da ser/hører du hvor det lekker.
Petter
Lagt inn: 01 jun 2006, 10:40
av Pål N526
Henrik N449 skrev:hmm, hvor mye tror dere jeg kan få for bilen min hvis jeg selger den med problemet?
men nei.
sjekka med saab, bare for morro skyld fordi jeg har en kamerat som er lærling der,
de fikser stempelringen (hvis det er den) for 16000,- pluss deler.
Sææærlig...
Ok, det blir topppakningsbytte på mig, Anders;)
så kaanskje jeg er heldig og problemet fikser seg!
takk for god hjelp og gode tips folkens!
Ikke ta det så veldig tungt. det løsar seg.. topppakningsbytte på 8v er ikke så veldig vanskelig..
Lagt inn: 01 jun 2006, 12:17
av alex_ander3@hotmail.com
Og du har da noen venner i nærheten av deg som også hjelper deg å skru.. Hey, minner meg på om at dere ikke kom tilbake igår

Lagt inn: 01 jun 2006, 15:15
av TurboLars N383
Er vel stempelring eller ventil , og gåen toppakning .
Uansett må du jo opp med motoren og hvis du ikke skal gjøre det selv så er det absolutt billigst å bare skaffe en delemotor som går og få noen til å sette den i
Alex , vi er slemme
Skal ikke gjenta seg hehe
Lagt inn: 01 jun 2006, 15:17
av TurboLars N383
Tror forresten også at jeg kan låne en sånn sylinderlekkasjetester som vi kan prøve en gang.
Lagt inn: 01 jun 2006, 18:40
av Hansi N624
Har et veldig likt problem som du har forklart i denne og den andre tråden med pappa sin og900 Aero cab. Kommer olje opp av peilepinnen, er vel nesten sikker på at det er stempelringene eller selve stempelene, så endte likegreit opp med å kjøpe en motor og bytte ut den gamle. Tror nok det er det greieste, lettere (og kanskje billigere) enn å begynne å renovere den gamle
Lagt inn: 01 jun 2006, 19:35
av TGM N363
Øyvind skrev:Prøv og hell litt olje ned i sylinderen og test kompresjonen på nytt. Stiger kompresjonen er det tegn på at stemplet slipper forbi trykket. Hvis kompresjonen ikke stiger tyder det på lekkasje i toppakning eller ventiler.
Prøv dette før du gjør noe mere....