Side 1 av 1
9-5 med turtall som "henger"
Lagt inn: 07 jun 2006, 12:58
av johan
Ved akslerasjon og overgang til høyere gir (f.eks fra tredje til fjerde), øker motoren turtallet med ca 100-200 rpm - deretter synker turtallet plagsomt sakte. Dette gjør at en må "vente" på motoren før en kan legge inn neste gir, og fortsette akslerasjonen. Er dette normal oppførsel av en 9-5?
Og Ja; høyrefoten er fjernet fra gasspedalen når symptomet inntreffer

Lagt inn: 07 jun 2006, 18:41
av LOH171
Hadde liknende symptomer på min 2005 modell
MVh,
LOH171
Lagt inn: 07 jun 2006, 18:54
av Magnus N592
Har vært borti et par biler som har vært sånn, Chrysler Neon og Stratus, Volvo V40 1,6 og Renault Laguna II.. Kanskje ikke så mye ved kjøring at det gjorde noe med giring e.l., men har inntrykk av at flere biler senker seg saaakte på turtall, for å spare motoren kanskje? Legger spesilet merke til det når bilen står i ro, og man ruser opp litt.
Kanskje andre som vet litt om mer dette enn meg?
Har ikke lagt merke til noe på min, men det er jo automat da..
Mvh
Magnus
Lagt inn: 07 jun 2006, 19:04
av Vorpenes N459
er slik med min Ng900 SET også! men jeg merker det bare når den står på tomgang! den detter veldig sakte fra 1500rpm ned til 1000rpm
Re: 9-5 med turtall som "henger"
Lagt inn: 07 jun 2006, 20:06
av matrox N522
johan skrev:Ved akslerasjon og overgang til høyere gir (f.eks fra tredje til fjerde), øker motoren turtallet med ca 100-200 rpm - deretter synker turtallet plagsomt sakte. Dette gjør at en må "vente" på motoren før en kan legge inn neste gir, og fortsette akslerasjonen. Er dette normal oppførsel av en 9-5?
Og Ja; høyrefoten er fjernet fra gasspedalen når symptomet inntreffer

Jess da, du er ikke den eneste. Og hos min lokale Saab mekker, så fikk jeg som svar at det var pga avgasser fra bilen så den skulle holde "normene". Men hvorfor er ikke alle slik da?
Det er JÆVLI irriterendes. Det blir jo ikke ei giroverføring som blir normal ved lavt turtall. Evt vente unødvendig lenge føre man slipper ut igjen klutsjen så den ikke skal "nappe"...
Lagt inn: 07 jun 2006, 22:29
av johan
LOH171 skrev:Hadde liknende symptomer på min 2005 modell
MVh,
LOH171
OK, betyr det at du fikk ordnet det siden du skriver
hadde?
Re: 9-5 med turtall som "henger"
Lagt inn: 07 jun 2006, 22:35
av johan
matrox skrev:
Det er JÆVLI irriterendes. Det blir jo ikke ei giroverføring som blir normal ved lavt turtall. Evt vente unødvendig lenge føre man slipper ut igjen klutsjen så den ikke skal "nappe"...
Ja, sykt irriterende altså. Har kjørt en god del biler gjennom jobben, men aldri opplevd noe i den grad som på 9-5'en. Hadde vært suverent dersom noen kunne si mer om symptomet og evnetuell medisin...
Ellers takk for svar så langt!
Lagt inn: 07 jun 2006, 22:53
av LOH171
min løsning var Nordic programvare

Lagt inn: 08 jun 2006, 07:57
av Magnus N592
Trimma biler vil veldig gjerne få en annen karakteristikk, og ikke oppleve det "henget", som LOH171 skrev, var det svaret jeg fikk jeg nettopp av en kompis som er bilmekaniker. Men det trengte ikke være sånn på alle biler, men de han hadde vært borti var sånn ihvertfall..
Lagt inn: 08 jun 2006, 12:05
av johan
LOH171 skrev:min løsning var Nordic programvare

Ingen dum løsning det, nei

Snakket idag med en mekaniker som skrur endel SAAB, han mente årsaken muligens kunne være treghet i gass-spjeldet... Hva tror folket om det?
Lagt inn: 08 jun 2006, 13:06
av lie_N509
Pappa sin 03' 9-5 er akkurat sånn. Det er litt slitsomt, fordi hvis man girer før turtallet har falt, blir det jo et rykk, som om man allerede skulle ha gassen inne når man tar ut kløtsjen. Samtidig høres det ut som man er klønete med å gå av gassen i tide ved girskift

Lagt inn: 08 jun 2006, 13:32
av Surbotaab N369
Har vært borti endel biler som har såkallet "delay" på gassen, utrolig irriterendes da en må slippe gassen litt før man clucher for å ikke få denne "rusinga"\mellom-gassinga når man girer.... Lurer egentlig på hvordan påkjenningene på kassa blir når man kjører "inspirert" og gearer fort.... Ville tro d blei ei veldig stor påkjenning for synk-ringene da?
Lagt inn: 10 jun 2006, 13:33
av Ingvar N629
Dette har vært oppe på det svenske forumet også. Er visst lagt inn i programvaren, grunnen til at det ikke er sånn på alle har med oppgradering av programvare i fbm service å gjøre. Husker ikke om det ble programmert bort eller lagt inn.