Side 1 av 1

Clucth henger seg opp

Lagt inn: 08 jun 2006, 16:10
av Martin Aronsen
Når man kjøper en bil som har gått rundt 200.000km, så må man nesten regne med noen problemer.

Problemet hos meg er clutchen. Noen ganger er den helt fin, andre ganger må man nesten trykke den i bånn for at det skal skje noe.
Har ikke vært under og titta, men den var på service på tirsdag, og da var simmeringen på høyre side på girkassa gåen. Ikke det at jeg tror det kan ha noe med saken å gjøre.

Det er hydraulisk clutch på den, er det ikke? I så fall, hva kan problemet være?


Og kan slitte skriver og klosser foran føre til vibrasjoner i rattet, og at den drar mot venstre, spesielt når man bremser(det siste er jo nesten logiskt).

Skal ta meg en titt en dag jeg våkner før 12.00, eller på lørdagen.


Mvh, Martin :)

Lagt inn: 09 jun 2006, 14:04
av Martin Aronsen
http://www.speedparts.se/prod/res_vxl_huvudkopp.shtml

Er det evt denne som skal byttes om det er pumpa som er gåen?

Re: Clucth henger seg opp

Lagt inn: 10 jun 2006, 13:47
av Ingvar N629
m4rtin skrev:Når man kjøper en bil som har gått rundt 200.000km, så må man nesten regne med noen problemer.

Problemet hos meg er clutchen. Noen ganger er den helt fin, andre ganger må man nesten trykke den i bånn for at det skal skje noe.
Har ikke vært under og titta, men den var på service på tirsdag, og da var simmeringen på høyre side på girkassa gåen. Ikke det at jeg tror det kan ha noe med saken å gjøre.

Det er hydraulisk clutch på den, er det ikke? I så fall, hva kan problemet være?


Og kan slitte skriver og klosser foran føre til vibrasjoner i rattet, og at den drar mot venstre, spesielt når man bremser(det siste er jo nesten logiskt).

Skal ta meg en titt en dag jeg våkner før 12.00, eller på lørdagen.


Mvh, Martin :)
Hvis du har kast i skivene vil det gi vibrasjoner når du bremser.

Det med clutchen tyder på lekkasje i hydraulikken. Enten master- eller slavesylinderen, eller lekkasje fra slanger eller tilkoblinger. Se etter lekkasje (bremsevæske).

Lagt inn: 13 jun 2006, 13:21
av Martin Aronsen
Tok meg en titt under dekselet på førersiden i går, men der fant man ikke mye artig. Ei pumpe og ei fjær. Ikke mye å bli klok på.

Så hvordan i svarte finner hydraulikkdelen av dette?

Lagt inn: 22 jun 2006, 17:47
av Martin Aronsen
Kan det kanskje ha noe med at bremsebelegg er slitt foran? Leste i boka at dette hadde innvirkning på væskenivået.

Og kan det kanskje hjelpe å lufte systemet før man prøver noe mer drastisk?
Hovedsylinderen, er det dette som står ved pedalen? Hvor er da slavesylinder? Fant ingen lekasje mellom pedal, og der røret forsvinner inn i clutchen.

Lagt inn: 22 jun 2006, 20:45
av Saab900STCR
Huvudcylinder är den som sitter i coupen och som påverkas direkt av pedalen.
Slavcylinder är den som sitter i centrum av clutchen och som trycker utløserlagret mot tryckplattan som i sin tur lossar lamellen från svinghjulet så att motor och girkasse kopplas ifrån varandra när du ska gire.

Mvh Anders

Lagt inn: 22 jun 2006, 23:47
av Martin Aronsen
Saab900STCR skrev:Huvudcylinder är den som sitter i coupen och som påverkas direkt av pedalen.
Slavcylinder är den som sitter i centrum av clutchen och som trycker utløserlagret mot tryckplattan som i sin tur lossar lamellen från svinghjulet så att motor och girkasse kopplas ifrån varandra när du ska gire.

Mvh Anders
Men hvor skal man starte feilsøkingen?

Lagt inn: 23 jun 2006, 01:49
av Saab900STCR
Jag hade börjat med att lufta den.
Den är inte helt lätt att lufta, så om du inte är helt säker på att du gör rätt, få noen som kan att hjälpa dig!

Mvh

Lagt inn: 24 jun 2006, 09:26
av Martin Aronsen
Lufting av slike systemer er ikke helt ukjent, men siden det er såpass stor avstand mellom luftenippel og pedal, så er det vel best med hjelp uansett.

Hadde den innom Saab i Alta i går, og han mente også at det var luft i systemet. Men om det har kommet luft inn, så må det være en pakning som har gått en plass.

Får se om det er noen som kan skru Saab her i byen, og høre hva de skal ha for å sjekke det opp.

Lagt inn: 25 jun 2006, 12:10
av Trond N47
Du må bruke trykkluft for å lufte clutchen. Kjøp et lufteverktøy som koples mellom et vinterdekk (ikke reservedekket) og bremsevæske-lokket. Koster en drøy hundrings på bilrekvisita-foretninger. Så setter du bare trykk på systemet og åpner nippelen. Pass på at det er mye bremsevæske i beholderen.

Lagt inn: 26 jun 2006, 13:19
av Martin Aronsen
Du mener da at jeg skal bruke trykket fra et dekk, for å lufte systemet?
Eller missforsto jeg der?

Lagt inn: 26 jun 2006, 14:09
av Eirik N396
m4rtin skrev:Du mener da at jeg skal bruke trykket fra et dekk, for å lufte systemet?
Eller missforsto jeg der?
Du forstod rett ja.. :)

Lagt inn: 26 jun 2006, 14:13
av Martin Aronsen
Så dere har trua på at det vil hjelpe? Eller blir det bare en midlertidig løsning?

Lagt inn: 26 jun 2006, 14:42
av Eirik N396
m4rtin skrev:Så dere har trua på at det vil hjelpe? Eller blir det bare en midlertidig løsning?
Jeg kan ikke 9-3, så jeg snakker på mer generelt grunnlag. Dersom du har luft i systemet må du vel lufte systemet, og så se om det kommer fort tilbake igjen. Om det gjør det må du begynne å lete etter lekkasje.
(Slik ville ihvertfall jeg gjort det.)

Tror ikke noen kan svare på om det er midlertidig løsning, eller permanent. Men å lufte systemet er vel det første du bør gjøre.. :) Så vil det vise seg om det er nok til å løse problemet.

Lykke til!

Lagt inn: 26 jun 2006, 14:47
av Martin Aronsen
Da er det jo fint at vi ikke har noen bilrekvisitabutikker i byen. Får vel gå innom de verkstedene jeg finner, og høre om de har.
Hvis ikke har de sikkert i noen andre byer.

Skal til Finland på lørdag, så kunne jo vært kjekt å ha en clutch man stoler på, og at den ikke ryker helt midt utpå vidda.

Men men, takk for hjelpa så langt :)