"Check engine" 9000
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
"Check engine" 9000
Idag lyste "check engine" lampa mi under en kjøretur. Begynte å lyse etter ca. 5 min kjøring frå kald motor. Bilen gikk då kun på grunnladetrykk. Etter ca. 20min kjøring sløkte lyset igjen, og bilen gikk som vanlig.
Kva bør eg sjekke/gjere?
Bil: M92 9000CC 2.3T
Kva bør eg sjekke/gjere?
Bil: M92 9000CC 2.3T
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Punkt 1 er å sjekke blinkekodene når du startar opp.
Når du set nøkkelen i tenningslåset vrir du til "ON", CE-lampen skal då lyse i 3sek, være slekt i 3 sek, og endå eingong lyse i 3 sek. Deretter slokknar den i 2 sek, for å deretter blinke i 0.4 sek. Antall blink her fortel grovt kva som gir feilkode. Er det fleire feilkoder vil lampa slokkne i 2 sek att, og nye blink kjem. Om du let tendinga stå i "ON" vil lampa slokkne i 3sek, lyse i 3 nye, og blinkinga vert repitert.
Når du set nøkkelen i tenningslåset vrir du til "ON", CE-lampen skal då lyse i 3sek, være slekt i 3 sek, og endå eingong lyse i 3 sek. Deretter slokknar den i 2 sek, for å deretter blinke i 0.4 sek. Antall blink her fortel grovt kva som gir feilkode. Er det fleire feilkoder vil lampa slokkne i 2 sek att, og nye blink kjem. Om du let tendinga stå i "ON" vil lampa slokkne i 3sek, lyse i 3 nye, og blinkinga vert repitert.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Mellom 2. og 3. rør på innsuget, regner med det er likt som på 900.TurboKK N473 skrev:Nokon som veit kvar den følaren er plassert?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Nei, det er følaren til innsuget. Hadde det vore den hadde det blinka 3 gongar.Ingvar N629 skrev:Mellom 2. og 3. rør på innsuget, regner med det er likt som på 900.TurboKK N473 skrev:Nokon som veit kvar den følaren er plassert?
Er litt usikker på kvar den følaren ligg, 9k-ekspertisa kjem vel snart og gir oss fasiten

- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Feil! Ingvar har rett!!! Ligger på flensen til innsuget mellom 2 og 3 røretHjelle, N6 skrev:Nei, det er følaren til innsuget. Hadde det vore den hadde det blinka 3 gongar.Ingvar N629 skrev:Mellom 2. og 3. rør på innsuget, regner med det er likt som på 900.TurboKK N473 skrev:Nokon som veit kvar den følaren er plassert?
Er litt usikker på kvar den følaren ligg, 9k-ekspertisa kjem vel snart og gir oss fasiten

Husk at denne er spesiell for biler med ETS/TCS så man kan ikke ta fra en bil som mangler dette.
Sist redigert av Tor N12 den 11 jun 2006, 18:51, redigert 1 gang totalt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Nei, det er sensoren til tempmåleren i innstrumentpanelet....
På de nyere bilene med Trionic så sitter det riktignok en annen sensor på termostathuset som også går til styreboksen.
EDIT: hmmm... nå slettet Ingvar innlegget sitt mens jeg svarte
Det riktige må være at den sensoren er den som sitter mellom andre og tredje innsugingsrør..
På de nyere bilene med Trionic så sitter det riktignok en annen sensor på termostathuset som også går til styreboksen.
EDIT: hmmm... nå slettet Ingvar innlegget sitt mens jeg svarte

Det riktige må være at den sensoren er den som sitter mellom andre og tredje innsugingsrør..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Blei litt satt ut av Hjelle, men etter fem sek fikk jeg tenkt meg om, og da så jeg dessuten at vi var enige... Har hatt en krangel med den giveren sjøl også.TT N12 skrev:EDIT: hmmm... nå slettet Ingvar innlegget sitt mens jeg svarte![]()
Har forresten en til overs, hvis det er samme giver på alle.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
[img]http://www.geting.se/image.php/motorrom[12].JPG[/img]
Sitter en to-pols kontakt på den. Sitter litt nedi der, er litt trangt. Jeg har en giver til overs, hvis noen kan sjekke om det er samme som til lucas.
Sitter en to-pols kontakt på den. Sitter litt nedi der, er litt trangt. Jeg har en giver til overs, hvis noen kan sjekke om det er samme som til lucas.
Sist redigert av Ingvar N629 den 11 jun 2006, 19:02, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Ingvar N629 skrev: Jeg har en giver til overs, hvis noen kan sjekke om det er samme som til lucas.
Denne har TCS så han kan uansett ikke bruke den du har..Husk at denne er spesiell for biler med ETS/TCS så man kan ikke ta fra en bil som mangler dette
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor