"Check engine" 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

"Check engine" 9000

Legg inn av TurboKK N473 » 10 jun 2006, 17:51

Idag lyste "check engine" lampa mi under en kjøretur. Begynte å lyse etter ca. 5 min kjøring frå kald motor. Bilen gikk då kun på grunnladetrykk. Etter ca. 20min kjøring sløkte lyset igjen, og bilen gikk som vanlig.

Kva bør eg sjekke/gjere?

Bil: M92 9000CC 2.3T
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 jun 2006, 20:25

Punkt 1 er å sjekke blinkekodene når du startar opp.
Når du set nøkkelen i tenningslåset vrir du til "ON", CE-lampen skal då lyse i 3sek, være slekt i 3 sek, og endå eingong lyse i 3 sek. Deretter slokknar den i 2 sek, for å deretter blinke i 0.4 sek. Antall blink her fortel grovt kva som gir feilkode. Er det fleire feilkoder vil lampa slokkne i 2 sek att, og nye blink kjem. Om du let tendinga stå i "ON" vil lampa slokkne i 3sek, lyse i 3 nye, og blinkinga vert repitert.

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 10 jun 2006, 21:34

Hmm.. trur eg må ta med min gode husk og gå ut i bilen å sjekke :?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 11 jun 2006, 14:58

Etter det eg fikk med meg lyste den i 3 sek, sløkt i 2 sek, og deretter blinka 4 gongar kontinuerlig.
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 jun 2006, 17:18

Det er tempgivaren på kjøleveska (til styreboksa) som er syndaren der.

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 11 jun 2006, 17:35

Nokon som veit kvar den følaren er plassert?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 jun 2006, 17:49

TurboKK N473 skrev:Nokon som veit kvar den følaren er plassert?
Mellom 2. og 3. rør på innsuget, regner med det er likt som på 900.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 jun 2006, 17:56

Ingvar N629 skrev:
TurboKK N473 skrev:Nokon som veit kvar den følaren er plassert?
Mellom 2. og 3. rør på innsuget, regner med det er likt som på 900.
Nei, det er følaren til innsuget. Hadde det vore den hadde det blinka 3 gongar.
Er litt usikker på kvar den følaren ligg, 9k-ekspertisa kjem vel snart og gir oss fasiten ;)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 11 jun 2006, 18:02

Hjelle, N6 skrev:
Ingvar N629 skrev:
TurboKK N473 skrev:Nokon som veit kvar den følaren er plassert?
Mellom 2. og 3. rør på innsuget, regner med det er likt som på 900.
Nei, det er følaren til innsuget. Hadde det vore den hadde det blinka 3 gongar.
Er litt usikker på kvar den følaren ligg, 9k-ekspertisa kjem vel snart og gir oss fasiten ;)
Feil! Ingvar har rett!!! Ligger på flensen til innsuget mellom 2 og 3 røret :wink:
Husk at denne er spesiell for biler med ETS/TCS så man kan ikke ta fra en bil som mangler dette.
Sist redigert av Tor N12 den 11 jun 2006, 18:51, redigert 1 gang totalt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 11 jun 2006, 18:09

Nei, det er sensoren til tempmåleren i innstrumentpanelet....
På de nyere bilene med Trionic så sitter det riktignok en annen sensor på termostathuset som også går til styreboksen.

EDIT: hmmm... nå slettet Ingvar innlegget sitt mens jeg svarte :D

Det riktige må være at den sensoren er den som sitter mellom andre og tredje innsugingsrør..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 jun 2006, 18:16

TT N12 skrev:EDIT: hmmm... nå slettet Ingvar innlegget sitt mens jeg svarte :D
Blei litt satt ut av Hjelle, men etter fem sek fikk jeg tenkt meg om, og da så jeg dessuten at vi var enige... Har hatt en krangel med den giveren sjøl også.

Har forresten en til overs, hvis det er samme giver på alle.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 jun 2006, 18:34

Du har nok rett TT.
Eg tenkte på den følaren som er på røret som går ut ifrå innsuget og ned på IC-en, det er naturligvis det "3 blink-følaren ligg" :oops:

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 11 jun 2006, 18:49

Kan einkvan lage ei pil eller ein sirkel der denne følaren er plassert?

Bilde
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 jun 2006, 19:00

[img]http://www.geting.se/image.php/motorrom[12].JPG[/img]

Sitter en to-pols kontakt på den. Sitter litt nedi der, er litt trangt. Jeg har en giver til overs, hvis noen kan sjekke om det er samme som til lucas.
Sist redigert av Ingvar N629 den 11 jun 2006, 19:02, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 11 jun 2006, 19:02

Ingvar N629 skrev: Jeg har en giver til overs, hvis noen kan sjekke om det er samme som til lucas.
Husk at denne er spesiell for biler med ETS/TCS så man kan ikke ta fra en bil som mangler dette
Denne har TCS så han kan uansett ikke bruke den du har..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar