Feste av sillikonslange mot spjellhus

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Feste av sillikonslange mot spjellhus

Legg inn av Ronny_N169 » 17 jun 2006, 11:00

Har laget meg noen nye trykkrør pga ny intercooler. Skulle gjerne hatt sikret innløpet til spjellhuset litt bedre enn bare en slangeklemme. Ikke noe særlig om slangen hopper av ved fullt turbotrykk. Noen som har en bra ide?
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Feste av sillikonslange mot spjellhus

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 17 jun 2006, 12:14

gul900_N169 skrev:Har laget meg noen nye trykkrør pga ny intercooler. Skulle gjerne hatt sikret innløpet til spjellhuset litt bedre enn bare en slangeklemme. Ikke noe særlig om slangen hopper av ved fullt turbotrykk. Noen som har en bra ide?

Det jeg gjør, er å sveise rundt kanten. Så når du skal ha på silicone slangen må du presse den over den kanten du har sveisa. da hopper den ikke av så lett..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Feste av sillikonslange mot spjellhus

Legg inn av Ronny_N169 » 17 jun 2006, 14:21

alex_ander3@hotmail.com skrev:
gul900_N169 skrev:Har laget meg noen nye trykkrør pga ny intercooler. Skulle gjerne hatt sikret innløpet til spjellhuset litt bedre enn bare en slangeklemme. Ikke noe særlig om slangen hopper av ved fullt turbotrykk. Noen som har en bra ide?

Det jeg gjør, er å sveise rundt kanten. Så når du skal ha på silicone slangen må du presse den over den kanten du har sveisa. da hopper den ikke av så lett..
Trykkrøra er sveisa litt på, men tenkte mer på selve spjellhuset, er jo ganske kort bit man får tredd på slangen der. Men det er jo en liten flens der, så det holder vel alikevel.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 17 jun 2006, 15:27

Du får tigsveise litt da veit du :wink:

Hvilke slangeklemmer kjører du med? jeg skal bytte til synne det er bilde av under, nå som det blir mer ladetrykk. Koster litt mindre for slanger enn en ny turbo hvis du får overrus :roll:
Bilde
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 17 jun 2006, 15:49

alex_ander3@hotmail.com skrev:Du får tigsveise litt da veit du :wink:

Hvilke slangeklemmer kjører du med? jeg skal bytte til synne det er bilde av under, nå som det blir mer ladetrykk. Koster litt mindre for slanger enn en ny turbo hvis du får overrus :roll:
Bilde
Slangeklemmer av ukjent opprinnelse, men det virker som de sitter ok, prøvde å dra av sillikonslangen, men den satt visst godt. Dårlig med TIG her i gården :cry: Tenkte å prøve alutråg og argongass på miggen en dag bare for å prøve :)
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 17 jun 2006, 15:51

Det blir sikkert bra veit du :wink:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 17 jun 2006, 19:37

gul900_N169 skrev:
Slangeklemmer av ukjent opprinnelse, men det virker som de sitter ok, prøvde å dra av sillikonslangen, men den satt visst godt. Dårlig med TIG her i gården :cry: Tenkte å prøve alutråg og argongass på miggen en dag bare for å prøve :)
Mig å alu sveis er ikke så bra egna til det der, da du må legge så vanvittig masse på når du sveiser alu med mig....


men er det ikke ett skruehull på spleldet a? så kan du jo bare sveise på ei mutter på trykk-røret og en "lask" over der... Dette sitter orginalt på noen T-8 ihvertfall...

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 30 jan 2007, 11:45

Nå som bilen min lader "litt" mer enn orginalt så må jeg ha meg nye slangeklemmer, noen som vet hvem som selger slike som Alex nevner??
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 30 jan 2007, 12:08

Summit racing er gull :wink:

http://store.summitracing.com/egnsearch ... 6&D=303986

Er visst litt billigere å kjøpe et sett på ebay har jeg hørt. "T-BOLT CLAMPS" må du søke på ihvertfall.

Ellers har vel SP, KRB og TESS det også tror jeg...

God jul
:wink:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 30 jan 2007, 12:46

Mine klemmer er fra GKL, men de har de samme på tess.

Jeg har samme problem som Ronny, slangen hopper av mot spjellhuset...

løsningen er som over, lag en lask som holder det hele sammen, dette er standard på tidlige turbobiler. senere har en kladd i forkant av fjæra på huset, der gjenger man opp M8 og fester lasken. Man ser samme kladden på det orginale Turbo-intercooler-røret.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 30 jan 2007, 17:34

Bilde

siden jeg hadde det tilgjengelig!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 30 jan 2007, 18:37

Akkurat!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Legg inn av Vegars » 30 jan 2007, 21:44

Wurth, Tess og slike butikker har ganske bra utvalg på slangeklemmer i både rustfritt og vanlig! Kanskje rørlegger forretninger også har slangeklemmer!?
Tror nok det er billigere å kjøpe i sånne butikker, i stedet for bilbutikker..
Så er det bra kvalitet også!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 30 jan 2007, 21:49

problemet dukker opp når trykket blir så høyt at slangen kryper ut under klemma...

Jeg må ha fester mellom rørene i tillegg til klemmer på "gatebilen"...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 jan 2007, 21:53

En "fuling" er å legge et lag med smeltelim rundt røret/spjellhuset og la det størkne før du trer på gummien og strammer med slangeklemma. Det sitter ganske godt!! Har ikke skutt av mine med 1,5 bars trykk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar