Side 1 av 1

Står her å skal skifte girkasse 2,3t 92mod(Ferdig!)

Lagt inn: 29 jun 2006, 15:49
av TurboTor_ N579
står på verkstedet nå å skal skifte girkasse på bilen min, har aldrig gjort dette på denne typen bil, å lurer defor på om det er noe jeg bør være obs på, eller noen tips&triks til hvordan jeg kan gjøre ting. Er det ikke litt kødd med starteren blandt annet?

alle tips mottas med stor takk.

Lagt inn: 29 jun 2006, 20:06
av 9000 Geir N371
Har nettopp jobbet en uke med å få ut min for å fikse clutchen...
Det er en 91mod 2.3i, men sikkert mye likt.

Noen erfaringer fra en hobbymekker som ikkje visste ka han gav seg ut på...men fikk det til, til slutt.

- Startmotoren var køddete å komme til den bakerste bolten. Kom til med en fastnøkkel etter å ha løsnet en skinne med ledninger og bøyd den vekk litt. (To muttrer som må gjernes for å trekke ut startmotoren.) Ellers blir det vanskelig å senke kassen ned. Eg lot startmotoren ligge å hvile på motorblikken uten å demontere ledninger og slikt.
- Eg glømte meg litt og hadde en jekk fremme på traversen etter eg hadde demontert halve traversen. :oops: Det gav litt mye press på feste mellom travers og radiator så den ble presset opp litt. Så støtt bilen opp på sidene. Ikkje fremme slik som eg gjorde. Amatørtabbe. Men radiatoren gikk no ned igjen...
- Eg la en solid bjelke diagonalt over motorrommet og hengte motoren opp i det "øyet/motorfestet" med en lastestropp. Fungerte fint, trengte ikke noe "motorholdergreie". Må jo støtte opp motoren når du fjerner feste på girkassen. Men bygget litt i endene på bjelken med småklosser for at den skulle ligge fint og ikkje presse på karosseri og sånne ting. Då kan du jekke opp og ned uten å tenke på at opphenget til motoren må reguleres samtidig.
- Ha en kompis til å holde oppe kassen med en jekk mens du drar den av styreboltene og holder balansen mens han jekker ned.
- Høyre drivaksel hang litt på min. Løsnet ikke fra kassen først, så den fulgte etter. Så då stresset han litt med å trekke ut den mens eg balanserte girkassen på jekken.
- Du trenge hjelp til å heise den opp igjen og... Hvis ikkje du e supermann.
- Hvis ikke slavesylinder og clutch er byttet på en stund, gjør dette mens du har det ute. Er en drittjobb om du må gjøre det igjen. Min slavesylinder røk fire år etter den ble byttet på verksted. Så no gjorde eg jobben sjøl for å spare en del penger.
- Ellers er det en del andre ting som må demonteres. Men det går greit. (Hastighetsmåleren har en festeskrue som eg ikkje fant med det første. Deretter er det bare å dra den ut.)

Ellers er det sikkert folk som har mer peiling enn meg. Og dette var som sagt en 91mod 2.3i

Lagt inn: 30 jun 2006, 01:15
av TurboTor_ N579
Fikk det til uten noen store problem :D
Jeg har både løftebukk og girkassejekk på verkstedet jeg jobber på, så det gjør saken litt lettere.

Bilen min er nå en drøm å kjøre 8)
Ingen lyder. ikke rykking i girspaken og INGEN skuRRing på 4.gir lenger.
Dette var uten tvil en god invistering.

Lagt inn: 01 jul 2006, 10:31
av 9000 Geir N371
Etter at jeg monterte inn min igjen for en uke siden har den hoppet ut av 2. gir tre ganger. Skjer når jeg bremser på giret.
Kan det være at eg må stille den inn? Byttet gummioverføringen. Men det er vel en innstilling nærmere spaken?

Lagt inn: 03 jul 2006, 22:50
av Eirik
Har skiftet kasse på min 9000CD -91mod en gang allerede, arbeidet tok tilsammen litt under to dager, men det er en merkelig lyd fra kassa. Noen har nevnt at det kan være pinjonglagerene som er dårlige. Høres nesten ut som en fjernstyrbil når bilen er i bevegelse. Kassa som sitter på kom fra en 89mod. så det er ikke helt perfect fit, men det funker enn så lenge. Noen andre som har hatt rare lyder i kassa? Er på alle gir, også i nøytral så lenge bilen har fart. I tillegg er det særdeles mye knirkelyder ved gass/slippe gassen. Innspill noen?

PS. ikke noen som vet om en girkasse av typen GM 65 103 som selges....