Disse "#!%¤#&% Magnetventilene.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Disse "#!%¤#&% Magnetventilene.

Legg inn av john n04 » 29 jun 2006, 18:12

Jess! Da røyk enda en magnetventil. Arghhh! :roll:
Nå har jeg sett meg lei, og kommer til å prøve å finne ei løsning på overhaling. Har liksom ikke lyst, eller råd til å kjøpe ny ventil hver 5-6 måned. Foreløpig blir det glt.

Alle ventilene har hatt samme feil. Wastegate åpningen blir blokkert og 1,8 bar i trykk, for så trynet i rattet.
Feilen er at skiven som veksler luftstrømmen, sprekker og låser seg.
Så.......
Måtte bare få ut litt agresjon.
Hvis andre har samme problem, vil jeg gjerne høre om hvordan dere fikk fikset det.
Tips mottas med takk!

Jeg mener..... 6 magnetventiler på 3 år :evil:
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 29 jun 2006, 18:20

:shock: :shock: :shock: :shock:

Det der hørtes ikke helt bra ut! Litt rask hoderegning så blir det ca 10-12000 det! :cry:

Håper du får fikset det!!! :wink:
9³ TurboX

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 29 jun 2006, 18:36

ja, som sagt så er jeg lei. Får prøve med diverse modifikasjoner på en ødelagt ventil og se hvordan det går. Gidder ikke å kjøpe en ny ventil til.
Hadde de enda kostet 4-500 istedet for 1700 :P :shock:
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 29 jun 2006, 19:08

Er ikke boksen din som ødelegger mv'n da??

Må være en årsak til problemene, nekter å tro at du bare har vært "uheldig".... Prøv å bytt til ny Trionic-boks...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 29 jun 2006, 19:12

Jeg vet du har en ng900T, men kanskje noen flere her kunne hjulpet med tips om du sa at det var det :P ;)

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 29 jun 2006, 19:49

mja... Bilen er en 900 set 1994 med speedparts steg 1 boks.
Har målt utgangene til MV, og de er ok.

Det er jo ikke en elektrisk feil, men mekanisk. Skal legge ut bilde så dere skjønner imorra.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 jun 2006, 20:26

john n04 skrev:Det er jo ikke en elektrisk feil, men mekanisk. Skal legge ut bilde så dere skjønner imorra.
Resultatet er ein mekanisk feil, men sidan elektronikken styrer kva ventilar som skal være opne/stengde kan det vel gå gale om boksa ikkje er heilt iform?

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 29 jun 2006, 21:09

Her er bilde: (litt kjappere enn beregnet)
Bilde

I det høyre bilde ser dere den skadede magnetventilen, til venstre er forklaring på delene.

I mine øyer er dette ikke noe annet enn materialtrøtthet.
Synes å huske at t5 ventilen arbeider ved en ganske høy frekvens i forhold til alle andre typer MV. Da setter det jo litt større krav til materialene.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 29 jun 2006, 22:09

john n04 skrev:
I mine øyer er dette ikke noe annet enn materialtrøtthet.
Synes å huske at t5 ventilen arbeider ved en ganske høy frekvens i forhold til alle andre typer MV. Da setter det jo litt større krav til materialene.
Har fortsatt ingen god forklaring men jeg har aldri hørt om noen andre som må bytte 6 ventiler på tre år. Hvor lenge har du kjørt med Steg1?
Røk det ventiler for deg før du oppgraderte ecu?

Hvordan har du festet ventilen? Var faktisk borti en fyr som skrudde den så hardt fast at den ble ødelagt...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 30 jun 2006, 08:00

Holder med en vakkelfeil i nettet, svært skjelden det er hjernen som lager problemet.

Som Hjelle skriver, det er noe annet enn ventilen som er feil.

Ledningsnettet rører på seg under belastning, og problemet kan ikke måles når bilen står stille... (jeg vet, 3 dager feilsøking...)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 30 jun 2006, 11:49

TT N12 skrev:
john n04 skrev:
I mine øyer er dette ikke noe annet enn materialtrøtthet.
Synes å huske at t5 ventilen arbeider ved en ganske høy frekvens i forhold til alle andre typer MV. Da setter det jo litt større krav til materialene.
Har fortsatt ingen god forklaring men jeg har aldri hørt om noen andre som må bytte 6 ventiler på tre år. Hvor lenge har du kjørt med Steg1?
Røk det ventiler for deg før du oppgraderte ecu?

Hvordan har du festet ventilen? Var faktisk borti en fyr som skrudde den så hardt fast at den ble ødelagt...
Jeg har kjørt med steg 1 siden 1 måned etter jeg kjøpte bilen. :lol:
Ventilen sitter festet med gummioppheng imot karosseriet. Regner med at plasten hadde røket før skiven i senter av ventilen, hvis jeg hadde skrudd den for hardt til.

Jeg har store betenkeligheter med at en elektrisk feil kan klare å knuse ei jernskive. Iallefall på den måten skivene er ødelagte. Hvis man ser litt nærmere på bildene, ser man at skiven er større en den sorte ringen på spolene. Det er derfa og ut som skaden er størst. Der er nemlig ikke skiven støttet, med resultat at den flexer, med brudd som følge. Det er det eneste fornuftige jeg kan se som skal kunne klare å ødelgge denne skiven. :cry:

Link til større bilde av skaden:
http://home.minlos.no/~johnarild.berent ... til013.jpg
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 01 jul 2006, 14:57

Petter 900 T skrev:svært skjelden det er hjernen som lager problemet.
Tja, de gangene jeg har opplevd at mv ryker uten naturlig "aldring" så har det vært ecu'en som har vært synderen med unntak av en gang som sansynligvis skyldtes materialsvakhet/produksjonsfeil.
Søk på STCS også, tror ikke du finner noen med 6 defekte mv på 3 år der heller.

Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at det er ecu'en men jeg hadde i allefall prøvd å bytte for dette blir jo vanvittig dyrt...
Som Hjelle skriver, det er noe annet enn ventilen som er feil.
Ja, og det kan som du sier være ledningsnett også så det kan man med fordel måle opp. På og900 så er det enkelt og jeg tviler på at det er stor sjangs for vakkel. Ledningene er hele uten å gå via noen skjøter fram til ecu'en og kablestammen ligger sånn at det skal mye til å få feil på den.

Den eneste andre feilen jeg kan skjønne som skal kunne skape slike problemer må være om jordingen er dårlig eller spenningen er fryktelig høy.

Lykke til med feilsøkingen!!! PS! tror jeg har en orginal-ecu som du kan få prøve om du vil.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 01 jul 2006, 23:32

Mulig jeg tar feil , men blir det noen serlig varmeutvikling på den ventilen? hvis den står i spenn å blir varm pga spolene, så formes den jo litt og plutselig dras den andre veien osv osv.. dette gjør jo at den får en enorm påkjenning på selveste plata.. som sagt.. tørrtenkning.. det er jo helt for jævelig at den skal ryke.. kan også være pga at du kjører med trim.. mere trykk som belaster plata da..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 02 jul 2006, 10:16

Delte akkurat den siste ventilen nå, og skiven var delt tvers over på mitten. :cry: Tok og samlet de beste delene fra alle havarerte ventilene, og planslipte spolene for å få de 100% flate, og brukte ei skive som var mer eller mindre hel. Og ventilen fungerer nå. :w00t: Så nå blir det å finne noen som kan levere shims i den diameteren og tykkelsen som sitter i ventilen. Så skal vi nok få orden på alle de ødelagte ventilene. :P
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jul 2006, 11:08

FAQ på fiksing av magnetventiler ønskes!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar