Side 1 av 2
Disse "#!%¤#&% Magnetventilene.
Lagt inn: 29 jun 2006, 18:12
av john n04
Jess! Da røyk enda en magnetventil. Arghhh!
Nå har jeg sett meg lei, og kommer til å prøve å finne ei løsning på overhaling. Har liksom ikke lyst, eller råd til å kjøpe ny ventil hver 5-6 måned. Foreløpig blir det glt.
Alle ventilene har hatt samme feil. Wastegate åpningen blir blokkert og 1,8 bar i trykk, for så trynet i rattet.
Feilen er at skiven som veksler luftstrømmen, sprekker og låser seg.
Så.......
Måtte bare få ut litt agresjon.
Hvis andre har samme problem, vil jeg gjerne høre om hvordan dere fikk fikset det.
Tips mottas med takk!
Jeg mener..... 6 magnetventiler på 3 år

Lagt inn: 29 jun 2006, 18:20
av Joachim N370
Lagt inn: 29 jun 2006, 18:36
av john n04
ja, som sagt så er jeg lei. Får prøve med diverse modifikasjoner på en ødelagt ventil og se hvordan det går. Gidder ikke å kjøpe en ny ventil til.
Hadde de enda kostet 4-500 istedet for 1700

Lagt inn: 29 jun 2006, 19:08
av Tor N12
Er ikke boksen din som ødelegger mv'n da??
Må være en årsak til problemene, nekter å tro at du bare har vært "uheldig".... Prøv å bytt til ny Trionic-boks...
Lagt inn: 29 jun 2006, 19:12
av Eirik N396
Jeg vet du har en ng900T, men kanskje noen flere her kunne hjulpet med tips om du sa at det var det

Lagt inn: 29 jun 2006, 19:49
av john n04
mja... Bilen er en 900 set 1994 med speedparts steg 1 boks.
Har målt utgangene til MV, og de er ok.
Det er jo ikke en elektrisk feil, men mekanisk. Skal legge ut bilde så dere skjønner imorra.
Lagt inn: 29 jun 2006, 20:26
av Hjelle, N6
john n04 skrev:Det er jo ikke en elektrisk feil, men mekanisk. Skal legge ut bilde så dere skjønner imorra.
Resultatet er ein mekanisk feil, men sidan elektronikken styrer kva ventilar som skal være opne/stengde kan det vel gå gale om boksa ikkje er heilt iform?
Lagt inn: 29 jun 2006, 21:09
av john n04
Her er bilde: (litt kjappere enn beregnet)
I det høyre bilde ser dere den skadede magnetventilen, til venstre er forklaring på delene.
I mine øyer er dette ikke noe annet enn materialtrøtthet.
Synes å huske at t5 ventilen arbeider ved en ganske høy frekvens i forhold til alle andre typer MV. Da setter det jo litt større krav til materialene.
Lagt inn: 29 jun 2006, 22:09
av Tor N12
john n04 skrev:
I mine øyer er dette ikke noe annet enn materialtrøtthet.
Synes å huske at t5 ventilen arbeider ved en ganske høy frekvens i forhold til alle andre typer MV. Da setter det jo litt større krav til materialene.
Har fortsatt ingen god forklaring men jeg har aldri hørt om noen andre som må bytte 6 ventiler på tre år. Hvor lenge har du kjørt med Steg1?
Røk det ventiler for deg før du oppgraderte ecu?
Hvordan har du festet ventilen? Var faktisk borti en fyr som skrudde den så hardt fast at den ble ødelagt...
Lagt inn: 30 jun 2006, 08:00
av Petter 900 T
Holder med en vakkelfeil i nettet, svært skjelden det er hjernen som lager problemet.
Som Hjelle skriver, det er noe annet enn ventilen som er feil.
Ledningsnettet rører på seg under belastning, og problemet kan ikke måles når bilen står stille... (jeg vet, 3 dager feilsøking...)
Petter
Lagt inn: 30 jun 2006, 11:49
av john n04
TT N12 skrev:john n04 skrev:
I mine øyer er dette ikke noe annet enn materialtrøtthet.
Synes å huske at t5 ventilen arbeider ved en ganske høy frekvens i forhold til alle andre typer MV. Da setter det jo litt større krav til materialene.
Har fortsatt ingen god forklaring men jeg har aldri hørt om noen andre som må bytte 6 ventiler på tre år. Hvor lenge har du kjørt med Steg1?
Røk det ventiler for deg før du oppgraderte ecu?
Hvordan har du festet ventilen? Var faktisk borti en fyr som skrudde den så hardt fast at den ble ødelagt...
Jeg har kjørt med steg 1 siden 1 måned etter jeg kjøpte bilen.
Ventilen sitter festet med gummioppheng imot karosseriet. Regner med at plasten hadde røket før skiven i senter av ventilen, hvis jeg hadde skrudd den for hardt til.
Jeg har store betenkeligheter med at en elektrisk feil kan klare å knuse ei jernskive. Iallefall på den måten skivene er ødelagte. Hvis man ser litt nærmere på bildene, ser man at skiven er større en den sorte ringen på spolene. Det er derfa og ut som skaden er størst. Der er nemlig ikke skiven støttet, med resultat at den flexer, med brudd som følge. Det er det eneste fornuftige jeg kan se som skal kunne klare å ødelgge denne skiven.
Link til større bilde av skaden:
http://home.minlos.no/~johnarild.berent ... til013.jpg
Lagt inn: 01 jul 2006, 14:57
av Tor N12
Petter 900 T skrev:svært skjelden det er hjernen som lager problemet.
Tja, de gangene jeg har opplevd at mv ryker uten naturlig "aldring" så har det vært ecu'en som har vært synderen med unntak av en gang som sansynligvis skyldtes materialsvakhet/produksjonsfeil.
Søk på STCS også, tror ikke du finner noen med 6 defekte mv på 3 år der heller.
Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at det er ecu'en men jeg hadde i allefall prøvd å bytte for dette blir jo vanvittig dyrt...
Som Hjelle skriver, det er noe annet enn ventilen som er feil.
Ja, og det kan som du sier være ledningsnett også så det kan man med fordel måle opp. På og900 så er det enkelt og jeg tviler på at det er stor sjangs for vakkel. Ledningene er hele uten å gå via noen skjøter fram til ecu'en og kablestammen ligger sånn at det skal mye til å få feil på den.
Den eneste andre feilen jeg kan skjønne som skal kunne skape slike problemer må være om jordingen er dårlig eller spenningen er fryktelig høy.
Lykke til med feilsøkingen!!! PS! tror jeg har en orginal-ecu som du kan få prøve om du vil.
Lagt inn: 01 jul 2006, 23:32
av Pål N526
Mulig jeg tar feil , men blir det noen serlig varmeutvikling på den ventilen? hvis den står i spenn å blir varm pga spolene, så formes den jo litt og plutselig dras den andre veien osv osv.. dette gjør jo at den får en enorm påkjenning på selveste plata.. som sagt.. tørrtenkning.. det er jo helt for jævelig at den skal ryke.. kan også være pga at du kjører med trim.. mere trykk som belaster plata da..
Lagt inn: 02 jul 2006, 10:16
av john n04
Delte akkurat den siste ventilen nå, og skiven var delt tvers over på mitten.

Tok og samlet de beste delene fra alle havarerte ventilene, og planslipte spolene for å få de 100% flate, og brukte ei skive som var mer eller mindre hel. Og ventilen fungerer nå.

Så nå blir det å finne noen som kan levere shims i den diameteren og tykkelsen som sitter i ventilen. Så skal vi nok få orden på alle de ødelagte ventilene.

Lagt inn: 02 jul 2006, 11:08
av Ingvar N629
FAQ på fiksing av magnetventiler ønskes!