Merkelig nykking..
Moderator: Moderatorer
Merkelig nykking..
JEg har fåttt et problem nå.. det har blitt værre over tid, å det kalles nykking under kjøring.. spesielt når jeg tar å drar på, så er det sånn at bilen mister krafta av og til.. hva kan dette være?
bensinproblemer? har det mye å si om en skrur på luftmassemåleren? noen tips for å feilsøke??
bensinproblemer? har det mye å si om en skrur på luftmassemåleren? noen tips for å feilsøke??
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Hadde lignende nykking og hakking under pådrag (og ved høyt ladetrykk) på min 9KT16, og til meg var det tenningen som var justert noen grader feil. Men sjekket mye før jeg fant ut av det. Vet ikke om kanskje APC systemet kan fike deg til med en fuelcut om den finner det for godt?
Saab 9000 2.0 T16
http://www.garaget.org/?car=35832
http://www.garaget.org/?car=35832
Det er ikke sånn fuelcut dritt.. har hatt det.. har skrudd bilen til org trykk.. har ikke noe å si hvor mye den lader.. har kobla av apc. og kjørt på grundladretrykk, og da er det samme problemet.. høres dette ut som et bensinproblem eller tenningsproblem?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Bensinfilteret? ellers kan du jo sjekke de vanlige med dårlige pluggledninger eller fordeler 

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Jeg synes det høres ut som et tenningsproblem.
Jeg ville tatt en titt inne i fordelerlokket. Kontaktene skal være rene og blanke, ikke med dype spor som er svidd. Samme ting på rotoren.
Neste blir jo å sjekke for overslag ved coilen. Høyspent til lavspent. fuktighet under gummibeskyttelsen på toppen av coilen kan også gi disse symptomene. Håper du finner løsning på problemet.
Jeg ville tatt en titt inne i fordelerlokket. Kontaktene skal være rene og blanke, ikke med dype spor som er svidd. Samme ting på rotoren.
Neste blir jo å sjekke for overslag ved coilen. Høyspent til lavspent. fuktighet under gummibeskyttelsen på toppen av coilen kan også gi disse symptomene. Håper du finner løsning på problemet.
lawicel CanUsb, og Tech2!
takker for svar.. har alt av tenningsdeler liggende, nye, så skal bytte de i dag å se om problemet endrer seg.... pluggledninger og coil og alt:P
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Var ute i stad å skrudde AMM til std. posisjon.. det var da jeg så at hmmz, skal ikke den vacuumklokka som står på fordeleren stå på vacum? trodde den gjorde det, men når jeg kjente etter, så var det ikke noe vacum der.. derfor lurer jeg på hvor den skal kobles henn? nå står den på spjellhuset på en av de to som står på toppen, stått der hele tiden under feilsøkinga..... hvis sett forran, så blir det den til venstre.. inn mot motoren..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
vakum klokka skal ikke slå inn før ca 3000 omdreininger og da endre tenningen. Og den skal kobles på en av de små nipplene på innsuget.
Så jeg tror den er på rett plass hvis jeg sjønte forklaringen din riktig
Så jeg tror den er på rett plass hvis jeg sjønte forklaringen din riktig

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Sjekk ut avlastningsventilen din.
Kan minne meg om problem eg hadde med 900:an ifjor sommar. Der viste det seg at slangen til avlastningsventilen ikkje har heilt iform. Starta med litt smålugging og tap av ladetrykk, til slutt rauk bilen svart ved pådrag, og gikk kun på GLT.
Skifta idag nokre slangar på 9000-enen, og der var det tendensar til same problem, det plaststripset avlastningsventilen er festa med til slangen inn til turbo hadde knekt av, og avlastningsventilen kunne godt ha bevega seg ut av slangen, og fått inn falskluft.
Kan minne meg om problem eg hadde med 900:an ifjor sommar. Der viste det seg at slangen til avlastningsventilen ikkje har heilt iform. Starta med litt smålugging og tap av ladetrykk, til slutt rauk bilen svart ved pådrag, og gikk kun på GLT.
Skifta idag nokre slangar på 9000-enen, og der var det tendensar til same problem, det plaststripset avlastningsventilen er festa med til slangen inn til turbo hadde knekt av, og avlastningsventilen kunne godt ha bevega seg ut av slangen, og fått inn falskluft.
Når du snakker om plastslange. snakker du da om selveste vacuumet eller muffa på turbohuset, eller slangen som går opp til spjeldhuset?Hjelle, N6 skrev:Sjekk ut avlastningsventilen din.
Kan minne meg om problem eg hadde med 900:an ifjor sommar. Der viste det seg at slangen til avlastningsventilen ikkje har heilt iform. Starta med litt smålugging og tap av ladetrykk, til slutt rauk bilen svart ved pådrag, og gikk kun på GLT.
Skifta idag nokre slangar på 9000-enen, og der var det tendensar til same problem, det plaststripset avlastningsventilen er festa med til slangen inn til turbo hadde knekt av, og avlastningsventilen kunne godt ha bevega seg ut av slangen, og fått inn falskluft.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Da har jeg vært ute å gjort følgende!
Bytta alle pluggledningar, rotor.
så satte jeg på måler på bens trykket å så at det lå på 2 bar. så snart jeg rørte litt på spjeldet økte trykket, noe som det skal gjøre da... blir vanskelig å se trykket under kjøring..
bliir gal av dette.. hadde problemer i fjord sommer også.. skal på ferie den 10. da MÅ jeg kjøre.. jeg er evig takknemmelig for innlegg hitill.. den som kommer med løsning vurderer jeg å belønne med hele 50 kroner
Bilen er like vanskelig etter disse endringene..
Bytta alle pluggledningar, rotor.
så satte jeg på måler på bens trykket å så at det lå på 2 bar. så snart jeg rørte litt på spjeldet økte trykket, noe som det skal gjøre da... blir vanskelig å se trykket under kjøring..
bliir gal av dette.. hadde problemer i fjord sommer også.. skal på ferie den 10. da MÅ jeg kjøre.. jeg er evig takknemmelig for innlegg hitill.. den som kommer med løsning vurderer jeg å belønne med hele 50 kroner

Bilen er like vanskelig etter disse endringene..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Problem solved:D
Problemet var en kombinasjon av at tenninga var noen grader feil PLUS hovedfeilen.. luftmassemåleren stod ikke ordentlig på filterhuset, så det ble danna turbulens i måleren.. Måleren må jo ha en gjevn luftgjennomstrømmning....
Takker for alle innlegg..
Problemet var en kombinasjon av at tenninga var noen grader feil PLUS hovedfeilen.. luftmassemåleren stod ikke ordentlig på filterhuset, så det ble danna turbulens i måleren.. Måleren må jo ha en gjevn luftgjennomstrømmning....


Takker for alle innlegg..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]