Type turbo på 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Type turbo på 9-5

Legg inn av Øyvind » 04 jul 2006, 09:21

Er det noen som har EKSAKT modellbenevnelse på turboen som står i ene -03 9-5 2,0t. En side med tekniske data og diagrammer hadde også vert kjekt.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 04 jul 2006, 12:48

http://www.geting.se/viewimage.php?image=turbo0395.jpg

prøv å google litt, jeg fant ikkeno særlig..

Heter egentlig GT1752, 52 pga at impellern er 52mm.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 04 jul 2006, 13:14

GT17... rart at Gerrett ikke har spekk. på sidene sine for den. ?
Er det jeg som er blind eller :nirvana:
se: http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... rgers.html
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 04 jul 2006, 13:15

niks, den ER ikke der.. hehe
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 jul 2006, 17:19

Rune N35 skrev:niks, den ER ikke der.. hehe
Grunnen til det er vel at GT17 vart spesiellt tatt fram for SAAB for bruk på T7-motorane :)

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

95 turboer

Legg inn av Bent N208 » 04 jul 2006, 18:18

Her hva som er levert av turboer til SAAB 95 t.o.m 2005 !


9-5
150/170/185hk 98-02 GAR GT1752

9-5 Aero
230/250hk 99-05 MIT TD04HL

9-5 Aero
260hk 06- MIT TD04HL

9-5
2,2 TiD 99- GT18V

9-5
3.0 V6t 99-00 GAR GT18V

9-5
3.0 V6t 00-03 GAR GT1549
:lol: :lol: :lol:
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 04 jul 2006, 19:33

Så det er ingen som kan oppdrive et diagramm over GT1752 :roll:
Hadde jo vert kjekt å ha noe å sammenligne med hvis man har tanker om å skifte turbo..
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 05 jul 2006, 09:45

Hvilken effekt har du tenkt deg? Det "vanlige" er å bytte til en MIT TD04HL-15T#5 fra 9-5 Aero/9-3 Viggen. Det klarer oppimot 270-280 hk. Fører også med seg bytte av dyser..

Om du derimot ikke vil øke effekten, bare bytte turbo så er det vel like greit å bytte til en ny GT17 om din er sliten.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 05 jul 2006, 12:15

Har ingen konkrete planer om å bytte turbo, har brukt alle pengene mine på ny bil. Dessuten rekker den jeg har til 220 hk som er ok i første omgang.
Årsaken till at jeg spør er at jeg leser litt turboteori, (som de fleste SAAB intereserte). Når man holder på med slikt dukker det fort opp et diagramm over kompresjonsforhold, luftmengde og virkningsgrad. ( se feks. http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 1171_9.htm)
Det er jo greit nokk det, men så kommer spørsmålet: Hvordan er motoren satt opp orginalt ????

Det er så mange som babler om større turboer og enda større turboer mens de mumler noe om T4, T3 #5 og #7 hus.....osv
Trimm firmaer er ikke noe beder, de anbefaler feks. GT28BB uten oppgi noe mere data. Hadde man vist dataene på orginalturboen og ny turbo kunne man forstått litt og ikke bare bablet med og nikket med hodet.

Er frustrert nokk over folk som tror at hvis du endrer fargen på dysene så går bilen bedre.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Turbo

Legg inn av Bent N208 » 05 jul 2006, 12:44

Skal du sette inn ny større turbo, skal programvare også endres.

Det finnes mange proffe leverandører av dette, t.o.m i norge :lol:

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 05 jul 2006, 13:27

Ja bevares det finnes flere som har god peiling og er seriøse. Men halve morroa er å forstå hva som egentlig skjer når man skifter komponenter i motoren. Og et fint utgangspunkt er å forstå hva man har. Bil og motor er jo tross alt også en hobby.

Tror nok at jo mere man vet om hva som kreves for å få en vellykket trimm, till mere setter man pris på å få dette gjort av proffer.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Litt info hjelp på veien

Legg inn av Bent N208 » 05 jul 2006, 13:46

Her er vel en liten forklaring på hva trim oppgradering går ut på :lol:

Uppgradering, alldagligt kallat "chiptrimning" är ett smidigt sätt att höja bilens prestanda. Detta är möjligt att utföra på insugnings- och turbomotorer med elektronisk styrd insprutning. Genom att förändra programvaran i orginalchipet kan effekt och vridmoment förbättras. Generellt ger en uppgradering något mindre bränsleförbrukning genom högre verkningsgrad i motorn.

Saab:s mest sofistikerade system på årsmodeller från 1993. Känner av och reglerar samtliga motorns
parametrar såsom tändning, bränsle, laddtryck, knacksensor etc.

För Trionic har vi uppgradering till i princip alla bilar med turbomotorer. Alla uppgifter i denna information
avser således enbart turbo-bilar.

T 7 introducerades på 9-5 och från och med årsmodell 2000 på Saab 9-3. Programmet är lagrat i ett PSOP chip.

8)
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 06 jul 2006, 08:59

Hei Bent, etter som at du er proff kan du vel svare meg på det opprinnelige spørsmålet i denne tråden.

Hva er dataene på GT1752

Kompressor og turbin ?

Det jeg vet er at det er integrert Wastegate, glidelager og vannkjølt lagerhus.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Legg inn av Bent N208 » 08 jul 2006, 12:45

Øyvind skrev:Hei Bent, etter som at du er proff kan du vel svare meg på det opprinnelige spørsmålet i denne tråden.

Hva er dataene på GT1752

Kompressor og turbin ?

Det jeg vet er at det er integrert Wastegate, glidelager og vannkjølt lagerhus.
Hallo.

Ring SAAB eller Garett :lol:
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 09 jul 2006, 19:51

kanskje GIK, KRB eller Turboservice kan gi deg bedre svar Øyvind!
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Svar