Side 1 av 2
Type turbo på 9-5
Lagt inn: 04 jul 2006, 09:21
av Øyvind
Er det noen som har EKSAKT modellbenevnelse på turboen som står i ene -03 9-5 2,0t. En side med tekniske data og diagrammer hadde også vert kjekt.
Lagt inn: 04 jul 2006, 12:48
av Rune N35
http://www.geting.se/viewimage.php?image=turbo0395.jpg
prøv å google litt, jeg fant ikkeno særlig..
Heter egentlig GT1752, 52 pga at impellern er 52mm.
Lagt inn: 04 jul 2006, 13:14
av Øyvind
GT17... rart at Gerrett ikke har spekk. på sidene sine for den. ?
Er det jeg som er blind eller
se:
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... rgers.html
Lagt inn: 04 jul 2006, 13:15
av Rune N35
niks, den ER ikke der.. hehe
Lagt inn: 04 jul 2006, 17:19
av Hjelle, N6
Rune N35 skrev:niks, den ER ikke der.. hehe
Grunnen til det er vel at GT17 vart spesiellt tatt fram for SAAB for bruk på T7-motorane

95 turboer
Lagt inn: 04 jul 2006, 18:18
av Bent N208
Her hva som er levert av turboer til SAAB 95 t.o.m 2005 !
9-5
150/170/185hk 98-02 GAR GT1752
9-5 Aero
230/250hk 99-05 MIT TD04HL
9-5 Aero
260hk 06- MIT TD04HL
9-5
2,2 TiD 99- GT18V
9-5
3.0 V6t 99-00 GAR GT18V
9-5
3.0 V6t 00-03 GAR GT1549

Lagt inn: 04 jul 2006, 19:33
av Øyvind
Så det er ingen som kan oppdrive et diagramm over GT1752
Hadde jo vert kjekt å ha noe å sammenligne med hvis man har tanker om å skifte turbo..
Lagt inn: 05 jul 2006, 09:45
av Rune N35
Hvilken effekt har du tenkt deg? Det "vanlige" er å bytte til en MIT TD04HL-15T#5 fra 9-5 Aero/9-3 Viggen. Det klarer oppimot 270-280 hk. Fører også med seg bytte av dyser..
Om du derimot ikke vil øke effekten, bare bytte turbo så er det vel like greit å bytte til en ny GT17 om din er sliten.
Lagt inn: 05 jul 2006, 12:15
av Øyvind
Har ingen konkrete planer om å bytte turbo, har brukt alle pengene mine på ny bil. Dessuten rekker den jeg har til 220 hk som er ok i første omgang.
Årsaken till at jeg spør er at jeg leser litt turboteori, (som de fleste SAAB intereserte). Når man holder på med slikt dukker det fort opp et diagramm over kompresjonsforhold, luftmengde og virkningsgrad. ( se feks.
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 1171_9.htm)
Det er jo greit nokk det, men så kommer spørsmålet: Hvordan er motoren satt opp orginalt ????
Det er så mange som babler om større turboer og enda større turboer mens de mumler noe om T4, T3 #5 og #7 hus.....osv
Trimm firmaer er ikke noe beder, de anbefaler feks. GT28BB uten oppgi noe mere data. Hadde man vist dataene på orginalturboen og ny turbo kunne man forstått litt og ikke bare bablet med og nikket med hodet.
Er frustrert nokk over folk som tror at hvis du endrer fargen på dysene så går bilen bedre.
Turbo
Lagt inn: 05 jul 2006, 12:44
av Bent N208
Skal du sette inn ny større turbo, skal programvare også endres.
Det finnes mange proffe leverandører av dette, t.o.m i norge
Mvh
Bent
Lagt inn: 05 jul 2006, 13:27
av Øyvind
Ja bevares det finnes flere som har god peiling og er seriøse. Men halve morroa er å forstå hva som egentlig skjer når man skifter komponenter i motoren. Og et fint utgangspunkt er å forstå hva man har. Bil og motor er jo tross alt også en hobby.
Tror nok at jo mere man vet om hva som kreves for å få en vellykket trimm, till mere setter man pris på å få dette gjort av proffer.
Litt info hjelp på veien
Lagt inn: 05 jul 2006, 13:46
av Bent N208
Her er vel en liten forklaring på hva trim oppgradering går ut på
Uppgradering, alldagligt kallat "chiptrimning" är ett smidigt sätt att höja bilens prestanda. Detta är möjligt att utföra på insugnings- och turbomotorer med elektronisk styrd insprutning. Genom att förändra programvaran i orginalchipet kan effekt och vridmoment förbättras. Generellt ger en uppgradering något mindre bränsleförbrukning genom högre verkningsgrad i motorn.
Saab:s mest sofistikerade system på årsmodeller från 1993. Känner av och reglerar samtliga motorns
parametrar såsom tändning, bränsle, laddtryck, knacksensor etc.
För Trionic har vi uppgradering till i princip alla bilar med turbomotorer. Alla uppgifter i denna information
avser således enbart turbo-bilar.
T 7 introducerades på 9-5 och från och med årsmodell 2000 på Saab 9-3. Programmet är lagrat i ett PSOP chip.

Lagt inn: 06 jul 2006, 08:59
av Øyvind
Hei Bent, etter som at du er proff kan du vel svare meg på det opprinnelige spørsmålet i denne tråden.
Hva er dataene på GT1752
Kompressor og turbin ?
Det jeg vet er at det er integrert Wastegate, glidelager og vannkjølt lagerhus.
Lagt inn: 08 jul 2006, 12:45
av Bent N208
Øyvind skrev:Hei Bent, etter som at du er proff kan du vel svare meg på det opprinnelige spørsmålet i denne tråden.
Hva er dataene på GT1752
Kompressor og turbin ?
Det jeg vet er at det er integrert Wastegate, glidelager og vannkjølt lagerhus.
Hallo.
Ring SAAB eller Garett

Lagt inn: 09 jul 2006, 19:51
av Rune N35
kanskje GIK, KRB eller Turboservice kan gi deg bedre svar Øyvind!