Gåen turbo i 9-3?
Moderator: Moderatorer
Gåen turbo i 9-3?
Har en 9-3 2.0 SE 2002 modell som er chippa, men uten ny eksos. I dag under pådrag, begynte det plutselig å komme MASSE hvit røyk ut av eksosen, og det luktet veldig spesielt (ikke eksos). Er det da mest sansynlig turboen som har tatt kvelden? Og lurer da også på pris for bytte av den?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Har desverre ingen anelse hvor mye et verksted tar men ettersom det er noen timers arbeid så vil jeg tippe en plass i mellom 6-10kSpeeedy skrev:Takk for raskt svar. Noen anelse om pris på bytte av toppakning?

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
- Lars E. N378
- 2.0 bar
- Innlegg: 838
- Registrert: 16 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 378
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
- Sted: Trøndelag
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Konklution:
Röken var nog inte vit, snarare blå, alltså olja, vilket i sin tur brukar tyda på turbo haveri.
Om man tillar hur vattnet som kyler turbon går inuti den så ser man att det ska mycket till för att få det vattnet över i exosen.
Mvh
Röken var nog inte vit, snarare blå, alltså olja, vilket i sin tur brukar tyda på turbo haveri.
Om man tillar hur vattnet som kyler turbon går inuti den så ser man att det ska mycket till för att få det vattnet över i exosen.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

Ny på forumet som dere ser.
Slenger meg på denne topicen; kjører en 2002 9-3 2.0T som ble hentet av NAF på lørdag etter at jeg plutselig røykla hele veien bak meg med tjukk blårøyk.
Saab i Lillestrøm mener turboen må byttes og skal ikke ha mindre enn 11-15000,- for jobben!!?!
Bilen hadde forøvrig 90k service nå i høst - og jeg må si jeg er sjokkert over turbohavari på en bil som har gått så lite og blitt kjørt så pent.
Har dere guruer noen gode tips for hvordan jeg skal håndtere dette videre?
For å si det sånn - Saab får IKKE denne jobben. Dessverre så er jeg uerfaren mekaniker, dog ikke redd for å skru. Foretrekker nok helst å sette bort jobben da jeg har litt for lite fritid i tiden fremover.

Slenger meg på denne topicen; kjører en 2002 9-3 2.0T som ble hentet av NAF på lørdag etter at jeg plutselig røykla hele veien bak meg med tjukk blårøyk.
Saab i Lillestrøm mener turboen må byttes og skal ikke ha mindre enn 11-15000,- for jobben!!?!

Bilen hadde forøvrig 90k service nå i høst - og jeg må si jeg er sjokkert over turbohavari på en bil som har gått så lite og blitt kjørt så pent.
Har dere guruer noen gode tips for hvordan jeg skal håndtere dette videre?
For å si det sånn - Saab får IKKE denne jobben. Dessverre så er jeg uerfaren mekaniker, dog ikke redd for å skru. Foretrekker nok helst å sette bort jobben da jeg har litt for lite fritid i tiden fremover.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Det finnes mange dyktige folk fra forumet rundtomkring der du bor, sanssynligvis:
Etterspør hjelp med betaling, så kjøper du bytteturbo fra speedpartsnorway.no
Etterspør hjelp med betaling, så kjøper du bytteturbo fra speedpartsnorway.no

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
Med turbo og timer så er nok ikke det så ille.
Men du klarer nok det selv om du er litt flink til å skru...
Søk litt her inne så finner du litt tips på hva du skal passe på...
Eller hør hvor mye speedparts skal ha for å bytte den for deg
Men du klarer nok det selv om du er litt flink til å skru...
Søk litt her inne så finner du litt tips på hva du skal passe på...
Eller hør hvor mye speedparts skal ha for å bytte den for deg

“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!