Side 1 av 2

Gåen turbo i 9-3?

Lagt inn: 06 jul 2006, 00:05
av Speeedy
Har en 9-3 2.0 SE 2002 modell som er chippa, men uten ny eksos. I dag under pådrag, begynte det plutselig å komme MASSE hvit røyk ut av eksosen, og det luktet veldig spesielt (ikke eksos). Er det da mest sansynlig turboen som har tatt kvelden? Og lurer da også på pris for bytte av den?

Lagt inn: 06 jul 2006, 00:07
av Tor N12
Hvit røyk tyder på defekt toppakning.... Ved defekt turbo så får du blårøyk. La bilen stå til du har fått noen til å se på den!

Lagt inn: 06 jul 2006, 00:09
av Speeedy
Takk for raskt svar. Noen anelse om pris på bytte av toppakning?

Lagt inn: 06 jul 2006, 00:12
av Tor N12
Speeedy skrev:Takk for raskt svar. Noen anelse om pris på bytte av toppakning?
Har desverre ingen anelse hvor mye et verksted tar men ettersom det er noen timers arbeid så vil jeg tippe en plass i mellom 6-10k :(

Lagt inn: 06 jul 2006, 00:16
av Tor N12
Du har PM...

Lagt inn: 06 jul 2006, 09:21
av saab9000aero
skift turbo.har tross alt kjølekanaler der inne også.ikke tenk på toppakningen

Lagt inn: 06 jul 2006, 22:13
av Lars E. N378
kjære vene? bytt turbo? komp-test først da hvertfall? åpne lokket(forsiktig) på ekspansjonstanken for kjølevannet etter bilen nettopp har gått, og kjenne etter eksoslukt... Dette hadde hvertfall jeg gjort før jeg klinka til med ny turbo..

Lagt inn: 06 jul 2006, 22:19
av Saab900STCR
Det ska väldigt mycket till innan man får vatten ut i exosen genom turbon!
Man måste borra hål själv för att få till det!!
Det är nog tyvärr toppackningen...

Mvh

Lagt inn: 07 jul 2006, 00:01
av Speeedy
Takker for svar, men bilen var hos Saab idag, og det var visst turboen som hadde tatt kvelden... :(

Lagt inn: 07 jul 2006, 07:10
av saab9000aero
jaja sånn er livet.skal ikke være greit


SAAB900STCR skrev:
Det ska väldigt mycket till innan man får vatten ut i exosen genom turbon!
Man måste borra hål själv för att få till det!!
Det är nog tyvärr toppackningen...

Lagt inn: 07 jul 2006, 10:06
av Saab900STCR
Konklution:
Röken var nog inte vit, snarare blå, alltså olja, vilket i sin tur brukar tyda på turbo haveri.
Om man tillar hur vattnet som kyler turbon går inuti den så ser man att det ska mycket till för att få det vattnet över i exosen.

Mvh

Lagt inn: 18 feb 2008, 11:24
av Arild H
Ny på forumet som dere ser. :D
Slenger meg på denne topicen; kjører en 2002 9-3 2.0T som ble hentet av NAF på lørdag etter at jeg plutselig røykla hele veien bak meg med tjukk blårøyk.

Saab i Lillestrøm mener turboen må byttes og skal ikke ha mindre enn 11-15000,- for jobben!!?! :shock:

Bilen hadde forøvrig 90k service nå i høst - og jeg må si jeg er sjokkert over turbohavari på en bil som har gått så lite og blitt kjørt så pent.

Har dere guruer noen gode tips for hvordan jeg skal håndtere dette videre?

For å si det sånn - Saab får IKKE denne jobben. Dessverre så er jeg uerfaren mekaniker, dog ikke redd for å skru. Foretrekker nok helst å sette bort jobben da jeg har litt for lite fritid i tiden fremover.

Lagt inn: 18 feb 2008, 11:29
av Paradigm N558
Det finnes mange dyktige folk fra forumet rundtomkring der du bor, sanssynligvis:
Etterspør hjelp med betaling, så kjøper du bytteturbo fra speedpartsnorway.no :)

Lagt inn: 18 feb 2008, 11:48
av Arild H
God idé!

Dersom noen har lyst til å hjelpe meg med bytte av turbo, ta kontakt! Vi prater altså betalt jobb, men jeg er gjerne med selv som hjelper og for å lære!

Lagt inn: 18 feb 2008, 12:42
av ToreN1246
Med turbo og timer så er nok ikke det så ille.
Men du klarer nok det selv om du er litt flink til å skru...
Søk litt her inne så finner du litt tips på hva du skal passe på...
Eller hør hvor mye speedparts skal ha for å bytte den for deg :D