Side 1 av 1

Ettermontering av turbo?

Lagt inn: 09 des 2003, 19:18
av Howard
Har som sagt en Saab 9-3 98 mod 130 hk 2.0 SE Går det an å sette på turbo uten å bytte mye deler? Hvis, hvor mye koster det? Lurer også på styling til den.. Hva med Viggen framfanger passer den?

:?

Lagt inn: 09 des 2003, 21:08
av Jørgen N237
Motoren kan jeg ikke svare på, men fangeren passer.. det samme gjør all styling til NG900 (94-->),.. På nyåret kommer også hvite baklys til 900/9-3.....

Re: Ettermontering av turbo?

Lagt inn: 09 des 2003, 22:50
av alex_ander3@hotmail.com
Howard skrev:Har som sagt en Saab 9-3 98 mod 130 hk 2.0 SE Går det an å sette på turbo uten å bytte mye deler? Hvis, hvor mye koster det? Lurer også på styling til den.. Hva med Viggen framfanger passer den?

:?
du kan jo ikke bare sette på frontfanger da.. regner med at du skal sette på resten også..

motor: her er jeg overhodet ikke sikker, men det pleier å være at du må bytte: eksosmanifoil (grenrør) innsug. sette på intercooler (det ville i hvertfall jeg gjort). og sist men ikke minst, turbo og wastegate:)

Lagt inn: 09 des 2003, 23:09
av Børre N17
Og den mest tricky forskjellen er at turbomotorene har lavkomp stempler.. Du kan trykksette en I-motor, men ikke med så høyt trykk som på en turbomotor.
Så det som gir deg minst hodebry, er nok å bytte bil... :wink:

Lagt inn: 10 des 2003, 10:34
av jostein
Eg meiner du bør senke kompresjonen ved montering av turbo, i tilleg er det ofte andre råder, ventiler, kamaksler ol. men er ikkje sikker på om det gjelder akkurat denn motoren.

93

Lagt inn: 10 des 2003, 12:48
av gjest
Kanskje best å kikke etter en brukt t5/t7 motor.Blir nok billigst tror jeg.

Lagt inn: 10 des 2003, 14:42
av Trond N47
Ikke lurt å sette på turbo på en i motor nei. Få heller tak i en
turbomotor fra en vraket bil (påkjørt bakfra :) )
Da kan du få med alt ekstra som følger med en turbobil,
motorstyring, eksosanlegg med katalysator, intercooler,
turbo, trykkrør, osv.

Ombygging av en i-motor krever ny topp og nye stempel.
Synd med to ellers så like motorer... Men du kan jo få solgt
din gamle motor for bortimot det du kjøper ny for.

Tror det blir billigst om du kjøper en hel vraket bil, for så å levere
resten til hugging etter du har ribbet den. Kan jo hende du får
med skinnseter og styling på kjøpet.