Side 1 av 2
Peiling av olje på 9-5
Lagt inn: 10 jul 2006, 09:36
av Stalfa
Fant omsider peilipinnen, ser ut som den henger fast i påfyllingslokket.
Hvordan peiler man olje på bilen?
Er rett nivå når lokket bare legges opp på gjengene, eller når den har vært skrudd nedpå?
En av mange ting jeg lurer på siden jeg ikke har noen instruksjonsbok.

Lagt inn: 10 jul 2006, 10:16
av matrox N522
Skru den helt på, som når den er i låst posisjon. Husk at bilen må stå på beint terreng.

Lagt inn: 10 jul 2006, 10:21
av Rune N35
Stans motoren når bilen står rett, vent et par minutter. Vri og løft opp lokket, tørk av pinnen, putt den ned igjen og vri. Nå kan du ta den opp igjen og sjekke nivået. Det skal være mellom øvre og nedre strek helt nederst på peilepinnen.
Jeg tror jeg har instruksjonsbok for 2004 i pdf her et sted, kan prøve å maile den til deg om du vil. Ellers skaffer Saab instruksjonsbok til deg.
Lagt inn: 10 jul 2006, 11:04
av Stalfa
Bra at det var påskrudd. Da er nivået slik jeg vil ha det. dvs nesten på max.
Lagt inn: 26 sep 2006, 06:21
av Stalfa
Har fler ting jeg lurer på angående peiling av olje, selv om det sikkert er den enkleste ting i verden.
Jeg peilet olje i går. Hadde kjørt motoren god og varm, trillet inn i Vikabuen parkeringshus. Ventet slik at jeg det var et par minutter siden jeg stoppen motoren som det står i instruksjonsboken og sjekket oljen.
Nivået var da lavt på oljepinnen, ned mot minimum.
Når jeg senere på kvelden kom tilbake til bilen, var motoren fortsatt varm. Tenkte jeg skulle peile da bare for å se, og da var nivået rett under max.
Er første måling den rette?
Er det normalt at det er såpass stor forskjell om du måler rett etter at motoren har stoppet eller venter et par timer?
Lagt inn: 26 sep 2006, 07:57
av Pål N526
jo lengere du venter, jo mere olje for samla seg i bunnpanna.. husk at det er MANGE rør og oljekanaler som fylles med olje under kjøring. når bilen står en stund, så samles noe av olja igjenn..
Lagt inn: 26 sep 2006, 07:59
av Stalfa
Datapaal N526 skrev:jo lengere du venter, jo mere olje for samla seg i bunnpanna.. husk at det er MANGE rør og oljekanaler som fylles med olje under kjøring. når bilen står en stund, så samles noe av olja igjenn..
Så du har et tidsvindu på ca 2 minutter der det blir korrekt resultat av en oljepeiling?

Lagt inn: 26 sep 2006, 09:44
av Ole-P-N154
Jepp.
Det rette tidsintervall er mellom 1 min og 50 sek, og 2 min og 15 sek.
Men der er det til gjengjeld perfekt!
Lagt inn: 26 sep 2006, 11:19
av Ingvar N629
Lagt inn: 26 sep 2006, 14:18
av Eirik N396
Sto bilen plant ved begge målingene?
Lagt inn: 26 sep 2006, 14:25
av Stalfa
Eirik N396 skrev:Sto bilen plant ved begge målingene?
Ja. På samme plass.
Lagt inn: 27 sep 2006, 05:09
av TurboRoger_N486
Flere som synes at peilepinnen på 9-5 er noe dritt? For en utrolig dårlig ide å lage peilepinnen svart! På 9000 var den laget i metall og det var ganske enkelt å se oljenivået. Nå må man bruke flombelysning og briller for å sjekke dette. Argh
Lagt inn: 27 sep 2006, 06:33
av Pancho N497
TurboRoger_N486 skrev:Flere som synes at peilepinnen på 9-5 er noe dritt? For en utrolig dårlig ide å lage peilepinnen svart! På 9000 var den laget i metall og det var ganske enkelt å se oljenivået. Nå må man bruke flombelysning og briller for å sjekke dette. Argh
er hvit/grå på 2007 modellene

Lagt inn: 27 sep 2006, 20:18
av KongerudN344
Er svart på NG900 også, så syntes det tok lang tid før de tok hintet. Den som er ansvarlig måtte vel antagelig peile olje på egen SAAB tenker jeg..
Lagt inn: 27 sep 2006, 22:07
av tranceman N366
TurboRoger_N486 skrev:Flere som synes at peilepinnen på 9-5 er noe dritt? For en utrolig dårlig ide å lage peilepinnen svart! På 9000 var den laget i metall og det var ganske enkelt å se oljenivået. Nå må man bruke flombelysning og briller for å sjekke dette. Argh
Ja jeg synes den er idiotisk. Jeg liker ikke den gule fargen, jeg liker ikke skrumekanismen, og jeg liker slett ikke hvordan pinnen flyr frem og tilbake når jeg tar den opp. Den burde ha vært mye stivere.
En skikkelig drittpinne.