Side 1 av 2
Saaben er tungstartet når den har stått en stund..
Lagt inn: 11 jul 2006, 20:02
av Magnus N608
Som sagt er saaben tungstartet når den har stått en stund
Lurer på hva som kan være galt..
Noen som har opplevd det samme, og hva er galt?
Noe jeg kan skjekke?

Lagt inn: 11 jul 2006, 21:51
av bjarne n654
kan være lekasje i dyser
Lagt inn: 11 jul 2006, 22:01
av Ingvar N629
bjarne n654 skrev:kan være lekasje i dyser
Jepp! Hadde akkurat det samme med min. Dysene lakk bensin så lenge det sto resttrykk i systemet. Starta latt når det var 20 minus, da skulle den jo ha feit blanding uansett, men i plussgrader var den vrien.
Lagt inn: 11 jul 2006, 22:09
av RuneDK
Er det en 8v?
Så prøv at tage stikke til kold-start-dysen fra og prøv igen.
Der er noget med at termo-kontakten nogengange kan virke forkert, og give for fed blanding ved varm start
Lagt inn: 12 jul 2006, 09:47
av Ingvar N629
Tempføleren skulle gi check engine, men kanskje ikke på en 84-modell?
Lagt inn: 12 jul 2006, 18:58
av KongerudN344
Er nok ingen CHECK ENGINE her nei...
Tipper på dysene, min gamle OG var også sånn! Skikkelig kjedelig egentlig, bilen høres så dårlig ut nå man står og kinner og kinner nå om dagen...
"gamle møkka bil" tenker de som går for forbi

Men bare vent til det blir 25 kalde
Få tatt en lekkasjetest på dysene / lån noen du veit fungerer.
Lagt inn: 12 jul 2006, 19:30
av TurboLars N383
Er nok dysene som drypper , veldig vanlig spesielt på 8v

Lagt inn: 12 jul 2006, 20:25
av Magnus N608
Takker for svar!
målte om det kom strøm til kaldstart dysa, så dårlig ut..
det er ikke noen sikring på den?
og er dyser dyrt? lønner det seg å ta fra en bil på huggeren?

Lagt inn: 12 jul 2006, 21:25
av Ottar N398
Orginale nye dyser koster på meca rett runt tusenlappen

Så bruktmarked er kansje å foretrekke
Lagt inn: 12 jul 2006, 21:27
av Magnus N608
men kan ikke ha noe å gjøre med varmeføleren til kaldstarten og gjøre?
Lagt inn: 12 jul 2006, 22:02
av RuneDK
Prøv bare at tage stikket fra og se om det hjælper, det sker der ikke noget ved. Jeg kører selv med en "choker-kontakt" til at tænde og slukke for dysen med
min 9-5 har en tendens til å være tungstarta
Lagt inn: 07 aug 2006, 19:53
av Vector_95
jeg har en VEctor 2,0 2002 modell, og somme tider er den j...tungstarta..det er akkurat som den ikke for bensin på en måte.. Dette kan skje både når jeg har kjørt lenge med den, og bare stoppet motoren ett kort øyeblikk, eller når den er kald om morgenen..Mens andre ganger starter den med engang...sÅ jeg har begynt å " gløde" den som en diesel, dvs jeg venter til en del av lampene på dashbordet har sluknet før jeg starter den helt... Hva kan dette være? tett bensinfilter, dyser?
Nå skal det sies at bilen har rundet over 3 hundre tusen da. Og fikk nytt batteri for ett års tid siden, og at jeg bruker defa'n med jevne mellomrom.
Noen som kjenner problemet?
Lagt inn: 08 aug 2006, 13:25
av Ingvar N629
Hjelper det å skru på tenninga, vente, og så starte? Isåfall kan det være returventilen på bensinslangen som er gåen, slik at bensinen renner tilbake i tanken når pumpa ikke går. Nå kjenner jeg ikke 9-5 så godt, men hvis bensinpumpa starter når du setter på tenninga uten å starte, og den starter lett etterpå, så kan det være slik. Har iaf hørt om problemet på 9000 og og900.
aha
Lagt inn: 08 aug 2006, 15:33
av Vector_95
Ja det er akkurat slik du beskriver det...det hjelper å la tenninga stå på noen sekunder før jeg starter helt opp .. Kan man bytte den ventilen / slangen selv? Eller er det saab verkstedet neste stopp? =)
Takker for svar så langt =)
Lagt inn: 08 aug 2006, 16:32
av Ingvar N629
Aner ikke hvordan det er på 9-5, men den sitter nok rett ved bensinpumpa. Selve ventilen koster ikke stort.