Side 1 av 1
Oljeretur turbo..!
Lagt inn: 12 jul 2006, 21:48
av Griffin N430
Har et lite spørsmål til dere "turbo-freaks"!
MÅ røret/slangen til oljereturen på en turbo gå nedover (under turboen), eller kan den gå opp igjen og over nivået der turboen sitter? Eller blir oljesirkulasjonen dårlig da??
Lagt inn: 12 jul 2006, 23:32
av alex_ander3@hotmail.com
Oljereturen er det ikke trykk i. Så den olja som kommer der må renne ganske fritt. Så sorry, ikkeno oppoverbakke her

Lagt inn: 13 jul 2006, 16:40
av Griffin N430
Helt sikker på at det ikke går? Er jo oljetrykk fram til turboen....selv om det er en liten oppoverbakke så hjelper jo trykket å få frem oljen likevel...!

Lagt inn: 13 jul 2006, 19:06
av alex_ander3@hotmail.com
Ganske sikker! Er visst ikke noe trykk der.. Men er bare å prøve: Har turbo å selge jeg så:)
Lagt inn: 13 jul 2006, 21:37
av Mortimer-N18
Ikke oppoverbakke på oljereturen!! Da vil olja ligge i en pøl i returrøret og koke. Det er ikke bra hverken for turbo eller noe annet. I tillegg vil det bygge seg opp et lite mottrykk på andre siden av turboen som gjør at sirkulasjonen av olje blir dårligere gjennom turbo.
Så pass på å IKKE ha oppoverbakke på returen. Hvis du ikke har mye penger og spiser turboer til frokost da...
Lagt inn: 13 jul 2006, 22:39
av Griffin N430
Ok, da må vi ta sveiseapparatet i bruk og sveise om det orginale returrøret..!

Lagt inn: 14 jul 2006, 00:20
av alex_ander3@hotmail.com
Her mitt nye. Flensen bøyde seg når jeg skrudde i skruene. Den lakk litt olje altså:)
Men nå ble det kjøpt en ny flens, SOM IKKE BØYER SEG!

Lagt inn: 14 jul 2006, 06:14
av Petter 900 T
Fordel med nyere blokk, med oljereturen nærmere turboen...
Petter
Lagt inn: 14 jul 2006, 07:02
av Ronny_N169
Griffin N430 skrev:Ok, da må vi ta sveiseapparatet i bruk og sveise om det orginale returrøret..!

Jeg syntes dette var vanskelig å få tett. Laget en overgang til stålomspunnen slange og skrudde fast ner i gearkassa. Blir også enklere å sette på plass med en fleksibel slange.

Lagt inn: 14 jul 2006, 11:17
av alex_ander3@hotmail.com
gul900_N169 skrev:Griffin N430 skrev:Ok, da må vi ta sveiseapparatet i bruk og sveise om det orginale returrøret..!

Jeg syntes dette var vanskelig å få tett
Min bror har alltid sagt at det lønner seg med TIG-sveising da porene på miggen ikke blir helt tett..
Du fikk det ikke tett rundt porene eller?
Lagt inn: 14 jul 2006, 12:48
av Ronny_N169
alex_ander3@hotmail.com skrev:gul900_N169 skrev:Griffin N430 skrev:Ok, da må vi ta sveiseapparatet i bruk og sveise om det orginale returrøret..!

Jeg syntes dette var vanskelig å få tett
Min bror har alltid sagt at det lønner seg med TIG-sveising da porene på miggen ikke blir helt tett..
Du fikk det ikke tett rundt porene eller?
Det ble ikke særlig pent, flere skjøter nedover. Om det ble tett vet jeg ikke, gikk for varianten over istedet. Den er tett. Men har merket det før at det ikke er lett å få det helt tett i en sveiseskjøt (MIG). Har en kamerat med en TIG som sveiset vannrøra til turboen - pottetett.
Lagt inn: 15 jul 2006, 09:56
av Hjelle, N6
-> SAAB teknisk.