Side 1 av 2
Knust Indre drivknute på saab 9K
Lagt inn: 16 jul 2006, 03:11
av TurboTor_ N579
Kom nettopp hjem fra ferie i danmark, men UTEN bilen min
Fra begynnelsen:
Jeg bytta girkasse på bilen min for et par uker siden. alt fungerte tilsynelatende greit helt fram til forrige torsdag(1dag før avreise til danmerk) Da knuste indre venstre drivknute i tusen biter. Etter mye om og men fikk jeg fixa deler så bilen fortsatt kunne brukes på ferie...
MEN.... I det jeg kjører inn i Ålbord i Danmark. KNUSER drivknuten enda en gang.

Da måtte jeg bite i det sure eplet å sette bilen på et Saab verksted der nede. De stillte opp å fikk skifta leddet til neste dag, men det skulle ikke mer en en prøvetur til før leddet atter en gang var kaputt!
Den koppen på ventre side av kassa òg leddet på akslingen er altså knust...
Hva er det som feiler bilen min?
Er det girkassa som er skyld i problemet?
De på saab sjappa i danmark kunne i alle fall ikke svare meg på hva som kunne gjøre det, men jeg har ikke helt troen på at de har så mye greie på det de driver med.
Jeg ba de nemelig om å gjøre sånn at jeg kunne slepe bilen til Fredrikshavn. Det logiske da er å ta yttre drivknute av akslingen å sette den i navet. Men det det gjorde var å ta ut hele akslingen med knuter å alt, for så å skru på hjulet og slippe den ned på bakken... Noen som kan tenke seg hva som da skjedde?? JA, hjulet satt ikke fast i bilen lenger gitt...
Er helt desperat etter gode tips nå! Bilen kommer på lastebil i neste uke, så jeg må finne ut hva som må gjøres...
Lagt inn: 16 jul 2006, 06:57
av Ronny_N169
Hvem bil er det snakk om, en 2,3T har vel en større "kopp" om jeg ikke tar helt feil. Stor kopp og liten medbringer blir vel en dårlig kombinasjon..
Lagt inn: 16 jul 2006, 14:34
av TurboTor_ N579
gul900_N169 skrev:Hvem bil er det snakk om, en 2,3T har vel en større "kopp" om jeg ikke tar helt feil. Stor kopp og liten medbringer blir vel en dårlig kombinasjon..
Har selvfølgelig brukt riktige deler...
Lagt inn: 16 jul 2006, 21:12
av ScaabN451
Er lageret i den "nye" girkassa i orden? er motoren trimma? er kassa orginal...lykke til hvertfall

Lagt inn: 17 jul 2006, 00:57
av TurboTor_ N579
ScaabN451 skrev:Er lageret i den "nye" girkassa i orden? er motoren trimma? er kassa orginal...lykke til hvertfall

ingen ulyder e.l i kassa. Motoren er ikke trimma og kassa er identisk med den som sto der.
Noen som har en god íde?
Jeg kan ikke skjønne at den holdt helt til danmark( ca.70mil) for så å gå til H****** 2ganger på 2dager...
Lagt inn: 18 jul 2006, 01:19
av TurboTor_ N579
Ingen som har vert borti noe lignende?? Det kan da umulig være et unikt tifelle dette her.
Lagt inn: 18 jul 2006, 11:08
av Petter 900 T
Forskjell på ca 5 mm på automat og manuell aksler... Mulig det er bare på indre høyre men...
vet at noen har hatt problemer med dette før, men husker ikke resultatet...
Uansett, det må jo være en eller annen dings som ikke harmonerer, mulig et eller flere gåene motorfester, da kan sånt skje(har skjedd med meg...)
Lykke til!
Petter
Lagt inn: 19 jul 2006, 10:29
av Viggen-51
Petter 900 T skrev:mulig et eller flere gåene motorfester
Jeg også har troa på at dette er problemet .

Lagt inn: 19 jul 2006, 11:29
av TurboTor_ N579
Viggen-51 skrev:Petter 900 T skrev:mulig et eller flere gåene motorfester
Jeg også har troa på at dette er problemet .

De eneste jeg ikke har skiftet er det nedre bakre feste. Kan hende vi har en teori her!??
Det gjenstår å se i morgen, da blir bilen levert på biltransport.
Lagt inn: 19 jul 2006, 12:31
av kenny n277
dette hørtes jo rart ut, å hvis det er montert riktige deler å sånn å, hvorfor går det da i filler.
vet at automat og manuel har forskjellig lengde på v aksel, manuel er lenger, det fant jeg ut når jeg bygde om til manuell på min, har ikke fått i noe feil aksler her??
Lagt inn: 19 jul 2006, 14:18
av TurboTor_ N579
kenny n277 skrev:dette hørtes jo rart ut, å hvis det er montert riktige deler å sånn å, hvorfor går det da i filler.
vet at automat og manuel har forskjellig lengde på v aksel, manuel er lenger, det fant jeg ut når jeg bygde om til manuell på min, har ikke fått i noe feil aksler her??
Nope. det har skjedd med den orginaleaklingen som allltid har stått der. + 2stk som også er fra manuell...
Lagt inn: 19 jul 2006, 22:49
av Erik N21
Nå kjenner ikke jeg 9000 spesielt godt, men på og 900 finnes det ulik størrelse på medbringerne på girkassene. Det betyr at det går an å montere små indre drivledd uten å oppdage at disse er feil i store medbringere. Dette vil da kunne fungere til når man f.eks svinger kraftig kan drivknuten sprette ut og bli knust.
Kanskje medbringerne på den nye kassen var større en de du hadde før?
Lagt inn: 20 jul 2006, 07:00
av TurboTor_ N579
Vil det gå bra å brette på plass det blekket som ligger rundt den koppen på kassa? Jeg ser nå at det kun er ute på kanten den er deformert. de 3 "armene"(ikke de på akslingen, men de inne i koppen, de rullene ligger an mot) som ligger inni er uskadd. Kan se ut som akslingen har kommet for langt ut og dradd med seg ytterste kanten på koppen i det den datt ut.
Begynner å tro at det er noe som ikke står på riktig plass... evt. at motoren vrir seg når jeg gir gass. Men skal ikke utelukke andre ting...
Lagt inn: 20 jul 2006, 09:07
av Petter 900 T
får du den tett er det jo egentlig et støvdeksel...
Pass på at mansjetten ikke ligger an på en skarp kant da
Petter
Lagt inn: 20 jul 2006, 15:22
av kenny n277
den medbringeren som jeg kaller det,(den med de 3 armene).
den stål dingsen som er rundt der tror jeg er litt med på å holde litt å, mistet den på bilcross bilen tenkte at dette gjør jo ikke noe, men det var ikke langt så var det ikke noe mer indre knute å 1 knekt "arm"