Side 1 av 2

Ulyd som starter v/ 3000 rpm (Problem løst)

Lagt inn: 16 jul 2006, 21:49
av kevin86
Fikk Speedparts steg 1 for ca 35 mil siden, eneste som ikke er originalt er det pluss at jeg har open air kit. Har blitt fortalt at registerkjede er veldig slitt og må byttes. Som skal skje midt i august. Men idag har jeg merka en veldig rar lyd som starter rundt 3ooo omdreininger og det er en lyd som klikker fortere og fortere i takt med turtallet. Noen som har opplevd noe lignende?

Lagt inn: 16 jul 2006, 23:47
av ottorasmussen N242
Ja, og det endte med motorhavari. :(
Bilen det dreier seg om var en 9000 T 87'.
Det var visst noe med ventilene.
Jeg gadd ikke bry meg mer med det, da jeg hadde ny motor.
Mitt råd er at du stikker til en mekaniker med en gang, og ikke kjører med bilen før det.

Lagt inn: 17 jul 2006, 05:14
av kevin86
88 modell det jeg har :(
Huff, høres rådyrt ut=( Får holde meg til hiacen en god stund framover da :cry: Vet du hva det het det som skjedde med bilen din?

Lagt inn: 17 jul 2006, 08:38
av kevin86
kevin86 skrev:88 modell det jeg har :(
Huff, høres rådyrt ut=( Får holde meg til hiacen en god stund framover da :cry: Vet du hva det het det som skjedde med bilen din?
Edit:
Lyden kommer ikke ved rusing på tomgang :?
Parkere saaben noen uker? :(

Lagt inn: 17 jul 2006, 12:24
av Ingvar N629
Hvis det er ventilrelatert er det enkleste å bytte hele toppa, det koster jo ikke så mye.

Hvor bor du? Jeg har en T16-topp i god stand, og kan hjelpe deg å bytte hvis du bor i nærheten av Trondheim. Da kan du bytte kjedet i samme slengen, og sparer noen kroner mot å ha den på verksted for å bytte det.

Lagt inn: 17 jul 2006, 14:38
av kevin86
Ingvar N629 skrev:Hvis det er ventilrelatert er det enkleste å bytte hele toppa, det koster jo ikke så mye.

Hvor bor du? Jeg har en T16-topp i god stand, og kan hjelpe deg å bytte hvis du bor i nærheten av Trondheim. Da kan du bytte kjedet i samme slengen, og sparer noen kroner mot å ha den på verksted for å bytte det.
Hørtes bra ut, utenom at du bor i trondheim. Jeg bor et steinkast unna oslo :(
Men er det ikke rart om det skulle være noe med ventilene når lyden ikke kommer på tomgang?

Lagt inn: 17 jul 2006, 15:47
av Ingvar N629
kevin86 skrev:
Ingvar N629 skrev:Hvis det er ventilrelatert er det enkleste å bytte hele toppa, det koster jo ikke så mye.

Hvor bor du? Jeg har en T16-topp i god stand, og kan hjelpe deg å bytte hvis du bor i nærheten av Trondheim. Da kan du bytte kjedet i samme slengen, og sparer noen kroner mot å ha den på verksted for å bytte det.
Hørtes bra ut, utenom at du bor i trondheim. Jeg bor et steinkast unna oslo :(
Men er det ikke rart om det skulle være noe med ventilene når lyden ikke kommer på tomgang?
Tja, har aldri vært borti problemet selv, leste bare svaret til ottorasmussen. Men finner du ut at du vil ha topp, så send pm.

Lagt inn: 17 jul 2006, 16:12
av kevin86
Skal gjøre det=)
Hørte nærmere etter, fant ut at lyden var der ved tomgang og at jeg har lekasje på eksos manifolj pakningen som går til toppen, og da hører jeg ventilen veldig godt :?
Noen som vet om pakningen er dyr?
Farlig å kjøre med den lekasjen?

Lagt inn: 17 jul 2006, 17:39
av Ingvar N629
kevin86 skrev:Skal gjøre det=)
Hørte nærmere etter, fant ut at lyden var der ved tomgang og at jeg har lekasje på eksos manifolj pakningen som går til toppen, og da hører jeg ventilen veldig godt :?
Noen som vet om pakningen er dyr?
Farlig å kjøre med den lekasjen?
Pakninga er ikke så dyr, et par hundre tror jeg. Og du må bytte den uansett om du skal bytte topp, samt innsugspakninga. Den koster 80 kr eller noe på speedparts.
Konsekvensen av å ha lekk grenrørspakning er at lambdasonden registrerer feil, bilen kan gå dårligere og bruke mer.

Lagt inn: 17 jul 2006, 21:46
av kevin86
Ingvar N629 skrev:
kevin86 skrev:Skal gjøre det=)
Hørte nærmere etter, fant ut at lyden var der ved tomgang og at jeg har lekasje på eksos manifolj pakningen som går til toppen, og da hører jeg ventilen veldig godt :?
Noen som vet om pakningen er dyr?
Farlig å kjøre med den lekasjen?
Pakninga er ikke så dyr, et par hundre tror jeg. Og du må bytte den uansett om du skal bytte topp, samt innsugspakninga. Den koster 80 kr eller noe på speedparts.
Konsekvensen av å ha lekk grenrørspakning er at lambdasonden registrerer feil, bilen kan gå dårligere og bruke mer.
Tusen takk for svaret ditt:-)
Har akuratt fått speedparts steg 1 og ble litt skuffa, men får se hvordan det går når jeg får ny pakning :)

Lagt inn: 19 jul 2006, 22:33
av kevin86
Update:
Bytta pakning, lyd borte :)
Bilen går mye jevnere og har finere lyd nå :)
Men har greid å skaffe en liten lekasje på kjølevesken, først rant det kjøleveske ut av luft filteret :?: Men var bare å stramme en slange klemme ved turboen så slutta det å renne der. Men den siste dryppen kommer like ved luft filteret men skal se nærmere i morgen, begynner å bli seint :)
Bilen går kanskje ikke bedre pga jeg mangler bensinchip fra speedparts, men den kommer, bare glemt fra leverandøren sin side :)

Lagt inn: 19 jul 2006, 22:39
av Saab900STCR
Rann det kylvätska ut ur luftfiltret?
Är du 200% säker att ALLA slangar sitter rätt????
Det ska inte gå att få ut kylvätska där!!

Mvh Anders

Lagt inn: 19 jul 2006, 23:09
av ottorasmussen N242
Den var ny...
Kjølevæske ut av luftfilteret har jeg aldri hørt om.
Du må sjekke hvilken væske det der faktisk er!

Lagt inn: 20 jul 2006, 11:39
av Eirik N396
Jeg vet lite om 9000, men når han sier luftfilter snakker han kanskje om kupéfilter?

Lagt inn: 20 jul 2006, 15:37
av Ingvar N629
Slangen fra veivhusventilasjonen (som ender opp i røret mellom luftfilter og turbo) har vel en kjølevannsslange i seg et sted. Er den lekk kan det teoretisk sett komme kjølevæske i luftfilterboksen. Iallfall på og900, tipper det blir det samme med 9000.