Moderering av forumet

Styret informerer / Forslag til Styret

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Moderering av forumet

Legg inn av EdHunter N815 » 24 jul 2007, 02:04

Jeg har reagert litt på modereringen av forumet i det siste, og vet at det er flere andre som er av samme oppfatning. Før jeg begynner vil jeg påpeke at dette ikke er noe personlig angrep på moderatorer hverken som gruppe eller enkeltpersoner. Jeg syns de alle gjør en strålende god jobb med å holde forumet i gang, og det står respekt av de som setter av ressurser til å gjøre en slik jobb på fritiden.

Det jeg har reagert på er at modereringen har blitt MYE strengere på kort tid. Jeg vet at dette er på grunn av at det har sklidd ut en del i det siste med offtopic og annet upassende, men syns kanskje at det har blitt litt vel strengt slik det er nå. Det er ikke selve reglene jeg har noe mot, det er mer måten det blir håndhevet på.
Jeg sitter igjen med et inntrykk av at moderatorene har bestemt seg for å ta en "oppvask" her, og fjerne alt av ulumskheter umiddelbart. Desverre har dette medført at jeg og mange andre til tider føler oss støtt av innleggene og modereringen deres, og det er synd. Selv om forumet tidligere var litt mer ustrukturert, syns jeg det var en mye mer avslappet og hyggelig tone. Regler er regler, men det er viktig å ikke bli altfor firkantet når man håndhever dem.

Det som kanskje skremmer meg mest er at moderatorene omtrent angriper nyankomne forumbrukere med regelboken hevet, og det syns jeg er litt drøyt. Klart, de må få vite hvordan forumet skal brukes, men det kan løses med en PM og ikke public på forumet. De siste ukene har jeg lagt merke til svært mange som kommer innom her og forsvinner igjen etter et par innlegg, vi får bare håpe det ikke er fordi de har blitt skremt vekk. Jeg hadde i alle fall ikke synes det var så kult at min første tråd her ble slettet eller låst med beskjed om å skjerpe meg, slik at alle kunne se hvor dum jeg var som ikke leste reglene før jeg postet.

Det er også generelt en voldsomt streng tone når moderatorer svarer i tråder som på en eller annen måte har sklidd ut, og jeg syns det blir litt "svulstig" å opptre sånn. Som jeg har sagt før her, reglene må presiseres ved regelbrudd, men det må da være mulig å gjøre det i en hyggelig tone? Alle kan gjøre feil, og de aller fleste forstår det når en moderator for eksempel sier at "hei, nå blir det litt offtopic her, vær snill og hold dere til emnet". De få som ikke forstår det, eller ikke vil forstå det, kan dere heller koste på dere å sende en PM til (noe jeg vil tro dere også gjør).

Noen moderatorer har også standardiserte innlegg, og det er en fortreffelig idè. Men da må de brukes av alle sammen hele tiden, ikke bare et par stykker sånn av og til. Noe annet blir bare ustrukturert og vanskelig å forholde seg til, spesielt for de som ikke er så kjent med forumet.

Det siste jeg har på hjertet er at moderatorene omtrent låser tråder før de har sklidd ut. En tråd kan mer enn gjerne fortsette i riktig retning selv om det kommer et innlegg som ikke hører til, får nesten inntrykk av at dere mener at "når en av sauene først slenger med leppa så kommer resten etter". Setter det litt på spissen, men det er slik jeg føler det.

Det var alt, håper ikke noen tar dette personlig. Jeg er like interessert i et hyggelig og strukturert forum som dere er, og håper mine erfaringer kan være til hjelp for at dere kan gjøre det enda bedre!
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Mats900R » 24 jul 2007, 02:14

støtter edhunter 100% og jeg er glad for at endelig noen tar tak i dette.

jeg personlig synes ikke det har vert så kult å henge på forumet i det siste grunnet alt for streng moderering og for hissige innlegg av samtlige moderatorer som lett kan støte forumbrukerne!. håper dere kan gi oss litt friere tøyler og ikke være alt for streng :)
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 24 jul 2007, 02:32

Denne tråden har sklidd helt ut.


Låser denne







:lol:
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 24 jul 2007, 02:40

Henrik N449 skrev:Denne tråden har sklidd helt ut.
Låser denne
Om det skjer så setter det en tykk strek under poenget mitt i alle fall :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 24 jul 2007, 02:45

Tja.. hva skal jeg si?
Jeg kjenner folk som kjenner folk, og jeg vet at moderatorer jeg ikke skal nevne navnet på misliker meg..
Og det er jo greit, har jo bare resultert i at jeg ikke har noe til overs for de og..
- Men ta meg på ordet, da har jeg ingenting til overs for de, dvs. jeg hater ikke de, og jeg klarer rett og ikke å bry meg lengre enn at det går bra.

Noen av inleggene mine er veldig OT, har fått noen hint i ny og ne, og når jeg leser i ettertid, så ser jeg at man kunne jo prøvd å tenke seg litt om enn å bare skrive svada..

Men miljøet her inne er for godt til at jeg synnes at man skal gjøre som EdHunter poengterer.. det har blitt latterlig mye strengere på latterlig kortere tid.

Om dere absolutt vil ha ting etter norsk dokumentstandard av innlegg, bli moderatorer på GSV, det her er Saab Turboclub, og her er det mye ungdom. Og flere blir vi. Rett og slett fordi fler og fler ungdommer får øynene opp for hvilket herlig kjøretøy de lager!

Men for all del, stå på! Trives her, selv om noen moderatorer kunne tatt livet litt mer med ro, og heller bare velge å overse enkelte ting.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 24 jul 2007, 11:46

Ikke at det har plaga meg så voldsomt, men jeg har også inntrykk av at forumet har blitt litt mer "gubbete" i det siste.. hehe. Hva med å opprette en egen "for de under 40" avdeling? :lol:
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 24 jul 2007, 13:51

Hvordan blir moderatorene valgt ut? mao, hvem velger moderatorer...?
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 24 jul 2007, 14:03

Ole-P-N154 skrev:Hvordan blir moderatorene valgt ut? mao, hvem velger moderatorer...?
Går utifra at moderatorne her på forumet er eminente gjengangere, med god peiling og vet hva sånn nogelunde humor?
Tor og Hjelle har vel vært med siden starten, og tror det vil telles positivt!

Jeg for min del har helst sett at K_Duck ble moderator..
Han modererer diverse kanaler på irc, samt en del forum, herunder The Gathering-forumet, fettnerd, daft-punk osv.
Samt, vedkommende kan se mellom fingrene...
Morti skrev: Ikke at det har plaga meg så voldsomt, men jeg har også inntrykk av at forumet har blitt litt mer "gubbete" i det siste.. hehe. Hva med å opprette en egen "for de under 40" avdeling?
Hva med å opprette en "For de OVER 40" sier nå jeg.. :lol:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 24 jul 2007, 17:05

Må si meg helt enig med trådstarter her! Bra at du tar det opp!

Det er nesten så selv jeg er skeptisk til å starte tråder. Og har mer enn en gang reagert på innleggene til enkelte moderatorer.

"Dette har vært diskutert før, vi har den ikke fullt så kjente søkefunksjonen" er ofte svaret man får... Og ja; det stemmer sikkert, men hva har ikke vært diskutert her før???? Så egentlig kunne vi bare henge på en lås på hele forumet og bruke det som FAQ. Da hadde vi sluppet tråder i det hele tatt :wink:

En ting er å dunke regelboken i hodet på Paradigm og Ole-P (håper jeg ikke fornærmer noen nå). En helt annen ting er å slå den i bakhodet på folk som skriver sitt første innlegg. Ofte blir de henvist til den låste delen av forumet. Det hjelper jo ikke akkurat trådstarter veldig, da han sikkert ikke er medlem. Jeg tror neppe sjansen er stor for at han blir det heller dersom han blir avvist på den måten i sitt første innlegg. Dersom noe MÅ poengenteres så finnes det PM. PM - funksjonen her på forumet burde nok brukes mer flittig, der kan moderatorene godt passe på litt.

En annen ting er hvordan "tonefall" moderatorer uttrykker seg i. Det er mye man kan gjøre ved å omformulere seg litt, dessuten så gjør en :wink: veldig mye. Da ser det mye snillere ut med en gang.

Jeg også håper/forventer at ingen tar dette personlig. Trives i stor grad på forumet og er veldig for et ryddig, strukturert og saklig forum. Noe jeg alltid syntes det har vært. Samtidig skal det ikke være slik at man skal være redd for å poste innlegg her.

Har dere noe å si til saken moderatorer? Og til Ole-P sitt spørsmål; Hvordan velges moderatorer? Hadde vært fint å fått et svar fra dere.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 24 jul 2007, 22:02

Hei!

At det har blitt strengere moderering i det siste har dere rett i, grunnen til det er at det tidligere har vært for få aktive moderatorer. Som en følge av dette fikk vi to nye moderatorer, Ingvar og Eirik. Disse ble valgt av de andre moderatorene på grunn av at de er seriøse og ofte innlogget.
Daniel er også valgt ut som administrator pga sine datakunnskaper.
I tillegg har det blant moderatorene i det siste vært en del snakk om at det er for mye OT og useriøse innlegg. Ikke misforstå dette, det er ingen som nekter noen å poste hva de vil under "Ikke Saab relatert", så lenge innleggene ikke er støtende eller strider mot norsk lov. Når ting sklir ut så deles ofte trådene, det er ikke sånn som enkelte antyder at trådene låses hele tiden. Sletting av innlegg forekommer faktisk ikke så lenge det ikke er innlegg som strider mot forumets regler. De er faktisk klistret som prioritert tråd i alle underforum, så om folk er nye her så er det ingen unnskyldning at man ikke har lest dem!

Når det gjelder tonen i innleggene våre skal vi være enige i at vi kan være litt kvasse av og til, men vi er bare mennesker vi også, og det er ikke så rart at vi kan bli irritert når gjentatte advarsler hos enkelte ikke fører fram. Men vi tar til oss tilbakemeldingen og skal tenke oss bedre om framover. Husk også at budbringeren snakker for alle moderatorene, det er ikke personlig, dermed kan enkelte av oss kansje virke strengere ettersom noen av oss er oftere pålogget enn andre.
Kan vel også opplyse om at alderen på moderatorene er spredt, men at de fleste er "ungdommer" slik at uttalelser om en "forgubbing" faller på sin egen urimelighet.

Når det gjelder oppfordring til å bruke søk-funksjonen, så er vel ikke det så rart, da det temmelig ofte kommer spørsmål om åpen dump, oil-sludge osv. Det har opp igjennom årene samlet seg en god del bra info, som alt sammen kan finnes ved å søke. Sannsyligvis finner man mer info om slike tilbakevendende spørsmål ved å søke enn ved å spørre på nytt. Den viktigste grunnen til at man heller bør søke enn å spørre for n´te gang, er at det til slutt blir håpløst å finne igjen ting for de som ønsker å søke, da det kommer 200 treff.

Ingen må føle seg støtt av våre svar, det sendes faktisk en del PM, men det svares også i trådene for at flere skal få med seg at det faktisk slås ned på ting, slik at det har en preventiv virkning. Det bør ikke hindre folk fra å fortsette å poste, de fleste bør være i stand til selv å forstå hvor grensene går da vi går ut ifra at alle har lest forumreglene. :wink:

Husk også at STCN er en klubb for ALLE med Saab-interesse, både unge og gamle av begge kjønn 8)

mvh STCNs moderatorer
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 24 jul 2007, 22:09

Setter pris på svar, og det er godt å se at tilbakemeldinger når frem. Håper som sagt mine og andres meninger og erfaringer kan brukes for å gjøre forumet bedre.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 24 jul 2007, 23:10

Takker for svar! Skal følge nøye med, og vær sikker på at det havner en PM i innboksen neste gang jeg opplever noe urimelig :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Svar