Facebooksidene

Styret informerer / Forslag til Styret

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Facebooksidene

Legg inn av TiaZzz » 14 okt 2013, 12:03

Ikke personlig, men noen bekjente av meg driver et halvstort forum, litt større enn STCN-skala, i statene. De er overlykkelige at de kan kaste penger på problemet heller enn å banne over dårlige moduler i phpBB. Man har jo andre OOS forumtilbydere som SMF og sånt, men jeg er ikke oppdatert på hva som er Hot or Not.

Det skalerer veldig bra i følge dokumentasjonen, men koster jo deretter. Gjerne et cluster med databaser, ulike frontend servere. Cache proxyer etc. Sånt er STCN alt for smått til.

Jokke900
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 09 sep 2007, 17:19
Medlemsnummer: N1946
Navn: Joakim Kjøde
Bil: '78 99T, '66 96, '99 9-5
Sted: Skogn

Re: Facebooksidene

Legg inn av Jokke900 » 14 okt 2013, 23:11

Lest gjennom tråden to ganger nå og er enig med med flere av dere. Er vel stor fare for at jeg gjentar noen eller flere her da det fort ble noen innlegg men har gjort meg noen tanker om det her med Facebookgruppa og forumet flere ganger den siste tiden. Jeg har kanskje ikke vært den mest aktive på forumet, men jeg har vært her inne en stund. Først en liten stund som registrert bruker og så ganske lenge som betalende medlem. I varierende hyppighet men de siste årene ganske ofte. Jeg har merket at aktivitet på forumet har gått noe ned, mens tilsvarende på Facebookgruppa har gått fra "sosialt" og "skrytebilder" over på et virrvarr av tekniske og gjerne trimrelaterte spørsmål.

Jeg mener ikke at man kan "stenge" ned gruppa med å moderere bort ALT av teknisk- og trimrelatert osv. Det vil "kvele" interesse, aktivitet og ikke minst rekruttering til klubben. MEN, det er jo da en gruppe som bærer klubbens navn, så noe moderering mener jeg det må være mulig å innføre. Det blir ALT for mye av de samme spørsmål og like mange svar; både fornuftige og mindre sådan.

Personlig virker det på meg som at gruppen i stor grad har økt bevisstheten på STCN som klubb, men at vi får mindre aktivitet på forumet (som på en måte "er klubben").

Har merket meg at flere har kritisert både tida innmelding og registrering tar samt "inkluderinga" i klubben. Nå er det jo to sider av saken og folk kan ikke vente at alle medlemmer står med lua i hånda og tar imot nye medlemmer med glis og informasjon; noe må man gjøre selv også, men jeg må innrømme at det kanskje kan virke "avvisende" å få beskjed om det ene og andre i forsøk på å spørre om noe. Det er jo tross alt MYE som er svart på både én og to ganger her inne. Kanskje burde vi som noen har vært inne på "modernisert" forumet. Gjort det enda mer oversiktlig og "søkbart"? Da igjen er det jo mange som ikke eier tålmodighet, så det er ikke godt å si.

Men nå roter jeg meg litt bort; det jeg egentlig har litt tanker om er gruppa på Facebook. Jeg syns det er viktig at vi har en gruppe der, men jeg syns også det er viktig at vi bruker den sånn at vi vokser som klubb, og ikke til å forringe verdien av klubben. Slik det er i dag føler jeg at gruppa, sånn som den fungerer i dag forringer verdien av klubben da det er mye av det samme, de som kan sitt (fullt forståelig) ikke orker å svare det samme dag etter dag, og de som kanskje ikke vet så mye gir svar (som ofte er villedende). Det er fullt mulig, tenker jeg, å moderere i den grad at vi får silt vekk gjengangerspørsmål samtidig som vi beholder en fin tone OG tilogmed får rekruttert til klubben. Det krever litt både her og der, både å få til en viss grad av moderering på gruppa, gjøre innmelding og registrering lettere og forum og medlemsskap verdifullt. Jeg mener jo selvfølgelig at det ER verdifullt, men kanskje er det ikke mye som skal til?

Uansett er det en viktig debatt/diskusjon å ta, for i mine øyne er klubben (som allerede nevnt) i ferd med å deles i to.. Jeg ser gjerne at vi beholder begge deler i én klubb uten splittelser, men med litt tydeligere bruksområder. Ikke adskilt uten unntak, men med to ulike funksjoner som "hovedregel". Trenger noen akutt hjelp er jo Facebook mye raskere..

Avslutter som jeg prøvde å innlede; jeg både vet og frykter at noe av det jeg skriver allerede er sagt så ikke kjeft så veldig mye.. :wierdface:
Jokke900

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Facebooksidene

Legg inn av Ingvar N629 » 15 okt 2013, 07:52

Jeg tror det er to tiltak som vil få forumet til å bli mye mer attraktivt, ett av dem er svært enkelt å gjennomføre:
-Tillate trimspørsmål enten i eget, åpent trimforum eller under teknisk. Beholde lukket trimdel som i dag i tillegg, da en del forståelig nok ikke vil poste i full offentlighet. Både politi og Biltilsyn har internett og de bruker det.

-Forenkle innmelding og betalingsløsning. Å måtte sende mail om innmelding, vente X antall uker/måneder på giro i posten (!!!), for så å måtte sende ny mail og be om tilgang til lukkede forumdeler er ikke holdbart. Løsninger for dette er tilgjengelige, flere forum bruker det. Det kommer garantert til å øke antall medlemmer, i 2013 er tilbudet på nett såpass bredt at dersom noe er tungvint, så søker man frem en enklere løsning. De som "sender søknad" og venter i spenning på medlemskap for å kunne være med på treff og aktiviteter er nok i fåtall, resten ønsker tilgang til hele forumet og der finnes det massevis av gode, utenlandske alternativer.
I tillegg finnes informasjon om hvordan man blir medlem, og prosedyren for å få tilgang til de lukkede forumdelene på STCNs forside, den har iallfall ikke jeg besøkt i år (eller i fjor), dette er informasjon man faktisk må lete opp. Slik skal det ikke være, denne informasjonen skal lyse mot deg. Den bør også finnes på facebooksiden, om den ikke alt gjør det. Facebooksiden bør brukes mer aktivt som rekrutteringsarena enn den gjorde sist jeg var innom der.

Ser selv på min egen nettbruk både når det gjelder forumer og netthandel, at er betalingsløsningene for dårlige og/eller tilgangen tungvint, så blir det ikke brukt. Da finner jeg andre alternativ.
Jeg hadde neppe meldt meg inn i STCN om jeg hadde kommet over forumsiden i dag, og ikke kjent noen av medlemmene fra før.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Facebooksidene

Legg inn av TiaZzz » 15 okt 2013, 12:22

Flere har vært inne på det, men for å konkretisere: Hva vil dere se skje med forumet/STCN-nettsatsing for å styrke klubben?

Jeg har foreslått en wiki, men jeg er ingen guru som Ingvar, Hjelle, Tor og en drøss andre så jeg kan bare bidra med småtteri etterhvert som jeg finner det ut på den harde måten. Som for alt annet på nett så er content den store utfordringen. Jeg og sikkert en håndfull andre vil kunne integrere forum med en wiki, men er folk interessert i å skrive noe i noe sånt? Synes dere det er noen vits? Jeg foreslår dette fordi jeg mener informasjon blir lettere å finne og enklere å holde oppdatert. Flere kan editere og legge til innhold.

Jeg tenkte også på en skryteside ala Garaget som mulig utvidelse. Kanskje mer blogg-aktig for at man kan oppdatere med beskrivelse og slikt. Men dette er ingen vits i hvis folk ikke interesserer seg for det og aktivt bruker tjenesten.

Innmeldingssystem er helt klart noe vi må gjøre noe med. Dagens løsning er for mye arbeid for frivillige, noe som betyr at det gjøres sjeldent og skaper irritasjon.

Andre som har ideer?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Facebooksidene

Legg inn av Ingvar N629 » 15 okt 2013, 12:40

Daniel N683 skrev:Sitter å ser på IP.Board (som ble nevnt lengre opp her).

Det har mulighet, i tillegg til forum, for

- netshop - så da kan vi få en bedre løsning på clubshoppen.

- årlig betaling, type abonement. Det gjør at man faktisk vil kunne få tilgang til medlemsdelen i det man registrerer seg på forumet, ved å samtidig kjøpe medlemsskap online.
Da løser man "problemet" med at det i enkelte tilfeller kan ta litt for mye tid fra man vil bli medlem til man får giro, og igjen slipper inn på forumet. Dette kan gjøres i løpet av 5 minutter - av bruker selv.

- Bildegalleri - mulighet for å samle bilder/gruppere dem. F.eks fra treff - både lokale og landstreff etc.. Her er det også mulighet for at medlemmer deltar.

- "garasje" - ser det finnes mulighet for dette via 3.parts moduler. Dert kan være noe å vurdere. Det vil i alle fall gi mulighet for "garasjeløsning" for dem som ønsker å vise frem sine frekke damer (Snakker biler nå).

- Content management. aka webløsning, er også integrert (via modul). Så den gamle webben og forumet vil kunne bli et og samme nå. Altså, mer integrert, der informasjon fra web ikke lever sitt eget liv, men kommer mer tydelig frem når man besøker forumet/webben. Vi får også da en web og forholde oss til, ikke web + forum slik vi har i dag. Det er også et pluss.

- Kalenderløsning. Denne kan være kjekk, da vi da kan få mulighet for å legge ut lokale treff i tillegg til landstreff. Distriktsansvarlige og kanskje noen til som bruker å arrangere treff, vil kunne få tilgang til å legge ut happenings, slik at folk enklere vil kunne få dette med seg.


- Styret har tidligere sakt "kjør på" for en bedre løsning på web. Dette er noe dem er klar for.



Oppsummering:

Tror strengt tatt ikke det er noe å vente på. Det er vel bare å hive seg rundt å sette i gang å jobbe.
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Hva er forskjellen på en "wiki" og FAQen vi har i dag? At den er indeksert mer søkbar slik at man slipper å bla seg gjennom trådene i FAQ? I så fall har vi jo mye innhold klart gjennom FAQ-trådene allerede.

Ellers kan det være smart å se litt til svenskene når det gjelder FAQ. En tråd som viser seg å bli veldig informativ flyttes gjerne til FAQ etter litt eventuell rydding i tråden. Vips, så har man en FAQ uten at noen trenger å sette seg ned en kveld for å skrive en FAQ-post.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Re: Facebooksidene

Legg inn av Fjalla » 15 okt 2013, 12:45

Daniel N683 skrev:Sitter å ser på IP.Board (som ble nevnt lengre opp her).

Det har mulighet, i tillegg til forum, for....
Det virker som et veldig bra steg i riktig retning for å kunne "konkuere" med andre tjenester :D

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Facebooksidene

Legg inn av TiaZzz » 15 okt 2013, 13:28

Ingvar N629 skrev:
Hva er forskjellen på en "wiki" og FAQen vi har i dag? At den er indeksert mer søkbar slik at man slipper å bla seg gjennom trådene i FAQ? I så fall har vi jo mye innhold klart gjennom FAQ-trådene allerede.

Ellers kan det være smart å se litt til svenskene når det gjelder FAQ. En tråd som viser seg å bli veldig informativ flyttes gjerne til FAQ etter litt eventuell rydding i tråden. Vips, så har man en FAQ uten at noen trenger å sette seg ned en kveld for å skrive en FAQ-post.
En wiki gir ingenting automatisk, men det er konstruert rundt å lenke til ulik informasjon og at flere kan editere innhold. Basert på hvordan man velger å organisere moderatorer av wikien så kan folk foreslå endringer til f.eks. en HOWTO på å installere en Quaife-diff. Endringen lagres i wikien og kan godkjennes av en moderator. Alle versjonene av artikkelen i wikien lagres og skulle du reagere på endringen og vil reversere den så er det åpnet for det. Det er ganske enkelt en publiseringsløsning som passer meget god for oppslag, som dagens FAQ-er brukes til.

Som sagt så er dette bare et forslag fra min side fordi jeg tror det ville gjøre mye av FAQ-ene bedre, men det fordrer at folk faktisk bruker wikien da.

Daniel: Høres kanon ut. Noen ganger er det bare enklere å kaste litt penger på problemet. :lol:

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Facebooksidene

Legg inn av Tor N12 » 15 okt 2013, 16:06

Nå synes jeg denne diskusjonen begynner å ta et stort steg i riktig retning =D> 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Jokke900
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 09 sep 2007, 17:19
Medlemsnummer: N1946
Navn: Joakim Kjøde
Bil: '78 99T, '66 96, '99 9-5
Sted: Skogn

Re: Facebooksidene

Legg inn av Jokke900 » 15 okt 2013, 23:25

Flott om vi klarer å gjøre forumet bedre og innmelding/registrering enklere. Om vi i samme slengen får en clubshop integrert og forenklet er det jo topp. Syns både tanken om å ha en trim-del åpen og beholde en lukket og det med enklere betalingsløsning er god og vil styrke forumet og klubben.

Men jeg syns også at vi må ta et grep om gruppa på Facebook og ikke glemme den. Åpner vi en del om trim på forumet OG forenkler innmelding/betaling vil ENKEL moderering av gruppa ikke verken ødelegge eller være umulig. Ved å legge inn enkle føringer under gruppebeskrivelse tror jeg ikke det det blir vanskelig å få styr på gruppa. Det vil jo ganske kjapt, om ikke allerede, dannes et bilde av hva gjengangerspørsmål er på gruppa. Samles slike svar på en forumtråd som ligger åpen vil kanskje trafikken på forumet øke, og ikke minst klubben vokse.

Det vil jo alltids bli aktivitet på Facebookgruppa som gjerne skulle blitt holdt på forumet, men med små grep kan vi iallefall få ei ryddigere Facebookgruppe som kan brukes til det mer sosiale og sånt.

Kan ikke se at det er oppført noen retningslinjer eller regler på gruppa i dag og det kan på sett og vis fremstå som en frittstående gruppe. Vet ikke hvor mange som er moderatorer på gruppa heller, men foreslår at de av moderatorene på forumet som er på Facebook får tilgang og kanskje noen til, ikke vet jeg. Så kan også medlemmer ellers bidra til at de retningslinjer som blir satt i størst mulig grad blir fulgt. Hvis vi da klarer å bli "aktive" heller enn "passive" brukere av gruppa som klubb og gi den en seriøs fremtoning vil det nok heller styrke enn å ødelegge.
Jokke900

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: Facebooksidene

Legg inn av wanvik » 16 okt 2013, 09:38

Ingvar N629 skrev:Jeg tror det er to tiltak som vil få forumet til å bli mye mer attraktivt, ett av dem er svært enkelt å gjennomføre:
-Tillate trimspørsmål enten i eget, åpent trimforum eller under teknisk. Beholde lukket trimdel som i dag i tillegg, da en del forståelig nok ikke vil poste i full offentlighet. Både politi og Biltilsyn har internett og de bruker det.

-Forenkle innmelding og betalingsløsning. Å måtte sende mail om innmelding, vente X antall uker/måneder på giro i posten (!!!), for så å måtte sende ny mail og be om tilgang til lukkede forumdeler er ikke holdbart. Løsninger for dette er tilgjengelige, flere forum bruker det. Det kommer garantert til å øke antall medlemmer, i 2013 er tilbudet på nett såpass bredt at dersom noe er tungvint, så søker man frem en enklere løsning. De som "sender søknad" og venter i spenning på medlemskap for å kunne være med på treff og aktiviteter er nok i fåtall, resten ønsker tilgang til hele forumet og der finnes det massevis av gode, utenlandske alternativer.
I tillegg finnes informasjon om hvordan man blir medlem, og prosedyren for å få tilgang til de lukkede forumdelene på STCNs forside, den har iallfall ikke jeg besøkt i år (eller i fjor), dette er informasjon man faktisk må lete opp. Slik skal det ikke være, denne informasjonen skal lyse mot deg. Den bør også finnes på facebooksiden, om den ikke alt gjør det. Facebooksiden bør brukes mer aktivt som rekrutteringsarena enn den gjorde sist jeg var innom der.

Ser selv på min egen nettbruk både når det gjelder forumer og netthandel, at er betalingsløsningene for dårlige og/eller tilgangen tungvint, så blir det ikke brukt. Da finner jeg andre alternativ.
Jeg hadde neppe meldt meg inn i STCN om jeg hadde kommet over forumsiden i dag, og ikke kjent noen av medlemmene fra før.
Jeg tror du treffer spikeren på hodet her! :)

Akkurat nå tar jeg meg ikke tid til å finne kildehenvisning, men leste for litt siden at 9 av 10 kjøp på nett blir avbrutt/kansellert på grunn av for tungvindt/dårlig betalingsløsning!
Det finnes mange gode betalingsløsninger rundt omkring, og med en slik skal en ikke se bort ifra at kostnadene med lisenser som nevnt tidligere i tråden betaler seg selv fort bare på nye medlemmer i løpet av kort tid. I tillegg til å bli kvitt mye frustrasjon hos vordende medlemmer, er det gode muligheter for å lette arbeidsmengden for den som sitter med dette i styret betydelig.
Vet ikke hvilket regnskapssystem klubben bruker, men kanskje det til og med kan linkes opp mot betalingsløsningen slik at alt det stort sett er utstedelse av kort som gjenstår?


Jeg skal ikke skrive mye her da mye allerede er sagt, og diskusjonen kommer ingen vei av at flere sier akkurat det samme :)
Mitt standpunkt er nok ikke unikt, jeg er tilhenger av å holde mest mulig på forumet, men ser Facebook som et nyttig alternativ i visse sammenhenger.
Klubben/forumet sitter på en voldsom kunnskap i forumet som "Facebookgenerasjonen" kanskje ikke evner å se godt nok. Et godt eksempel på søkbarhet er kanskje en kar som i går la ut spørsmål om et skinnsete - han lurte igrunnen bare på hvem det var som hadde tilbudt han et slikt sete da han spurte om akkurat det samme for (kun kort?) tid siden... Hadde forumet vært brukt der ville ikke dette skjedd.
For å få dreid bruken mer mot forumet er det viktig at terskelen for å bruke forumet blir lavere! :)
Det er skjedd et og annet på forumfronten siden denne versjonen av phpBB ble lansert, og uten å kritisere dagens løsning her alt for mye, kan en vel trygt si at denne platformen er godt moden for utskiftning.

Jeg var til en viss grad involvert i et "tilsvarende løft" i Opel Motorsport Club for noen år siden (ikke mye mer enn at jeg drøftet forskjellige løsninger med han som utviklet det, men det var endel drøfting da jeg selv drev med slik utvikling den gangen..)
Jeg tør påstå at de hadde bedre nettsider enn STCN har nå den gangen, tror det var i 2006-2007, men så allerede da at de måtte gjøre grep. Innmelding var også etter samme prinsipp som STCN, dog i noe større skala, men om jeg ikke tar feil fikk de på plass en betalingsløsning på nett allerede for 6-7 år siden.
Hele nettstedet fikk et realt løft, og aktiviteten der inne sank ihvertfall ikke :)
Jeg er ikke medlem i den klubben lenger, så jeg har ikke tilgang til forumet (der er det kun salgsdel som er lesbar for ikke-medlemmer forresten, og det er ikke noe som heter gratismedlem på forum, enten er en betalende medlem, eller så er en ikke medlem i det hele tatt), men noen har lagt meg til i de Facebookgruppene de har.
Gruppene har mye mindre aktivitet enn gruppa til STCN, med unntak av den gruppa de har for kjøp/salg av deler.

Kanskje hadde det vært en idè å gjøre "noe" med salgsdelen her også? F.eks tillate svar i trådene der? (Det kan muligens være behov for mer moderering, men det er det vel verdt om en får et bedre og mer aktivt forum av det..)

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Facebooksidene

Legg inn av TiaZzz » 16 okt 2013, 10:06

Jeg ser ingenting i veien for å beholde trim og ymse annet lukket så lenge man enklere kan registrere seg som medlem. Det bør fortsatt eksistere noe insentiv for å bli betalende medlem, for klubbens beste.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Facebooksidene

Legg inn av EdHunter N815 » 16 okt 2013, 11:06

TiaZzz skrev:Jeg ser ingenting i veien for å beholde trim og ymse annet lukket så lenge man enklere kan registrere seg som medlem. Det bør fortsatt eksistere noe insentiv for å bli betalende medlem, for klubbens beste.
Jeg mener at trimprat som går spesifikt på hva hver enkelt gjør med sin bil skal være i lukket forum. Både med tanke på det du sier, og ikke minst for å beskytte eier. Husk at hva som er gjort av trim på en bil ikke bare angår nåværende eier nødvendigvis, men også tidligere/fremtidige eiere.
Som Ingvar sier så går ofte politi/biltilsyn/forsikringsselskap på nett og gjør et søk hvis de mistenker at en bestemt bil kan være trimmet. Veldig kjedelig om man selv har dokumentert ulovlig trim og bilen er involvert i et uhell. I verste fall kan det koste enorme summer i regress/erstatningskrav dersom man blir funnet skyldig i å ha forårsaket en ulykke.

Enda verre; hva om en tidligere eier er i et pågående oppgjør med forsikringsselskap, og man legger ut informasjon om hva "forrige eier" har gjort mtp. trim?
Eller at man dokumenterer hva man gjør, og så selger bilen til ny eier som uvitende har hele bilens trim-historikk liggende åpent på nett?


Derimot bør det ikke være noe galt i å diskutere trim på generell basis i åpent forum. Det er tross alt ikke ulovlig å planlegge å trimme en bil!
For eksempel bør man kunne diskutere forskjellige leverandører og hva de tilbyr, hvilken turbo som passer på den og den motoren, osv.
Tror dette med lukket forum skremmer mange potensielle medlemmer som gjerne henvender seg til forumet for første gang for å få tips om trimleverandører og oppgraderinger. Synes det skal være "lov" å stille og svare på spørsmål om hva som er best av BSR eller Maptun, eller hvor mye effekt man kan få ut av motoren. Grensen bør gå i det man begynner å diskutere hva som er gjort med en spesifik bil.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Facebooksidene

Legg inn av TiaZzz » 16 okt 2013, 11:26

Kan godt være at akkurat generell trimdiskusjon kan være åpent og prosjekter lukket. Mitt poeng er bare at klubben bør ha en gulrot for å oppfordre flere til å bli medlemmer. Akkurat hva vet jeg ikke.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Facebooksidene

Legg inn av TiaZzz » 21 okt 2013, 12:06

Jeg har sjekket opp med en annen klubb jeg er med i og de har et hjemmesnekret medlemssystem og printer medlemskort selv med kortprinter. Et enkelt og greit medlemssystem er ikke vanskelig å skrive, men jeg vet ingenting om kortprintere.

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: Facebooksidene

Legg inn av wanvik » 21 okt 2013, 13:16

Hos min forrige arbeidsgiver var jeg med på et stort prosjekt hvor alle ansatte skulle ha adgangskort med bilde - ikke direkte sammenlignbart, men en del av arbeidet gikk på nettopp å printe kort :)
Vi hadde noe software fra Securitas (?) som i tillegg til å styre adgangskontroll hadde en del for design av kort.
Vi laget et "grunndesign" som var likt for samtlige, og hadde mulighet for dynamiske felter i tillegg det helt manuelle med å velge bilde av personen.
Ser ikke bort ifra at det finnes enkel og billig software som løser det en trenger her - det er vel et grunndesign og dynamisk felt med f.eks navn, medlemsnummer og gyldighet?
Utskrift gikk sånn tålelig greit - anslagsvis 10-15 sekunder pr/kort, og jeg tror vi måtte bytte "band" på ca hvert hundrede kort. (Lagde vel omlag 500, og byttet tre eller fire ganger.)

Vi brukte vel en termisk fargeprinter som også kodet magnetstripe - tror det var en kostbar sak, men en trenger jo ikke noe magnetstripe etc i dette tilfellet.
Selve kortene tror jeg kostet ca 20kr/stk, men disse hadde også RFID. Aner ikke hvor mye dyrere disse var pga RFID, men vi var veldig tidlig ute med RFID, så det utgjorde nok en forholdsvis stor andel av prisen.

Regner med termisk skriver er det eneste aktuelle dersom en skal gjøre noe slikt selv - stansing som f.eks bankkort krever nok mye dyrere utstyr.

Spørsmålet er vel om noen er villige til å sitte å skrive ut kort til alle medlemmene! :P
NB! Den softwaren jeg var med å bruke kunne fint kjøre ut så mange kort vi fikk plass til i printeren når det var snakk om rene utskrifter uten bilde, så jeg regner med at grunndesign + dynamiske felter skal være fullt mulig å printe uten å ta hvert kort "manuelt".

Svar