Facebooksidene

Styret informerer / Forslag til Styret

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Facebooksidene

Legg inn av Paradigm N558 » 21 okt 2013, 13:37

De fleste "amatørselskaper" har jo bare et plastkort som nevnt her.
Så sender de ut et klistermerke som skal representere gyldig medlemsskap for et år om gangen.
grønt eple som det står "2014" på beviser gyldig medlemsskap for 2014... f.eks.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Facebooksidene

Legg inn av Hjelle, N6 » 21 okt 2013, 13:39

wanvik skrev:Spørsmålet er vel om noen er villige til å sitte å skrive ut kort til alle medlemmene! :P
NB! Den softwaren jeg var med å bruke kunne fint kjøre ut så mange kort vi fikk plass til i printeren når det var snakk om rene utskrifter uten bilde, så jeg regner med at grunndesign + dynamiske felter skal være fullt mulig å printe uten å ta hvert kort "manuelt".
En annan ting en må være obs på ved printing av kort er tida det tek å starte printinga om en berre skal printe eit kort. Sidan det er en termisk skrivar vil den bruke tid på å varme seg opp før en kan bruke den. Magnetstripe/RFID er vel strengt tatt unødvendig, det vi er ute etter er vel berre eit medlemsbevis. Ein annan ting som heller bør fokuserast på er å få overflata slitesterk. Monge slike sjølvprinta kort har en lei tendens til å verte fort slitt om dei litt i lommebok og lignande. Mulig det burde gå å laminere kortet på eit vis?
Software ordnar seg nok, men det bør være slik at en kan eksportere direkte ifrå medlemsregister slik at en slepp legge inn opplysningar fleire gongar.

Ellers bør en vurdere om en skal sende ut kort kvart år, eller om det skal halde å sende ut en ny oblat som en kan feste på baksida av kortet. Ei oblatløysing sparar ihvertfall mykje arbeid (og kostnadar) ved at en slepp printe ye kort kvart år.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Facebooksidene

Legg inn av TiaZzz » 21 okt 2013, 13:58

Min tanke var at QR-koden på kortet peker til en URL der medlemsstatus står. Altså vil QR-koden til Hjelle peke til en side som viser navn, medlemsnummer og om han er aktiv eller ikke. Da kan kortet være helt statisk og gyldig i all fremtid, men butikker må altså sjekke denne for å se om du er medlem. Fordelen med denne løsningen er at URL-en kan brukes hvis vi får en avtale med en nettbasert butikk ala NoeBros eller PFS der de ikke har noen mulighet til å sjekke kort. Det fysiske kortet gir oss fortsatt mulighet til å vise det hos SP og lignende.

Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Re: Facebooksidene

Legg inn av Fjalla » 21 okt 2013, 14:42

TiaZzz skrev:Min tanke var at QR-koden på kortet peker til en URL der medlemsstatus står. Altså vil QR-koden til Hjelle peke til en side som viser navn, medlemsnummer og om han er aktiv eller ikke [...]
Men er forhandlere interessert i å drive å scanne en kode for å se om noen er medlem eller ikke?
Sånn sett er er det lettere med oblat som nevnes lengre oppe i tråden.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Facebooksidene

Legg inn av TiaZzz » 21 okt 2013, 14:52

Oblat funker ikke på nett. Man kan gjøre begge, altså oblat pluss QR, men oblat er noe medlemmer må fikse selv og det funker ikke med Paypal.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Facebooksidene

Legg inn av Hjelle, N6 » 21 okt 2013, 15:25

Står en fysisk i butikk og har kort med oblat slepp en jo å scanne noko som helst om butikken ikkje vil scanne. Koden printar jo en på kortet, og vil soleis alltid være oppdatert om en sjekkar mot en online base.
Men korleis vil en kunne identisisere seg med QR-kode om en handlar på nett? Skal en måtte sende bilde av QR-koden? I fall er min fysste tanke at det vil jo kanskje fungere dårlig om en handlar i en butikk der en betalar ved utsjekk. Sjølvsagt kan en vel få til ei ordning der en får rabatten refundert i ettertid, men det er jo litt meir knot for butikken. Kan kanskje løysast med ei rabattkode og manuell etterkontroll, slik at en slepp å refundere?

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Facebooksidene

Legg inn av TiaZzz » 21 okt 2013, 21:21

Det er ulike hensyn, fordeler og ulemper med de ulike løsningene. Det har vært ytret et sterkt ønske om Paypal, hurtigere innmelding, mindre manuell jobb for styret og så har vi noen praktiske detaljer som må være på plass.

Ulempen med oblatløsningen er at den ikke fungerer spesielt godt på nett. Hvis det er pes for en fysisk butikk å sjekke en URL, hvor pes er det ikke for medlemmer å drive og sende skannede bilder av medlemskortet til butikken (og butikken forsøke å tyde dette)? Det blir også litt problematisk med den hurtige innmeldingen ettersom vi ikke får koblet innbetalinger til forumkonto på noe hurtig og automatisk vis. Skulle vi gå for denne løsningen så har vi i prinsipp akkurat den samme i dag.

Det er noen ulemper med plastkort og QR-kode også, som nevnt. Hvis butikken gidder å sjekke om du har gyldig medlemsskap så må de lese koden. Det er ikke spesielt vanskelig, men det må gjøres. Det må utstedes en mengde kort når man går over til dette systemet. Kanskje Daniel kan fikse en deal, men noe pes blir det. Personvern er strengt tatt ikke et problem hvis man ikke gjør det til det. En persons navn er ikke sensitive opplysninger i denne konteksten. Skulle man påberope seg behov for vern så er det kontekstavhengig og jeg kan bare se for meg at man er dypt i Volvo-systemet som plausibel forklaring. Gitt at enkelte ikke er enige i det (tenk etter hvor navnet ditt forekommer på internett), så kan man selvfølgelig la være å liste navnet opp på nettsiden som QR-koden lenker til, eller sågar ha opt-out muligheter for navn på siden. Det svekker bare mulighetene for butikkene for å autentisere deg som person og medlem.

Fordelene med plastkort og QR-koder ser jeg som:
  • Utstede kort kun en gang for medlemmer, med de kostnader og tidsbruk spart
  • QR-kode med tilhørende nettside fungerer for både fysisk og virtuell butikk
  • Du kan få butikken til å sjekke om du er medlem selv om du har glemt kortet (kommer litt an på den tekniske løsningen)
  • Kan gi nye medlemmer tilgang til forum med en gang for betaling skjer via CC/Paypal.
Edit: Æsj, trykket submit istedet for preview.

Ang. personvern(hvor folk mener det er et problem. legaliteten er ikke det) så kan man obfuskere URL-en til profilsiden til medlemmer slik at det er bortimot umulig å finne disse uten å forsøke fantasilliarder mulige URL-er. Det begrenser muligheten butikken har til å lete deg opp uten QR-koden, men man kan jo bare logge inn på forumet og vise profilen derfra.

Var det ikke noen som var med i andre bilklubber som hadde akkurat et slikt system? Hvordan fungerer det for dem? Jeg har et slikt system i den andre klubben jeg nevnte, men jeg har ikke brukt kortet til noe enda.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Facebooksidene

Legg inn av Hjelle, N6 » 21 okt 2013, 22:08

Det kom kanskje dårlig fram i innlegget mitt, men eg meinte ikkje at det skal være ei enten-eller løysing. Min tanke var at istaden for å sende ut eit kort kvart år kunne en ha ei løysing med oblat, om det skulle være behov for eit dobbelt system. Det beste og det som kostar minst er jo om en klarer seg med QR-kode, for all del.

Men berre for nyskerrigheita si skyld, korleis kan en bevise medlemsskap ved netthandel? Er tanken at butikkane det er avtalar med skal ha komplette medlemslister slik at en kan gjere manuelle opplag? Eg spør igjen, korleis kan dette fungere smidig overfor nettbutikkane klubben har avtale med, mtp at somregel betalar en med VISA/Paypal ved utsjekk, og ikkje via postordre/forskuddsbetaling som for 10 år sidan? Uansett er dette eit problem med dagens system også, so eg er berre ute etter korleis andre løyser dette. Er ingen vits i å gå for ei løysing, og deretter finne ut at den må leggast om etter kort tid for at det ikkje vart tenkt på ting.

Uansett må jo den ultimate løysinga være at når en scannar QR-koden får en opp ei side som viser klart og tydelig at "medlem xxxx" er MEDLEM ellelr IKKJE MEDLEM, utan meir info.
BMWCCN har ei lignande system der en berre tastar inn medlemsnummer; http://bmwccn.no/medlemssjekker/ om de tastar inn vilkårlige nummer kan den prøvast om det finns intresse.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Facebooksidene

Legg inn av TiaZzz » 21 okt 2013, 22:17

QR-koden er kun en URL. Enten obfuskert i tilfelle folk ønsker personvern, eller offentlig hvis det skal være lett å finne siden.

Denne URL-en sender du nettbutikken og den vil si:

Navn/Name: Mathias Meisfjordskar
Medlemsnummer/Member ID: N2392
Aktivt Medlemskap/Active membership: Ja/Yes

(Felter er kun et forslag jeg fant på nå)

URL-en, hvis vi lager en komplisert versjon, bør medlemmer kunne finne under sin profil slik at de kan linke den til butikken. Hvis vi inkluderer navn så er det mulig for butikker å kunne verifisere sånn noenlunde at det er riktig person som bruker profilen.

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: Facebooksidene

Legg inn av wanvik » 21 okt 2013, 22:22

For nettbutikkers vedkommende er en typisk løsning at en legger en rabattkode på en lukket del av forumet. De fleste nettbutikker har jo rabattkoder. Nettbutikker som ikke benytter dette har vel ofte mulighet for kommentar, og der kan en jo f.eks bruke linken QR-koden peker til :)


Forøvrig må jeg presisere at jeg på ingen måte mente at klubben burde ha verken RFID eller magnetstripe i kortene, jeg nevnte det vel bare for å illustrere at dette sannsynligvis hadde utgjort en stor andel av prisene jeg var borti.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Facebooksidene

Legg inn av Hjelle, N6 » 21 okt 2013, 22:27

Ja, er klar over at QR-koden er en URL, men hadde det då ikkje vore enklare med eit system som BMWCCN har? Då oppgir du medlemsnummeret ditt, namnet har dei allereie og en vil då kunne verte verifisere deg som medlem.
Ellers ser det ut som BMW-klubben har vore gjennom det same som oss, ta dokke tid til å lese korleis det fungerar i grove trekk bla. med medlemsregister opp mot forum; http://bmwccn.no/sideguide/
Verdt å merke seg er at dei opererar med årskontigent, med halvpris ifrå juli, og ifrå oktober får en inneverande år gratis, med fullpris for neste. Men sånn sett er løpande medlemsskap like greit, og med løysinga det er lagt opp til no er det vel hipp som happ.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Facebooksidene

Legg inn av Hjelle, N6 » 21 okt 2013, 22:35

Daniel N683 skrev:Da er vi nødt å innføre fult navn på alle forummedlemmene. Ikke at jeg ser noe problem med det, men det er garantert noen som vil lage et ramaskrik av det :P

Ser mange andre klubber krever fult navn (VACN f.eks) som brukernavn på forumet - der noen av forumene har mulighet for å skrive inn et "alias" som vises på siden - der kun admins/styret har tilgang til fult navn.
Ei slik løysing med alias burde vel ikkje være noko problem, då styret alt har fulle namn på medlemane... Ser at på tidligare nemnte forum ser det ut som dei har ei aliasmuligheit når eg granskar framsida av forumet.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Facebooksidene

Legg inn av TiaZzz » 21 okt 2013, 22:36

wanvik: Neida, jeg trodde ikke du mente det, jeg bare konstaterte det samme; at det er noe vi ikke trenger å tenke på.

Hjelle: Jada, man kan godt ha en liten tjeneste som lar butikken slå opp medlemsnummer. Det er egentlig hipp som happ, men det setter kroken effektivt på døra for de som ønsker personvern, eller vi kan ikke la butikker sjekke om det er det faktiske medlemmet som linker et medlemsnummer. Strengt tatt vil en URL med et medlemsnummer i enden være en slik tjeneste, men man kan lage et lite form som lar butikker taste inn nummeret.

QR-kode, URL, tjeneste for å taste inn nummer er egentlig ett fett så lenge vi ikke baserer oss på oblater fra banken. Det skaper problemer.

STCN kan jo godt ha samme medlemskontigenter som BMW-klubben med det nye systemet for nå går det jo an å gjøre slikt noenlunde enkelt.

Brukeravatar
Sigge N1999
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 04 mar 2010, 17:02
Medlemsnummer: N1999
Navn: Sigurd Lenes
Bil: M90 900S / M91 900 T16 Cab
Sted: Emmerød

Aktivitet - facebook vs forumet

Legg inn av Sigge N1999 » 13 feb 2015, 12:29

Noterer meg at facebook i stor grad har tatt over aktiviteten som tidligere var her på forumet. Er dette en styrt/ønsket utvikling?

Tråden kan flyttes til Ikke Saab relatert
(V)M91 Saab 900 T16 convertible does not park, I't lands
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Aktivitet - facebook vs forumet

Legg inn av Paradigm N558 » 13 feb 2015, 12:46

Dette har vel vært tatt opp til diskusjon før.
Kokte vel ned til ingenting

viewtopic.php?f=14&t=41060

Problemene kommer vel når medlemskontigenten på 300 kr/år er for mange ikke verdt å betale da de likevel får svar på Facebook.

Jeg som ikke eier Saab lengre, men likevel betalte forrige faktura fra STCN, ser jo at for nye medlemmer så er det hardt å svelge at man skal betale for noe som er helt lovlig, gratis og enklere, og man får flere svar, når man simpelten kan la være...

Hadde vært som Spötifydda skulle hatt NESTEN all musikk i hele verden til 99 kr/mnd
Mens Whipp skulle hatt ALL musikk... gratis
Da er jo valget enkelt :)
Om STCN skal overleve så må de endre konsept.
Det tror jeg ikke mange kan være uenige i?

Btw: Ser VACN har det sånn at man får ikke poste i det hele tatt, eller registrere seg på forumet uten at man blar opp en halv høvding.
Men når du har betalt den halve høvdingen, så får du Broom (noe jeg ikke vil ha) tilsendt i postkassen hver måned, og du får vel noen klubbeffekter osv. Vet ikke hvordan avtale de har rundtomkring, men de må jo tjene penger på det.
De har også totalintregrert betalingsløsning på nett uten giro og fjas, og medlemsskapet opprettes umiddelbart.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Svar