Facebooksidene

Styret informerer / Forslag til Styret

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Sigge N1999
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 04 mar 2010, 17:02
Medlemsnummer: N1999
Navn: Sigurd Lenes
Bil: M90 900S / M91 900 T16 Cab
Sted: Emmerød

Re: Aktivitet - facebook vs forumet

Legg inn av Sigge N1999 » 13 feb 2015, 15:08

Da satser jeg på at dette er noe styret tar til seg [-o<
(V)M91 Saab 900 T16 convertible does not park, I't lands
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class

Jokke900
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 09 sep 2007, 17:19
Medlemsnummer: N1946
Navn: Joakim Kjøde
Bil: '78 99T, '66 96, '99 9-5
Sted: Skogn

Re: Aktivitet - facebook vs forumet

Legg inn av Jokke900 » 13 feb 2015, 15:43

Sigge N1999 skrev:Da satser jeg på at dette er noe styret tar til seg [-o<
Dette er ett av punktene vi ønsker å prioritere fremover. Første punkt på lista er imidlertid å spikre årets landstreff slik at vi har ting klart der. Deretter er dette noe vi kommer til å ta tak i og håper vi klarer å gjøre noe med. Det diskuteres hyppig, spesielt på Facebook, dette med bruk av forumet og det er tydelig at mange er veldig klar over det men av ulike grunner velger å ikke bruke det. Mange skriver også heldigvis hvorfor de ikke bruker det. Det er jo veldig positivt, da det gir oss innsikt i hva det er som nettopp gjør at folk ikke velger å bruke det. Det kan vi ta med oss videre og så skal vi gjøre det vi kan for at ting skal fungere optimalt.
Jokke900

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Aktivitet - facebook vs forumet

Legg inn av Ottar N398 » 13 feb 2015, 18:28

Personlig tar jeg meg ikke bryet med å svare på face. Jeg har sett noen av spørsmålene og mange av svarene er jo direkte feil :roll:
Lurer jeg på noe, spør jeg her, vet jeg noe svarer jeg her :D

Edit: Face har vel også blitt litt gammeldags?

Edit2: Som Ingvar påpekte for en tid tilbake, facebook har null søkemulighet, så samme spørsmålet må besvares gang på gang
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Aktivitet - facebook vs forumet

Legg inn av Kristian N2215 » 13 feb 2015, 23:25

Missforstå meg rett. Jeg hadde lett betalt 1000kr for å kunne lese og skrive på forumet fremfor å bruke kun facebook. Den gruppa der er til tider hårreisende dårlig.
Jeg tenker at det ikke er om å gjøre å flest mulig medlemmer, men at det er om å gjøre å flest mulig saklige og seriøse medlemmer. Medlemsavgiften og den heller tungvinde innmeldingsprosessen er med på å "skremme vekk" de useriøse og usaklige folka, så noe positivt kommer det jo ut av det også :)
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Aktivitet - facebook vs forumet

Legg inn av Ingvar N629 » 14 feb 2015, 07:49

Tja... Jeg mener nå at forumet og forsåvidt også klubben har mistet den gløden det en gang hadde. Det går lenger og lenger imellom de gangene jeg synes det virkelig er noe fornøyelig å lese her. Jeg tror kanskje lekkasje til andre medier skal ha noe av skylda, samtidig som en del har funnet vettigere ting å bruke tid på og ikke lenger er aktive i klubben. En del av det er sikkert også meg selv som ikke blir like lett underholdt av prosjekttrådene i dag som før. Men det er da mindre APC-skruing, trimming (steg 1 fra leverandør X teller ikke i sammenhengen), bygging, ombygging eller enkelt og greit bare pur bilglede nå enn før?? Hederlige unntak finnes, men synes det er stort sett problemer med 1,9 Fiat, oilsludge, orange reléer, senking og innpress på felg det går i om dagen, og jeg sjekker vel inn her daglig mest av gammel vane. Skal tro om entusiastene som driver med Saab fordi det er gøy er borte og har funnet på noe annet, eller om de bare lufter entusiasmen andre steder? Facebook (er ikke der så vet ikke helt hva som foregår) eller GSV?? Eller snakker vi om en utdøende rase fordi vi generelt har god råd og ungdommen ikke driver med bilprosjekter lenger? Eller er de heller på Facebook?
Hvordan er det med nyrekrutteringen? Noen som har tall på medlemsveksten fra år til år? Har inntrykk av at det er lite nye medlemmer om dagen, men Saab er jo konk så det sier seg vel kanskje selv. Slå seg sammen med GSV??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
jkvaase
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 29 des 2014, 18:25

Re: Aktivitet - facebook vs forumet

Legg inn av jkvaase » 14 feb 2015, 08:09

Dette er ikke en ønskelig utvikling. Ikke alle som er på Facebook. Facebook er en tilstand, mange har ikke tid til å være der. Vil ha forumet vekk fra Facebook.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Facebooksidene

Legg inn av Tor N12 » 15 feb 2015, 01:25

Daniel N683 skrev:Det er en naturlig dreining av måten folk kommuniserer på i dag. Du kan godt stille deg på sidelinjen å se på at den yngre garde kjører fra deg eller ta del i måten dem kommuniserer på i dag.

Den tiden der folk satt på forum for å diskutere er forbi, i dag forventer vi raske svar og enkel tilgang til informasjon og kommunikasjonemedier. Facebook er svaret på det, enten du liker det eller ei.

Vi har sett andre større aktører prøve å jobbe mot teknologien og de yngre (se f.eks musikkbransjen). Det går aldri bra. Vi må jobbe med dem om vi skal ha dem på lag. Det innebærer også å bruke de medier som forventes i dagens samfunn.

Fortsatt enig den dag i dag... 1 og et halvt år etter at jeg startet denne tråden.. Men jeg observerer jo at f.eks du ikke svarer på langt nær like ofte nå på tråder på fb som det du gjorde når jeg tok opp dette emnet.

Jeg har ingen fasitsvar på hva vi i klubben skal gjøre for å opprettholde aktivitet på forumet men jeg mener fortsatt det samme som for halvannet år siden, nemlig at den VIKTIGE aktiviteten bør foregå på forumet :)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
odin1899
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 jan 2013, 19:46
Bil: 9000 CSE '97 2.3T Anni LPG
Sted: Lier

Re: Aktivitet - facebook vs forumet

Legg inn av odin1899 » 15 feb 2015, 01:52

Hvis et forum er det viktigste eller en av viktigste ting som en klubb har til å tilby...har klubben da virkelig rett til å eksistere? Burte være mye mer en bare det etter min mening. Jeg vet ikke om det er tilfelle met STCN (jeg er ikke medlem), med hvis jeg leser noe innlegg i dette og andre tråd virker det som at flere synes at forumet er viktig(ste).

Og en annen ting, nå er Facebook en av de mest populære sosiale nettverk, men det kan være helt annerledes om to år. Et forum har man sjøl kontroll på.

Saab 9000 CSE Anni '97 2,3T
Ex: Daihatsu Charade '84 RHD (solgt) - Saab 96 (demontert) - Saab 99 '70 (solgt) - Saab 96 (byttet) - Saab 96 '79 Kermit (solgt) Saab 9000 CSE '98 2,3t (solgt) Saab 9000 CSE Anni '97 2,0t (solgt)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Facebooksidene

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 feb 2015, 13:08

Slått sammen med den andre tråden som omhandlar fenomenet, då ståda nok er ganske lik som når dette fysst kom opp.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Facebooksidene

Legg inn av Paradigm N558 » 15 feb 2015, 15:10

Diskuterte med en kompis av meg i dag løsninger på problemet og det kokte ned til to muligheter.

1) Steng forumet helt for ikke-betalende, steng facebook-sidene, og opprett siden på nytt som en bedrift, da blir det mer tungvindt og poste innlegg, og det blir i grovere trekk lettere og administrere facebook-sidene.
Dette er en klønete måte å gjøre det på, fordi hvermannsen kan opprette en gruppe på facebook som heter "Saab - Tekniske spørsmål" og vips går alle til den.

2) Åpne forumet helt, fjern medlemskontigenten i sin helhet, og la heller livet gå sin gang. All inntekt kommer ved clubshop og når det er baneleie.
Baneleien må garanteres på forhånd, så denne må kreves inn lenge før et eventuelt treff, og folk i dag liker ikke slike idèer, eller så det går heller ikke i klubbens favør.

Beklager, men føler meg som en "oldfag" (/b/ style), jeg ser ikke hva f.eks ungdommen hiver seg på som den beste løsningen, og det er ungdommen vi må sikte til.
F.eks. Ser jeg ikke verdi eller underholdning i SnapChat, som jeg ikke har, men har prøvd, og med sine millioner på millioner brukere, men ungdommen elsker det.

Tl;dr Styret skulle vært en gjeng med fjortisser :lol:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Facebooksidene

Legg inn av Helge » 15 feb 2015, 15:31

På Facebook får du svar kjapt.

Du får 20 svar på 5 min.

På forumet går det litt tregere.

Derfor bruker folk Facebook.

Har forøvrig meldt meg ut av gruppen nå etter å ha fått bøtter med kjeft fra troll som ikke forstår vanlig høflighet og at vi alle jobber mot samme målet.

Jeg foretrekker forumet. Men som jeg har nevnt før, så synes jeg aktiviteten er litt lav.

Nå er jeg bortskjemt med Land Rover forumet, der aktiviteten har vært høy i over 10 år.

De har ikke side på FB, men det finnes selvfølgelig en som er opprettet av andre. Men heldigvis har ikke medlemmene falt for fristelsen. De bruker fremdeles forumet.

Nå skal det sies at snittalderen på LR-Forumet er litt høyere enn på Saab-forumet. Og folk er generelt mye hyggeligere og mere hjelpsomme. Men dette er en kultur som de har jobbet med i over 10 år. Og de har lyktes.

Det er fort gjort å føle seg ekskludert på Saab-forumet. Selv ble jeg tatt grundig da jeg var ny og hadde noen høylytte meninger. :) Og det kan virke som om noen har en høy terskel for å spørre om ting av redsel for å framstå som dum.

Vær hyggelig med hverandre. Ikke skriv noe du ikke ville sagt ansikt til ansikt. Ingen spørsmål er for dumme. Vi har alle vært nye og grønne. Og alle nye blir ønsket velkommen.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Facebooksidene

Legg inn av TiaZzz » 15 feb 2015, 18:12

Liv eller ikke liv i et merke er ikke den eneste faktoren for en bilklubb. I så fall hadde GSV gått til grunne for lenge-lenge siden. Finnes sikkert Simca- og Morris-klubber som lever utmerket også (blandt mange andre døde bilmerker). Nå er det en forskjell i STCN ved at bilene er noenlunde "nye" og merket er halvdødt.

Synes drastiske tiltak som gjør brukeropplevelsen verre for SAAB-interesserte er en dårlig trekk. Tenk deg selv hvor glad du er i å få en ny avtale fra mobilselskapet, nettleverandøren, jobben eller hvor det skulle være som sier at nå blir vilkårene mye dårligere. Da sier folk opp avtaler og jobb i ren protest.

Mitt forslag er å konkurrere. "Hvordan kan man konkurrere med Face?" tenker dere sikkert, men det er enklere enn man tror. FB er ikke laget for tråder og søk, som flere har poengtert, så da slår man dem på det. Bedre betalingsløsning, bedre FAQ, tettere samarbeid med GSV(?), egne presentasjonssider ala Garaget(?), det er mye FB ikke har som vi kan få. Bare å poste ideer.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Facebooksidene

Legg inn av Paradigm N558 » 15 feb 2015, 18:19

TiaZzz skrev:Liv eller ikke liv i et merke er ikke den eneste faktoren for en bilklubb. I så fall hadde GSV gått til grunne for lenge-lenge siden. Finnes sikkert Simca- og Morris-klubber som lever utmerket også (blandt mange andre døde bilmerker). Nå er det en forskjell i STCN ved at bilene er noenlunde "nye" og merket er halvdødt.

Synes drastiske tiltak som gjør brukeropplevelsen verre for SAAB-interesserte er en dårlig trekk. Tenk deg selv hvor glad du er i å få en ny avtale fra mobilselskapet, nettleverandøren, jobben eller hvor det skulle være som sier at nå blir vilkårene mye dårligere. Da sier folk opp avtaler og jobb i ren protest.

Mitt forslag er å konkurrere. "Hvordan kan man konkurrere med Face?" tenker dere sikkert, men det er enklere enn man tror. FB er ikke laget for tråder og søk, som flere har poengtert, så da slår man dem på det. Bedre betalingsløsning, bedre FAQ, tettere samarbeid med GSV(?), egne presentasjonssider ala Garaget(?), det er mye FB ikke har som vi kan få. Bare å poste ideer.
Eneste jeg har å si på det er f.eks. søkemulighetene er ikke tilstrekkelig på facebook, det er sant, men for svingende, vi er ikke akkurat uPlaget med at folk ikke bruker søkefunksjonen her, så det argumentet holder ikke vann :lol:

Men er ellers enig i deg, bedre forum med større muligheter, og opplasting av filer ville vært en veldig, veldig pen start! Lagring koster ikke penger i dag, så at vi ikke har det er nesten skammelig.
Om man kan få knyttet et galleri til forumet som gjør at folk kan få en bedre visuell opplevelse av byggetråder osv hadde vært rått.
I dag bærer de fleste prosjekttrådene av følgende settning "Bilde" med ubeskrivende tekst over og under, rett og slett fordi de ble hostet hos noen som "aldri gikk ned" :lol:

Edit, for de som har facebook her, så vil jeg påpeke at dette er særdeles dårlig bissniss, om det stemmer:

https://www.facebook.com/groups/saabtur ... comments=5
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Svar