Ny forumløsning - hva med Tapatalk?

Styret informerer / Forslag til Styret

Moderator: Moderatorer

Svar

Trenger vi Tapatalk-støtte i en ny forumløsning (vennligst les første post før du svarer)?

Ja, jeg liker Tapatalk og foretrekker det uansett hvor god nettsiden er på mobil.
0
Ingen stemmer
Ja, men jeg kunne brukt en annen app for forumet. Liker ikke forum i nettleser på mobil.
0
Ingen stemmer
Nei, hvis nettsiden blir god nok så trenger jeg ikke Tapatalk.
5
28%
Nei, bruker ikke Tapatalk i dag.
13
72%
Annet (beskriv i egen post)
0
Ingen stemmer
 
Stemmer totalt: 18

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Ny forumløsning - hva med Tapatalk?

Legg inn av TiaZzz » 02 nov 2016, 22:21

Hepp.

Styret har lenge villet oppgradere både hjemmeside og forum til noe litt mer moderne enn dagens løsninger. Hjemmesiden er nå oppdatert, om enn til en enkel og nokså midlertidig løsning, men hjemmesiden er primært for folk som ønsker informasjon om klubben, ikke en side der det skal publiseres en masse informasjon; til det har vi forumet. Sammen med forum ønsker vi å fornye medlemssystemet så hvilken forumløsning vi velger setter føringer på hva vi kan gjøre med medlemssystem.

Jeg har sett på ulike forumløsninger som kan ta over for vår gamle phpBB. phpBB er steingammelt og selv om det oppdateres hyppig så knirker det godt i fundamentet. Det er ikke laget for web2.0, er gammeldags designet og er ganske enkelt preget av tidens tann. Som en effekt av dette så har løsninger som Tapatalk dukket opp, siden det er ganske smertefullt å surfe på forumet på en nettleser på en telefon. Tapatalk fungerer ganske bra, men det skaper et nytt sett med problemer:
  • Forventning - folk forventer at Tapatalk fungerer for forumet
  • Egen forummodul - for å støtte Tapatalk må man installere en modul på serveren til forumet
  • SPAM - ikke i ordets rette forstand, men appen Tapatalk maser fryktelig om tråder man ikke abonerer på og forum man ikke er medlem av.
Forventninger er ganske vanskelig da folk er blitt vant med at Tapatalk finnes. STSC - den svenske søsterklubben - fikk erfare at selv om de lanserte et nytt forum som hadde god mobilstøtte så maste folk på Tapatalk-støtte. De forventet ganske enkelt at det fortsatt skulle fungere. Det ble en del drama rundt akkurat den saken.

Egen forummodul er strengt tatt et problem for oss som driver teknisk, men for kun kort tid siden så drev Tapatalk-modulen å spammet mobilbrukere med pop-ups om at dette forumet var tilgjengelig gjennom Tapatalk. Nå vises kun en header på toppen av siden, som ikke er like påtrengende, men det blir tvunget på oss. Og det må man nok forvente ettersom vi ikke betaler Tapatalk noe for funksjonaliteten.

SPAM er kanskje bare meg, men utviklerne av Tapatalk ser ut til å lage en masse funksjonalitet for å se hva som funker. Min Tapatalk driver nå og gir meg masse notifications på et forum jeg var innom en gang for å titte. Den gir meg varsel om oppdateringer i en STCN-tråd jeg nettopp skrev i, og der det ikke har skjedd noen endringer. Kort sagt er det en ganske masete app.

Det jeg lurer på, og som jeg mener medlemmene i STCN må avgjøre, er om Tapatalk er en dealbreaker i valg av ny forumløsning. Ville dere besøke forumet like ofte på mobil eller nettbrett hvis dere mistet Tapatalk-støtten, men fikk et mobil-/nettbrettilpasset utseende på forumet? Enkelte løsninger støtter sågar notifications via nettleseren. Hvis Tapatalk er et krav så begrenser det hva vi kan bruke av forumløsning. Da blir det eldre løsninger, ganske enkelt.

Eksempler på mer moderne forumløsninger er:
https://community.nodebb.org/
https://meta.discourse.org/
http://codologic.com/forum/
(Forsøk dem gjerne på PC/Mac, nettbrett og mobil)

Dette er ren sondering av hva dere STCN-medlemmer ønsker dere og ikke noe definitivt. Les gjennom svaralternativene og svar etter beste evne. Hva dere svarer gir oss et bedre grunnlag for å ta de riktige beslutningene for klubben og oss medlemmer.

Klems & kos! :mrgreen:

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Ny forumløsning - hva med Tapatalk?

Legg inn av Paradigm N558 » 02 nov 2016, 22:37

Vel, nå har det seg slik at uansett løsning man går for, så synes nå jeg at phpBB er et fint forum med mange muligheter.
Men den største begrensningen, har styret satt selv. Dvs. lagring.
Den dagen man kan laste opp filer direkte i forumet, i stedet for å gå via tredjepart som imgur, facebook, whatnot, så begrenser dere naturlig vekst på forumet. Svært mye av det man gjør, og det man vil gjøre, vil man enten dokumentere, eller ha dokumentert med bilder.
At jeg skal hver bidige gang gå via egen FTP eller finne offentlige bilder på nett for å vise noe, er helt meningsløst. Jeg ønsker (og tror jeg ikke er alene) at jeg kan laste opp bilder direkte i phpBB. For all del, sett en størrelsesbegrensning, men 1 MB pr. bilde eller 5 MB pr. PDF så kommer dere langt.
Og igjen, dette kan modereres.. men skriver noen en FAQ, prosjekttråd, tilsvarende, så skal bildene BLI!
Men det var kanskje en digresjon på hva du egentlig ville høre? ;)

*tafz og krafz*
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Ny forumløsning - hva med Tapatalk?

Legg inn av TiaZzz » 02 nov 2016, 23:11

lampe.png
lampe.png (44.37 kiB) Vist 18367 ganger
Sånn du mener, Para? Det er mulig å skru på i phpBB i dag, om enn litt kronglete implementert i phpBB.

Det er forsåvidt en parallell diskusjon om hva vi synes burde finnes i en fremtidig forumløsning. Den bør og skal vi ha, men akkurat nå er det Tapatalk jeg lurer mest på. Tapatalk eller ikke avgrenser utvalget veldig, og et klart signal fra folket gir føringer på videre valg.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Ny forumløsning - hva med Tapatalk?

Legg inn av Paradigm N558 » 02 nov 2016, 23:23

Korrekt, slik. Ikke den fineste lampa jeg har sett, men never the less, det er deaktivert som mulighet på forumet. Dessverre.
De fleste som SKRIVER på forumet via Tapatalk blir ofte signert med
Sent fra min mikrobølgeovn via Tapatalk
Og det er ærlig talt ikke så ofte jeg ser det. Så tror du kommer til å få tilbakemelding her fra omentrent kun de få som bruker det :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Ny forumløsning - hva med Tapatalk?

Legg inn av TiaZzz » 03 nov 2016, 00:12

Nåja, jeg besøker ofte forumet med TT, men den dumme signaturen forsvant rimelig umiddelbart. :)

PS: Lampa er steintøff!

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Ny forumløsning - hva med Tapatalk?

Legg inn av TiaZzz » 04 nov 2016, 08:43

BUMP!

Flere stemmer, folkens! Jo flere som gir sin stemme, jo bedre grunnlag har vi for videre handling.

(Som Para påpeker så er det andre ønsker enn pro/con Tapatalk, men det tar vi senere)

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Ny forumløsning - hva med Tapatalk?

Legg inn av saab9000aero » 04 nov 2016, 10:20

Aldri brukt det. Så kan ikke uttale meg.

Men så lenge forumet er oppe og går så må jo det være det beste. Uansett hvilket program som blir brukt.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Ny forumløsning - hva med Tapatalk?

Legg inn av TiaZzz » 04 nov 2016, 14:40

Såklart, at folk har et velfungerende forum er prioritet en, men det hindrer jo ikke litt modernisering. Det å oppgradere forumet kun for å få noe nytt er ikke spesielt høyt prioritert, men det å få et medlemssystem og kanskje en betalingsløsning slik at folk kan bli medlem vha. PayPal eller et bankkort hadde vært lekkert. Det er ganske mye jobb nå og burde vært løst av et system.

Så forresten at man ikke får avgitt stemme i Tapatalk. #-o Så om TT-brukere lurer på hva det er snakk om så er det altså en poll her på forumet som jeg ønsker svar på, og som ikke ser ut til å funke i TT.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Ny forumløsning - hva med Tapatalk?

Legg inn av Paradigm N558 » 05 nov 2016, 01:00

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Ny forumløsning - hva med Tapatalk?

Legg inn av TiaZzz » 07 nov 2016, 20:36

Ikke et dumt tips det, Para. Nå er drømmen at folk fikser medlemskap helt på egenhånd, uten at vi trenger å sende noen faktura. Ennå ikke funnet noe slikt system så letingen fortsetter.

Flere stemmer!

Svar