ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Troll R
Overload!!!
Innlegg: 1275
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N02
Bil: saab 9-3 sc troll r
Kontakt:

ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av Troll R » 27 aug 2008, 10:09

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3742816.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

les artikkel og se video. Kanskje en god grunn til og holde seg unna gatebil bla annet .
de skal møte opp rundt ved de store bil treffene for og ta "chippede" biler .



mvh

lkp
medlemm av macarena performance team
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....


9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av Pasient N657 » 27 aug 2008, 11:41

"Nærmere tusen hesekrefter!"

Kun jeg som ser for meg at den personen som har "nærmere" tusen hestekrefter, kanskje, bare KANSKJE har lagt LITT penger i understell også?

Media har en fin tendens til og vri det til noe helt sinnsykt. "Å gud nei! En chip! Bilen er livsfarlig!"

"– Denne formen for ombygging er like farlig som å sette en motorsykkelmotor på en vanlig sykkel." <- HÆ?! Ja, for guds skyld! Steg 3 kittet til kompisen min er så LIVSFARLIG AT DU ANER IKKE. Det er jo sykt! Vi skulle jo vært skutt! For en sinnsykt økning også! Skulle nesten tro vi hadde montert jetmotor.

"– Det er senking. Det er endring av dekk og felg. Og det er motorendringer. Dette registrerer vi stadig mer av. Dessverre er den type biler ofte involvert i ulykker, sier seksjonsleder Bernt Johan Strand i Statens vegvesen på Romerike." <- Wow. Gratu-fuckings-lerer med den observasjonen. Så det du altså prøver og fortelle meg, er noe jeg allerede viste fra før? De fleste som gjør disse "grusomme" endringene er som regel ungdommer. Og nå har du altså funnet ut at det er ungdommer som kræsjer mest? Du er flink du, flinke gutten.

For det første er de ignorante, for det andre så har de ikke peiling, for det tredje så skal ALLTID avisen vri det om til noe helt for jævlig farlig og for det fjerde, så ELSKER de og overdrive.

Hvorfon kan ikke politi og vegvesenet for EN GANGS SKYLD gå i møte med folk i motormiljøet, snakke med de, og faktisk få litt innsyn i hvordan ting gjøres? Tror de virkelig at de vil få slutt på problemene med og stille opp mannsterke for og kontrolere alt med 4 hjul på feks Gatebil? Herregud så fordømt latterlig.

Samme gamle sakene, samme gamle statestikken og samme gamle gnålet. Ingenting har forandret seg, statestikken er akkurat den samme som sist gang, bare at nå har media funnet en ny innpakning. Jippi!

Hva trim angår, så skal jeg opp til biltilsynet om ikke så altfor lenge og godkjenne de 220 hestene mine, så når det er gjort skal en hvilken så helst tjenestemann fra politi/SVV stå og se nedi motorrommet mitt til han blir både gul og blå.

Null respekt.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av Paradigm N558 » 27 aug 2008, 11:57

Haha, mottatt :D
Ja, de får skrike på seg de 11 hestene min chip gav meg! Om de finner det ut, så lykke til :D :D
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av Pasient N657 » 27 aug 2008, 11:58

Jepp. De skal få glo så leeenge de bare vil. Jeg skal tilogmed ruse motoren for de, slik at dumpen slår inn for fult. Så snill skal jeg være :P
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av K_Duck N1093 » 27 aug 2008, 13:39

Hvordan i alle kakeformer har dem tenkt å gjennomføre chiptrimsjekk i praksis? ^_- Steg 1-trim av nifem f eks, inn og lese av oppsettsverdier via Tech2 og sammenligne med fabrikkverdier? Eller trekke med seg dynorulle rundt omkring i det lange land? Spennende tankerekke imho. :mrgreen:
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av Tor N12 » 27 aug 2008, 14:09

Jeg innrømmer glatt at mye av dette er overdrevet... MEN, som det står der og som er bevist, det er faktisk mange av disse bilene som er involvert i stygge ulykker :( At biltilsyn og politi da er interessert i å ta noen av verstingene det skal vi faktisk bare være glad for!!
Om man nå først legger mangfoldige tusen i bilene sine så koster det lite ekstra å velge utstyr som man kan få godkjent og et liv er uansett verd så uendelig mye mer!!

På motorsykkel så er det regler som gjør at man som fersk fører ikke kan hoppe rett på de aller største sykklene med en gang, vet jeg banner i kjerka nå men noe lignende regler synes jeg helt klart at man skulle hatt på førerkortet for bil også.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av Paradigm N558 » 27 aug 2008, 14:36

^- Whatnot.. ville aldri blitt kunne brukt i praksis før chip-trimming i såfall blir legalisert og avgiftsfritt... :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av K_Duck N1093 » 27 aug 2008, 14:55

Tja, mannen er inne på noe mtp å "effektredusere" redskapen for førere under en satt alder (jfr motorsykkel klasse mellomtung). Dette hadde muligens kunne latt seg gjennomføre på litt samme måte som nettopp tohjulsførerfolket gjør det i dag; Kun "laveffektsbiler" fram til man runder f eks 21 år, eller for den saks skyld etter to år med lappen. Masse papirpufferi og pirk og snirkel - burde passe Norge som hånd i hanske. ^_^
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av kristianur N1169 » 27 aug 2008, 14:55

Det er kanskje den mest elendige artikkelen jeg har lest i hele mitt liv.
Problemet er at bremsesystemet, forstilling og karosseri ikke er bygd for så kraftige motorer. Ved så stor fart vil de miste mange av funksjonene.
Politioverbetjenten frykter også at mange av førerne ikke er kompetente til å håndtere stor fart.
Er det lov å kjøre noe fortere med bilen fordi den er trimma? :reading:
Hva med å fokusere mer på å ta de som faktisk er værst langs veiene og ikke bare tjene penger på de som ligger jevnt over grensa?
Og hva med å gjøre det lettere for folk å få kjøre på bane?

Er selfølgelig enig med Tor i at en skal være glad for at de nå vil ta værstingene, men snakk om å fremstille det på en skrudd måte #-o
Kristian

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av kristianur N1169 » 27 aug 2008, 14:59

K_Duck N1093 skrev:Tja, mannen er inne på noe mtp å "effektredusere" redskapen for førere under en satt alder (jfr motorsykkel klasse mellomtung). Dette hadde muligens kunne latt seg gjennomføre på litt samme måte som nettopp tohjulsførerfolket gjør det i dag; Kun "laveffektsbiler" fram til man runder f eks 21 år, eller for den saks skyld etter to år med lappen. Masse papirpufferi og pirk og snirkel - burde passe Norge som hånd i hanske. ^_^
Hva med de som tok lappen som 18-åring men har bodd i utlandet og ikke kjørt en km med bil siden?
En blir ikke mer erfaren sjåfør av å gå rundt med en rosa plastbit i lomma. Ei heller av å fylle 21.
Men hadde det latt seg gjennomføre kunne man sagt kun laveffektsbiler fram til fylte 150.000km elns.
Kristian

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av K_Duck N1093 » 27 aug 2008, 15:05

Janei, det var nå bare et tankesprang... ^^ Detaljene må man kunne bli enige om, f eks - som du nevner - førere fra utlandet. Og alder var mest brukt av meg for å eksemplifisere, gitt en antagelse om at folk faktisk kjører bilene sine og ikke lar dem stå i garasjen fram til man blir så og så gammel. ^^;
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av Andrew N1328 » 27 aug 2008, 15:24

Ja, politiet i Norge imponerer med sin ignorante holdning... De har kapasitet til å stå 10 mann og overvåke motorveien inn/ut av Trondheim, men å hjelpe en stakkar med å få bilen sin tilbake fra et "narko"-område i byen, det går ikke, pga at de ikke har kapasitet.. kjempebra!

Men når sant skal sies så er det endel uerfarne bilister med altfor mye HK... Men å si at en chip er livsfarlig er nok å ta i.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av KongerudN344 » 27 aug 2008, 15:46

Så et innslag på tv her om dagen med en eller annen politisjef. De viste seg at det var mange biler som var så kalt "turbochippet". Nå har nå aldri jeg hørt om ordet "turbochippet" før, men skjønner nå hva de mener. Før innslaget startet programlederen med å si at mange biler på romerike var trimmet og det viser seg at det er disse aktuelle bilene som har vært innvolvert i alvorlige dødsulykker de seneste årene... Blei liksom lagt fram som om ALLE trimmede biler hadde endt i dødsulykker. Og så fryktelig mange biler med 1000 hk er det ikke rundt omkring på veiene i Akershus altså :roll:

Jeg mener de legger opp til dette sjøl, de har en så forbanna arrogant holdning på biltilsynet at folk ikke tør å dra dit en gang. Hadde de smilt litt mer, informert litt mer og kanskje lettet litt på regelverket så hadde kanskje folk valgt den lovlige veien.

Et eksempel er jo senkesett da, som i følge politiet gjør bilene livsfarlig. Hvis man har valget mellom å kappe orginalfjørene og kjøre ulovlig eller kjøpe seg et senkesett til 2500 kr og kjøre ulovlig? Hva gjør de aller fleste da? Jo, de kjører ulovlig. Mange vil nok uansett kjøre ulovlig, men jeg ville i alle fall ha betalt de 2500 kr og kjørt med god samvittighet.

Men samtidig er jeg litt enig med de, ser mange eksempler på biler som absolutt IKKE skulle vært på veien også. Håper det er disse de luker vekk og lar oss "småsyndere" som har "ulovelig" senkesett på bilen være i fred...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av Jørgen N237 » 27 aug 2008, 15:58

Jada, chip kan være livsfarlig, men utrimmet bil kabn jo være like farlig.. Glad for at man tar verstingene. Er enig med Tor mtp effektgrense f.eks for 18 åringer, gjerne opp til 21-22 år.. Ikke fordi man nødvendigvis blir en bedre sjåfør på de årene, men også fordi mange roer seg og får litt mer fornuft på de årene..
Styrer med DAB og AUX

Turbo Kenneth n387
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 348
Registrert: 05 jan 2006, 23:26
Medlemsnummer: 387
Navn: Kenneth Holsæther
Bil: 8 stk saab
Sted: Eidsvåg i Romsdal
Kontakt:

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av Turbo Kenneth n387 » 27 aug 2008, 16:41

Jeg starten med fiat uno med 70 hester,å det er jo den bilen jeg har kjørt desidert verst med.Skulle jo liksom kjøre fra alt med den :lol: .
Så i mitt tilfelle så hadde det ikke gjort den store forskjellen med 50hk eller 500hk tror jeg.


Mvh Kenneth
02 9-3 2.2 Tid
00 9-5 Griffin Estate
91 9000 2.3t med airflow
91 900 Aero under restaurering
89 900 Aero cab
88 900 Aero med airflow
71 99 4 dørs
71 95 varebil

Svar