GATEBIL dropper Rudskogen

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: GATEBIL dropper Rudskogen

Legg inn av EdHunter N815 » 04 jan 2009, 01:50

Daniel N683 skrev:Joda, men hvorfor betaler vi her nord fullpris på medlemsskapet for at østlandet skal få kjøre på vålerbanen..?
For å være helt ærlig så synes jeg ikke litt synd på dere der nede. Dere er nok bortskjemte med treff & kjøring der nede.. å at dere ikke gidder kjøre mer en et par-tre mil for å oppleve noe forteller jo mer om dere enn oss.
Jeg var klar for å kjøre 150 mil !!! for å komme meg på landstreffet i sommer. Jeg hadde også vært der nede om det ikke hadde vært for en bil som ikke ville være med på turen og "sykemeldte" seg med full stopp i garasjen.

Drifting har ikke noe med banekjøring å gjøre? Det er jo akkurat der man skal gjøre sånt! Du trenger ikke en ekstrembil for å drifte.. en volvo 240 med 250-300 HK og sveisa diff så kan man ha mye morro :P - og påstanden om at det er så farlig å kjøre sammen med driftere bør du revurdere.. har vært å kjørt med min kjære bruksbil på bane - sammen med driftere, grip-kjørere og "vanlige dødelige".. det som skremte meg mest var helt klart (uten å generalisere noe her) 18-20-åringer med "ferk lapp" som trodde dem var fa*en til kar bak rattet..

Vanlige folk får kjøre på et slik opplegg på ACR.. kom oppover et år før du uttaler deg.. Jeg har vært å kjørt på bane med bruksbilen.. kjørt, kjørt fra og frakjørt av av folk med prøveskilt, driftere, grip, drag 18-åringer, kvinnfolk og gudene må vite hva.. jeg hadde det jævlig morro og hadde ikke mange minuttene venting for å komme meg utpå når jeg ville..
Nå har jeg på ingen tidspunkt sagt at dette er noe klubben skal finansiere på linje med landstreff, og jeg har heller ikke sagt noe om at dette er noe som skal være noen form for tilbud spesifikt til STCN-medlemmer. For å svare på tiltale er jeg meget positiv til landstreff på ACR, og hadde reist dit om det passet slik. Dette har ikke noe med STCN-treff å gjøre i det hele tatt, og grunnen til at jeg ville foretrukket Våler forran ACR er utelukkende logisk tankegang, ikke vrangforestillinger om nordnorge.

Jeg lufter enkelt og greit en idè om å prøve å dra i gang noe annerledes fordi jeg føler at det tilbudet som finnes ikke passer meg. Hvis du har noe imot at jeg foreslår Våler så står du på ethvert tidspunkt fritt til å sette i gang med arrangement på ACR, men for min del blir det absurd å være med på å dra i gang et arrangement 120 mil hjemmefra. Eller forventer du at bare fordi vi bor her nede så skal vi drive veldedighet og oppvarte dere i nord med treff? Dere arrangerer i nord, vi i sør, det er da vel bare logisk det?

Alle former for "ekstrem" kjøring, enten det er ekstrembiler eller driftere, er jo akkurat det jeg ser for meg å slippe! Jeg har aldri sagt at jeg har noe mot at folk driver med det, men jeg ser enkelt og greit for meg et treff der det forventes at folk oppfører seg noenlunde på banen. Selvsagt må det være lov å sladde med 240'en, men det er langt derfra til de som kjører drifting på dagens gatebiltreff. De har biler som er satt opp spesifikt for det formålet, og da er det ingen gatebil lenger.

Jeg har jo ikke sagt at folk ikke får kjøre på gatebiltreff på ACR, og jeg har ikke noe problem med å innse at det er slik. Poenget mitt er at ja, det fungerer bra slik på ACR, men tror du ærlig talt at det hadde blitt noe bedre enn dagens gatebiltreff om man gav folk frie tøyler på Vålerbanen? Det hadde blitt gatebil i reprise, ganske enkelt fordi forutsetningene i form av antall mennesker er annerledes i sørnorge enn i nord!
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: GATEBIL dropper Rudskogen

Legg inn av Tor N12 » 04 jan 2009, 02:02

EdHunter N815 skrev:Uansett er ACR for langt nord til å være aktuell til noe prøveprosjekt som dette. Ikke vondt ment, men det er nå en gang slik at de aller fleste nordmenn bor på østlandet...
Kjenner jeg blir litt trist når du som DA sier det på den måten :( Ettersom alle bor på østlandet så kan du heller ikke få til noe bra i Bergen da? ;)

Nei, altså.. kremt.. Vi er jo flere som har reagert på at det ikke er større aktivitet nordpå, det er jo en stoooor landsdel samt at det beviselig går mange Saab'er der oppe.
Det største prøblemet er nok fortsatt størrelsen på landsdelen, bor man i alta så er det vel like langt til nærmste saab-forhandler som det er fra Trondheim til Oslo :shock: Men et problem som nok også er stort og som det er mulig å gjøre noe med er jo aktiviteter som interesserer de der oppe, som f.eks banekjøring i klubbens regi 8)

Å starte opp med treff på ACR er nok absolutt i største laget å arrangere som første treff.. kansje skulle det f.eks ha vært arrangert isbanekjøring eller noe lignende først.. MEN, det er jo fullt mulig å arrangere et treff sammen med en annen klubb!! Det største problemet med store treff er at det gjerne blir noen få som må slite ekstra mye for å få endene til å møtes, og da kan det desverre bli såpass mye på enkelte at de rett og slett slites ut :(

Ingenting ville gledet meg mere enn om vi kunne arrangert et treff på ACR, f.eks et landstreff.. men størrelsen på et slikt arrangement krever noen karer med virkelig pågangsmot, stahet, effektivitet og godvilje!! Desverre så tror nok jeg at det fortsatt ikke holder, først og frems pga økonomi, men kansje det er mulig om to klubber arrangerer sammen?
En annen ting på ACR er "logistikken" og banens størrelse samt, tro det eller ei, lyset ;) Der oppe så er det jo mulig å kjøre nesten døgnet rundt og da må man ha MANGE flaggvakter for at man faktisk skal få brukt de timene man har til rådighet der oppe.

La oss nå si at Nord og Trøndelag skulle arrangert landstrefftreff der oppe så vil en kjapp opptelling i allefall kreve:

2-4 personer til innsjekk
2 personer til teknisk kontroll
8 flaggvakter x antall heat x2 (begrenser seg jo hvor lenge noen gidder å stå)
4-8 pers som banemannskap, noen kommer til å dra av og da må banen kostes, folk må trekkes opp, og igjen: banen er stoooor..
4 personer i pit til å slippe folk på banen samt holde orden på oppstilling/heat vil tro at man også må gange dette med to pga dagens lengde

Så må man ha helsepersonell/brannvakt og ikke minst 10+ til opprydding, og det er stoooort der oppe.

På de fleste av disse punktene så burde man gange antall personer som er nødvendig med minst to (en typisk dag der oppe vil jo vare fra kl 9 om morgenen til kl 21 på kvelden). Om vi nå da skal ta disse personene fra klubbens medlemmer så blir det mange som drar på treffet bare for å jobbe og som får lite tid til å nyte.

Men når det er sagt så er jo ACR helt genialt treffsted. Det at banen er så stor gjør at mange kan være utpå samtidig uten at det blir trangt. At dagslyset varer lenge gjør jo at effektiv kjøretid på banen er lang og da er det null problem å evt dele opp slik at drifere, ekstrembiler, familekjøring mm kan foregå hver for seg. Naturen der oppe er en opplevelse i seg selv og å kappkjøre med andre på en av nordens beste baner i slike omgivelser er bare helt utrolig!! Selve opplevelsen gjør nok noe med de fleste, på alle de treffene jeg har vært på der oppe så er i allefall stemningen upåklagelig 8)

Skikkelig trøtt her nå så det er nok mye jeg har glemt eller som jeg skulle formulert bedre ;)

EDIT:: og der hadde Edhunter svart mens jeg skrev og jeg oppfattet nok ikke det siterte innlegget rett :oops: Får vel heller finne senga jeg nå :)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: GATEBIL dropper Rudskogen

Legg inn av Johan N828 » 04 jan 2009, 03:24

Pokker som det skrytes av ACR her da. Får nesten ta turen opp dit iløpet av sesongen da for og se om mytene holder mål;)

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: GATEBIL dropper Rudskogen

Legg inn av Johan N828 » 04 jan 2009, 20:10

Kansje det ja. Hadde uansett vært kanon. Spesielt og prøve bane man ikke har kjørt på før. Skal ikke så mye til heller for og være bedre enn Rudskogen da:P

wolwerix
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 184
Registrert: 04 jun 2006, 17:56
Medlemsnummer: N960
Bil: saab 900
Sted: Harstad

Re: GATEBIL dropper Rudskogen

Legg inn av wolwerix » 04 jan 2009, 22:53

Har vært på tur nedover flere ganger, men det har alltid kommet noe i veien. Men i år SKAL jeg nedover og det kommer til å bli i en SAAB, enten OG'en min eller en 9000 ;)
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3

Gunnar N1413
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 02 jul 2008, 18:20
Medlemsnummer: N1413
Navn: Gunnar Lia
Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
Sted: Elverum, Hernes

Re: GATEBIL dropper Rudskogen

Legg inn av Gunnar N1413 » 05 jan 2009, 10:48

Vet ikke helt hvor oppdaterte dere er på hva som skjer på de forskjellige banene rundt om, men på Våler pleier det å skje noe nesten hver helg hele sommeren, og det er mange forskjellige muligheter til å kjøre på bane for vanlige dødelige. Medlemskap i klubben som arrangerer er ofte eneste krav for å få kjøre, og da gjelder ofte veitrafikkloven. Så hvis noen vil kjøre er det bare å sjekke ut mulighetene, for det er mange. Det har også vært arrangert kjøring på ukedager.

Problemet med å gjøre noe stort er at det da blir som på Gatebil, når plutselig hele "Bil Norge" dukker opp må man enten la de si 200 første kjøre, og eventuelt la disse kjøre halve dagen for så å slippe ut 200 nye, eller gjøre som Gatebil, bare la de som har værstingbiler kjøre. Tenk litt på blandingen av orginale 100-200hk biler som kjører sammen med evt 1000hk biler, da blir det seriøst farlig å ikke følge med i speilet i nedbremsingen i enden av langsletta. Derfor kan vi bare la gatebil være Gatebil. Mye bedre å arrangere ting sånn som de fleste bilklubber gjør, en helg for likesinnede.
Andre som også gjør dette:
BMW Car Club Norway
200SX klubben
Klubb Alfa Romeo Norge, arrangerer Italiensk dag
VW Audi klubben
Porsche Klubben, seriøst sære.
Sikkert flere som jeg ikke kommer på også

Jeg har vært og kjørt på Bilmekaniker.no sin "Track Day" på Rudskogen og det var så og si akkurat likt Gatebil anno 1997, bare med biler som var noen hakk vassere.

Jeg var på Rudskogen på det som har blitt Gatebil i 1996 eller 97 husker ikke helt, da satt jeg på med en i en Opel Corsa GSI, som var litt frisert. På den tida så var det helt mulig å komme utpå banen og kjøre fra andre med den bilen... Det ville antagelig ikke gått idag, fordi nesten "alle" har 200-400hk.
Da jeg kjørte på Bilmekaniker.no treffet, kjørte jeg med en BMW 325IX med turbo, den var det vel si rundt 200-220hk i og jeg hadde ikke sjans på noen av bila der, og det var et vanlig treff der alle kunne kjøre.

Huff dette blei masse svad som det pleier å bli når jeg skriver, men det jeg mener er at det er masse muligheter til å kjøre om man vil, men det blir uansett ikke så organisert og tilpasset din bil som det er på ett av merke treffene.

Så for min del kan Gatebil gjøre akkuratt som dem vil, jeg betaler ikke så mye for å se på de samma bila kjøre rundt og rundt 100ganger, og ikke har jeg tenkt til å kjøre sammen med dem noen gang heller.
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300

Svar