Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Tor N12 » 22 jun 2009, 00:00

Tor N12 skrev:Og til de som føler seg trygge... Han med den røde måtte ha med seg en bt-mann i bilen fra der han ble stoppet og frem til de kom på kontrollen, dama måtte pent finne seg i å sette seg i bilen til bt-gutta..

Så de som tror de skal få tid til å finne fram PPC'n de må nok tro om igjen #-o

Skal rette meg selv litt, har fått bedre gjenfortelling nå..

Det var politiet som hadde stoppet ham og kjerringa hans måtte pent sitte på i politibilen frem til kontrollstasjonen mens en politimann hadde satt seg inn hos ham. Han som kjørte hadde fått klar beskjed om at han ikke engang fikk stoppe motoren eller røre noe som helst annet, bilen skulle gå helt frem til den ble målt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Alex'en
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 12 feb 2009, 16:50
Navn: Alexander
Sted: Bergen

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Alex'en » 22 jun 2009, 12:18

Også må det vel stå i henhold til bremsene om jeg ikke tar helt feil? Eventuelt oppgradere bremsene

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Eirik » 22 jun 2009, 13:09

Må da vel være en mulighet for at motoren står har registrert effekt ved oppstart, og at man manuelt må øke effekten, med en skjult knapp, eller lignende.
Hvis du da blir stoppet med masse effekt, får du enkelt og greit bare kvele motoren. Så har du grunneffekt igjen.
Eller ha funksjon i memoryknappene til el.sete, som ikke bør være noe problem å komme borti når du skal ut av bilen.e

Det har alltid vært noen som klarer å lure seg forbi systemet, og det vil det fortsatt være. Litt motstand tvinger bare frem bedre løsninger.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Gandulf N1535 » 22 jun 2009, 15:25

Daniel N683 skrev:Ellers så kan man jo installere carputer.. da har man full kontroll 8) Alternativt kan man kjøre med en orginal og en trimmet boks som man enkelt veksler mellom...
Hvordan skal en da kunne forandre på effekten hvis Onkel P vil sitte på helt til BT?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Frode N073 » 22 jun 2009, 16:02

hvis du e litt våken når du blir vinka inn så ordne du det på forhånd :wink:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Tor N12 » 22 jun 2009, 16:07

Og videre snakk om dette tar vi vel på trimforumet ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

YTM
Innlegg: 19
Registrert: 25 mar 2009, 20:43

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av YTM » 24 jun 2009, 23:25

Frode N073 skrev:du kan ikkje trimma hemningslaust sjøl om bilen e fystegangsregistrert før 1996 (merk 1. gangs registrert)
du må fortsatt ha godkjenningspapirer fra Saab etc som ska gå god for at bilen takle den nye effekte.

dvs ein 9000 ikkje vil få godkjent mer enn 225hk som Aero har. og900 opp te 185hk

trimme du mer så sleppe du nok tillegsavgift og straffeavgift men må nok se langt itte skilter :wink:
Det første jeg gjorde når jeg så artikkelen på adressa på morgenkvisten var å ringe kjærringa å be ho om å dra av BSR merket :p

Men har siden regna litt på det og det er ikke så ille alikevel, mtp alder på bil. 100,- pr hk ekstra for å være helt nøyaktig.
Men hvem / hvor kontakter jeg for å finne ut hvor mye karosseriet på bilen min vil tåle?
Direkte til Saab ?

Eventuellt noen andre som har sjekket det tidligere ?

(Biltype står seffern i signatur)
9-3 2001 Cabriolet - BSR steg 1+2 - Snart steg 3

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Eirik N396 » 25 jun 2009, 07:55

YTM skrev:
Frode N073 skrev:du kan ikkje trimma hemningslaust sjøl om bilen e fystegangsregistrert før 1996 (merk 1. gangs registrert)
du må fortsatt ha godkjenningspapirer fra Saab etc som ska gå god for at bilen takle den nye effekte.

dvs ein 9000 ikkje vil få godkjent mer enn 225hk som Aero har. og900 opp te 185hk

trimme du mer så sleppe du nok tillegsavgift og straffeavgift men må nok se langt itte skilter :wink:
Men har siden regna litt på det og det er ikke så ille alikevel, mtp alder på bil. 100,- pr hk ekstra for å være helt nøyaktig.
Men hvem / hvor kontakter jeg for å finne ut hvor mye karosseriet på bilen min vil tåle?
Direkte til Saab ?

Eventuellt noen andre som har sjekket det tidligere ?

(Biltype står seffern i signatur)
Det har blitt skrevet ganske mye om dette tidligere. Konklusjonen er vel, om jeg har forstått det riktig, at for å få godkjent bil med økt effekt, må trimmen være godkjent. Slike godkjenninger får en vel kun med Hirsch. Det er altså ikke så enkelt som å ringe BT og si "jeg har økt effekt med 50hk, og vil betale for det."

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Ingvar N629 » 25 jun 2009, 08:38

For godkjenning av så ny bil med trim trenger du:

1) Trim :lol:

2) Godkjenningspapir på trimmen som dokumenterer utslipp etter den kjørecykelen som er norm, samt støy. Utslippsdokumentasjon etter denne normen får du såvidt jeg vet kun fra Hirsch Performance.

3) Når du har dette drar du til Saabforhandleren, legger fram ovennevnte og søker om papir fra Saab Norge som sier at karosseriet på bilen tåler så og så mye, og evt hvilke endringer som må gjøres på bremser, understell osv.
I tillegg bør du få med deg dokumentasjon fra Saabforhandleren at den trimmen du har samsvarer med papirene dine, og at evt understells- og bremseendringer er foretatt i samsvar med kravene fra Saab Norge.

4) Ta med hele mølla til biltilsynet og få effekten i vognkortet (ring og bestill tid først). Er bilen under 10 år gammel så må du betale avgifter til toll- og avgift.

5) Meld fra til ditt forsikringsselskap.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

YTM
Innlegg: 19
Registrert: 25 mar 2009, 20:43

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av YTM » 26 jun 2009, 00:42

Ingvar N629 skrev:For godkjenning av så ny bil med trim trenger du:

2) Godkjenningspapir på trimmen som dokumenterer utslipp etter den kjørecykelen som er norm, samt støy. Utslippsdokumentasjon etter denne normen får du såvidt jeg vet kun fra Hirsch Performance.........

Stress... leste ikke lenger enn detta... så da gir vi beng i godkjenninga... #-o
9-3 2001 Cabriolet - BSR steg 1+2 - Snart steg 3

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av matrox N522 » 27 jun 2009, 00:32

Haha, fikk en ide for de med blåkran. Det potmeteret for holdetiden på intervalet til vinduspusserte er jo perfekt!
Må bare ettermonteres på de bilene som kan bruke blåkran : p Samt fikse elektrisk nivåjustering da :roll:
Vet ikke om T7'n er så glad i tvangsforandringer på turbotrykket men ;p
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av 99Turbo » 27 jun 2009, 15:07

Hmmmm skal på BT Gjøvik på onsdag jeg å godkjenne senk. Kan sikkert ikke sjekke trimm der, men tenker det blir slik jeg: Tirsdag kveld: under dashbordet, ut med Maptun box, og inn med orginal. Onsdag ettermiddag: under dashbordet, ut med orginal, og inn igjen med Maptun nr 3 :D Bare for å være på den sikkre og greier, de kunne plutselig få et anfall å vile prøve eller noe. Kan de komme å røske opp panseret mitt hjemme hos meg, kan de sikkert prøve biler også hvis de vil :reading: Og jeg tviler vel bittelitt på at det ville vært spes troverdig at jeg etterpå står med englevinger og glorie og sier at den er helt orginal :mrgreen:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Ingvar N629 » 27 jun 2009, 16:58

Tor N12 skrev:Og videre snakk om dette tar vi vel på trimforumet ;)
Gjentar Tor her: Det er teit å diskutere måter å omgå kontroller på på åpent forum!!! Tro ikke at de ikke har internett på BT, greit at de kanskje ikke er de mest oppdaterte gutta men internett har de nok.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Stalfa » 27 jun 2009, 17:59

Tor N12 skrev:Og videre snakk om dette tar vi vel på trimforumet ;)
Kan dere moderatorer kanskje bli enige? ;)

Hvorfor ikke flytte hele denne tråden til trimforumet, der den hører hjemme?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Tor N12 » 27 jun 2009, 18:06

Stalfa skrev:
Tor N12 skrev:Og videre snakk om dette tar vi vel på trimforumet ;)
Kan dere moderatorer kanskje bli enige? ;)

Hvorfor ikke flytte hele denne tråden til trimforumet, der den hører hjemme?
Hvor er uenigheten??

Det at tralla faktisk er i bruk nå er info som rett og slett kan være bra at alle vet ;)

Om da enkelte vil diskutere noe annet enn akkurat det så må det da for ...... skyld gå an å lage en egen tråd i trimforumet ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar