Jensen vil avskaffe utrykkningspolitiet.

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Jensen vil avskaffe utrykkningspolitiet.

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 15 aug 2009, 21:52

Jeg vil kalle det å prioritere ressurser jeg da men =D>

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/pol ... 59659.html
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Jensen vil avskaffe utrykkningspolitiet.

Legg inn av Haaka » 20 aug 2009, 16:32

Laserpistolen som måler fart bør ifølge statsministerkandidat Jensen byttes ut med en skarpladd pistol
Festlig utsagn..

Antall trafikkdrepte 2007 var 232 personer. Antall drap, gjennom kriminalitet var 33 samme år, og har ligget stabilt fra 30-40 pr år de siste årene. Antall trafikkdrepte, også stabilt siste par år har økt fra 2007 til 2008 med over 20 tilfeller, for ikke å snakke om hardt skadde som ligger over 10.000-tallet de siste 40 årene..

'Folk begynner vel ikke å kjøre villmann over natta, selv om UP fokuserer på kriminalitet'
wtf!? Håper folk ser den virkelige idiotien i saken, for det gjør ikke dama selv. Hun mener alvor med det.. :cry:

Kriminalitet er kjipt, drap er forferdelig.. Men du må ha mer å rutte med enn reduksjon av samfunnsøkonomiske kostnader av kriminalitet, når man skal effektivt eliminere fartsperren og alkolåsen i store deler av den norske bilismen..

Festlig festlig.. :roll:

Tall fra SSB

Andreas N1194
Overload!!!
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 21 aug 2009, 09:20

Haaka skrev:
Laserpistolen som måler fart bør ifølge statsministerkandidat Jensen byttes ut med en skarpladd pistol
Festlig utsagn..

Antall trafikkdrepte 2007 var 232 personer. Antall drap, gjennom kriminalitet var 33 samme år, og har ligget stabilt fra 30-40 pr år de siste årene. Antall trafikkdrepte, også stabilt siste par år har økt fra 2007 til 2008 med over 20 tilfeller, for ikke å snakke om hardt skadde som ligger over 10.000-tallet de siste 40 årene..
Problemet her er jo ikke det at vi har et UP som er ekstremkåte på å ta familiefedre og andre menn som ligger 10 km over i 90sonene, men at veistandarden i Norge nå er på bunn i europa. Mer enn 90% av dødsulykkene i norge er møteulykker, så dersom man får bort muligheten for å ende opp i grillen på en trailer vil ulykkestallene i Norge gå ned drastisk. Men bil forurenser jo, så det er bedre å sette ned fartsgrensene på stamveiene i Norge til 10 km/h for da dør man jo som kjent ikke i en møtekollisjon, og da får jo UP også utløp for sin drift etter å ta folk som ligger 10 over... :roll:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Legg inn av Singsaker » 21 aug 2009, 09:56

Andreas N1194 skrev:
Haaka skrev:
Festlig utsagn..

Problemet her er jo ikke det at vi har et UP som er ekstremkåte på å ta familiefedre og andre menn som ligger 10 km over i 90sonene, men at veistandarden i Norge nå er på bunn i europa. Mer enn 90% av dødsulykkene i norge er møteulykker, så dersom man får bort muligheten for å ende opp i grillen på en trailer vil ulykkestallene i Norge gå ned drastisk. Men bil forurenser jo, så det er bedre å sette ned fartsgrensene på stamveiene i Norge til 10 km/h for da dør man jo som kjent ikke i en møtekollisjon, og da får jo UP også utløp for sin drift etter å ta folk som ligger 10 over... :roll:
Jensen er en artig fest med en H****** bakrus..........
Blir som en hjemme alene fest, kjempe gøy til noe går galt........

I trafikken dør ca 60stk pga manglende bruk av sikkerhetsseler(helt unødvendige dødsfall)

http://www.ssb.no/emner/10/12/20/vtuaar ... 29-11.html
her er statestikk for 2008, ca 1/3 er møteulykker 85/255(her kommer selvmord, rus, sovnet bak rattet, førerfeil mm.)
litt mer skyldes utforkjøring 37% 95/255, fart spiller en større rolle her tror jeg.
kun 4 døde i forbikjøring, det var mye lavere én hva jeg trodde!
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Andreas N1194
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 21 aug 2009, 10:04

Singsaker skrev:

I trafikken dør ca 60stk pga manglende bruk av sikkerhetsseler(helt unødvendige dødsfall)

her er statestikk for 2008, ca 1/3 er møteulykker 85/255(her kommer selvmord, rus, sovnet bak rattet, førerfeil mm.)
litt mer skyldes utforkjøring 37% 95/255, fart spiller en større rolle her tror jeg.
Jeg mener fortsatt at dersom Norge får stamveinettet sitt opp på akseptabelt (les: Europeisk) nivå, noe som også fjerner muligheten for å frontkollidere så kan up ta seg en bolle, og heller holde fartskontrollene sine i 30-40 og 50-soner, hvor de virkelig trengs.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Haaka » 21 aug 2009, 11:04

Andreas N1194 skrev:
Singsaker skrev:

Jeg mener fortsatt at dersom Norge får stamveinettet sitt opp på akseptabelt (les: Europeisk) nivå, noe som også fjerner muligheten for å frontkollidere så kan up ta seg en bolle, og heller holde fartskontrollene sine i 30-40 og 50-soner, hvor de virkelig trengs.
Frp anslår de kan gjøre nettopp denne opprustingen.. Erhm, dvs. til den nette sum av 90 milliarder, fordelt på et til to ti-år.. Har frp 90milliarder som ikke de andre partiene har? Neppe. Frp vil refinansiere hele velferdssystemet, noe som vil skade skole, helse og ikke minst politisektoren de så absolutt fokuserer på. Og selv etter en rasering av velferden, vil de nok oppdage at det fortsatt ikke er tilstrekkelige midler til å ruste opp veinettet i norge, og i allefall ikke noen betraktelig reduksjon i antall trafikkdrepte. DERFOR, er det skremmende om Jensen får viljen sin, da nok en instans for å hindre dødsfall og skade, i nettopp UP, skal fjernes!?!

90millrd er ikke tilstrekkelig midler til å få de veiene vi vil ha. 90millrd er ikke tilstrekkelig midler for å tilnærme seg den nullvisjonen som var satt av forrige regjering.. Og frp stjeler det eneste direkte midlet man har, UP, og flytter det til en plass som overhodet ikke kan nyttegjøre seg det.. Hull i hodet.. Stort hull i hodet.. #-o

Andreas N1194
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 21 aug 2009, 11:38

Haaka skrev:
Andreas N1194 skrev:
Singsaker skrev:

Frp anslår de kan gjøre nettopp denne opprustingen.. Erhm, dvs. til den nette sum av 90 milliarder, fordelt på et til to ti-år.. Har frp 90milliarder som ikke de andre partiene har? Neppe. Frp vil refinansiere hele velferdssystemet, noe som vil skade skole, helse og ikke minst politisektoren de så absolutt fokuserer på. Og selv etter en rasering av velferden, vil de nok oppdage at det fortsatt ikke er tilstrekkelige midler til å ruste opp veinettet i norge, og i allefall ikke noen betraktelig reduksjon i antall trafikkdrepte. DERFOR, er det skremmende om Jensen får viljen sin, da nok en instans for å hindre dødsfall og skade, i nettopp UP, skal fjernes!?!

90millrd er ikke tilstrekkelig midler til å få de veiene vi vil ha. 90millrd er ikke tilstrekkelig midler for å tilnærme seg den nullvisjonen som var satt av forrige regjering.. Og frp stjeler det eneste direkte midlet man har, UP, og flytter det til en plass som overhodet ikke kan nyttegjøre seg det.. Hull i hodet.. Stort hull i hodet.. #-o
Dersom man selger seg ned i Statoil, SAS og endel andre statseide bedrifter så er ikke 90 mrd en utopi. La oss endelig håpe de gjør det dersom de får makten, så får man ta den UP-diskusjonen når man har kommet dit..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 21 aug 2009, 11:53

Når det gjelder UP så kan jeg for lite om politiets interne organisering til å si noe som helst, men jeg vil kommentere at om man bruker penger på infrastruktur av høy standard så vil det også generere inntekter! Regnestykkene er gjerne ikke samfunnsøkonomiske... ville det ikke hjelpe for helsesektoren om antall kvestede i trafikken gikk ned?? Ikke for å fremme noen FrP-propaganda, jeg mener nemlig også at høyhastighetstog mellom Trondheim, Oslo og Bergen (og Stavanger?) vil være en enormt viktig investering (det mener ikke FrP), ikke minst miljømessig. Argumentet "det er ikke ferdig før om 20 år" er tull, det vil heller si at det må startes NÅ! Reising og transport har kommet for å bli, så vi trenger et alternativ til flytrafikk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Singsaker » 21 aug 2009, 12:40

Ingvar N629 skrev:Når det gjelder UP så kan jeg for lite om politiets interne organisering til å si noe som helst, men jeg vil kommentere at om man bruker penger på infrastruktur av høy standard så vil det også generere inntekter! Regnestykkene er gjerne ikke samfunnsøkonomiske... ville det ikke hjelpe for helsesektoren om antall kvestede i trafikken gikk ned?? Ikke for å fremme noen FrP-propaganda, jeg mener nemlig også at høyhastighetstog mellom Trondheim, Oslo og Bergen (og Stavanger?) vil være en enormt viktig investering (det mener ikke FrP), ikke minst miljømessig. Argumentet "det er ikke ferdig før om 20 år" er tull, det vil heller si at det må startes NÅ! Reising og transport har kommet for å bli, så vi trenger et alternativ til flytrafikk.
Vi har for få mennesker til at det vil være samfunnsøkonomisk med et helt nytt 2spors høyhastighetstog mellom de 4 store byene i Norge. De landene vi sammenligner oss med som Frankrike, Tyskland, Japan osv har mye enklere topografi samt Nok folk som faktisk MÅ bruke det alternativet. Det er heller ikke så miljøvennlig mtp støy, ref vilrein på H-vidda og Dovre vil kunne bli enda mer forstyrret.
Kostnadsberegningene virker også altfor lave.
Når det gjelder miljø så vet vi hvor el-kraften kommer fra, brunkull, atom og gass.
Å sette opp tusenvis av vindmøler plager kanskje ikke oss i byene, men fy faan hvor stygge disse 80m tårnene er som rager i distriktene og dreper havørna.
Vannkraft er heller ikke så miljøflott som enkelte mener, mange av Norges flotteste fosser er ødelagt eller er til beskuelse i 1/6 format 2mnd i året, samt fisk og landskap har blitt rasert.
Forøvrig er det helt fantastisk å ta toget over Dovre i dagslys, klarer de å ruste opp jernbanen til å takle 170-180kmh i snitt med max 10 stasjoner mellom Trondheim og Oslo så vil det gi reél konkurranse mot fly om prisene er fornuftige.
Bedre veier trenger vi og det vil være samfunnsøkonomisk for Næringer som er avhengi av transport og distriktene, slik at det kan betale seg inn vi inderekte mer-beskatning uansett. Reduserte utgifter pga trafikkskadde er også en høy post på stbudgt. De som dør er de billige.
Men FRP vil ikke kunne gi en god total løsning, bare forslag som å gi alle et visakort med 20K for kun bruk i utland sier nok for en økonom.

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Haaka » 21 aug 2009, 12:48

Jo, fullstendig enig, Ingvar..

Men igjen, man er litt over gjennomsnittet naiv, om en skulle tro dødstallene plutselig skulle bli borte, om enn bare kraftig redusert på bakgrunn av opprustede veier. 90 milliarder gjør mange veier atskillig tryggere, men det er ingen sikring. Sånnsett, skal man være litt kynisk et øyeblikk, så går det nok ikke opp i regnestykket at noen få færre dør på bekostning av utgifter lik 90 milliard.. Jeg ser ikke at de pengene tjener seg inn ved mindre man korter reisetid for transportnæringa. Og der veiene kan bygges for å holde folk trygge, har politiet ifa UP både en preventiv virkning så vell som lovhåndhever. Det er dobbelt så virkningsfullt. Uten politi, hadde det ikke hjulpet med fineste veiene i verden, folk hadde tatt livet av seg selv og andre uansett..

Gjerne bedre veier, men ikke på bekostning av noe som helst annet, uten at det kan argumenteres som det rette å stjele penger til.

Igjen er det ufattelig kjipt med død og skade i trafikken, så løsningen er iaf ikke å fjerne UP..

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Singsaker » 21 aug 2009, 13:08

Haaka skrev:Jo, fullstendig enig, Ingvar..

Men igjen, man er litt over gjennomsnittet naiv, om en skulle tro dødstallene plutselig skulle bli borte, om enn bare kraftig redusert på bakgrunn av opprustede veier. 90 milliarder gjør mange veier atskillig tryggere, men det er ingen sikring. Sånnsett, skal man være litt kynisk et øyeblikk, så går det nok ikke opp i regnestykket at noen få færre dør på bekostning av utgifter lik 90 milliard.. Jeg ser ikke at de pengene tjener seg inn ved mindre man korter reisetid for transportnæringa. Og der veiene kan bygges for å holde folk trygge, har politiet ifa UP både en preventiv virkning så vell som lovhåndhever. Det er dobbelt så virkningsfullt. Uten politi, hadde det ikke hjulpet med fineste veiene i verden, folk hadde tatt livet av seg selv og andre uansett..

Gjerne bedre veier, men ikke på bekostning av noe som helst annet, uten at det kan argumenteres som det rette å stjele penger til.

Igjen er det ufattelig kjipt med død og skade i trafikken, så løsningen er iaf ikke å fjerne UP..
For å være litt "RÅ" de døde koster lite, de er de som blir "kvestet" og som er en utgift for samfunnet, og som virkelig koster penger, ca 10.000 blir skadd og 1000 blir hardt skadd, her kan mye penger spares.

Når det gjelder UP oppfatter jeg dem som noen som står på ente "sikre veier" og hanker inn penger, eller noen som står på 60 skiltet i distrikts Norge og tar folk som ruller inn i 65-79, ungdommene i bygda som kjører biler med 3-4-5-600HK som kjører 200kmh++ blir ikke prioritert da UP'en sover etter 2100.

Men å fjerne de ser jeg ingen grunn til, men se på de som er er reél trussel......

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 21 aug 2009, 13:15

Singsaker skrev: Vi har for få mennesker til at det vil være samfunnsøkonomisk med et helt nytt 2spors høyhastighetstog mellom de 4 store byene i Norge. De landene vi sammenligner oss med som Frankrike, Tyskland, Japan osv har mye enklere topografi samt Nok folk som faktisk MÅ bruke det alternativet. Det er heller ikke så miljøvennlig mtp støy, ref vilrein på H-vidda og Dovre vil kunne bli enda mer forstyrret.
Kostnadsberegningene virker også altfor lave.
Når det gjelder miljø så vet vi hvor el-kraften kommer fra, brunkull, atom og gass.
Å sette opp tusenvis av vindmøler plager kanskje ikke oss i byene, men fy faan hvor stygge disse 80m tårnene er som rager i distriktene og dreper havørna.
Det er nok helt rett mtp hvor godt det vil lønne seg, men det er andre sider ved dette som ikke bare kan måles i kr og øre. Det samme gjelder jo egentlig veiprosjekter, gode veier er også god distriktspolitikk, og å legge hovedveiene utenom tettsteder vil gjøre mye for miljøet lokalt, om man legger vekt på de verdiene. Det blir ikke kr og øre av det, men det kan kanskje være viktig likevel? I slike (taps)prosjekter som vil gagne samfunnet på andre måter enn rene kr så er jo staten en fin investor. :wink:

Jeg er helt enig i at elektrisk energi kommer fra et annet sted enn hullet i veggen, el-bil f eks er globalt sett ikke en god løsning, men for lokalmiljø i bysentra er den det. Tog kan gi mindre utslipp pr passasjer/km enn fly, de trenger ikke gå på strøm heller, dieselelektriske anlegg er et alternativ, det hele koker ned til å finne det alternativet som har høyest TOTALvirkningsgrad. Husk også på at dette i høyeste grad blir en investering for framtiden, både mtp passasjerantall og mulige energikilder. Kanskje man kan produsere hydrogen fra havstrømsenergi og bruke det som drivstoff? I tillegg tror jeg biltrafikken vil reduseres mellom byene som knyttes sammen av høyhastighetstog, reduseres den nok så kanskje det kan redusere behovet for større veianlegg enkelte steder også. At høyhastighetstog i Norge skal være lønnsomt ut fra et rent økonomisk synspunkt er vel mye å håpe på, men ser man på flere verdier enn kr og øre så kanskje investeringen ikke er så dum likevel? Klart at mye av dette blir synsing, men...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
untouch4ble N1021
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1021
Bil: 9-3ss
Sted: Byåsen - Trondheim

Legg inn av untouch4ble N1021 » 21 aug 2009, 16:25

Når det er snakk om regionstog er det ikke lønnsomt i det hele tatt. Uansett hvordan vi vender å vrir på det, f.eks nattogene går med grommende underskudd vær tur. Men miljøvennlig er det, og det syns jeg er veldig viktig. Høyhastighetstog bør komme, det kommer også til å skape mange arbeidsplasser i framtiden. Jeg klarer ikke helt å se sammenligningen med resten av europa når det gjelder vei, jeg har kjørt i nesten alle landene nedover Europa og kan ikke skryte av standarden der. Motorveiene er fine, men bortsett fra de er det ikke så mye plan asfalt. Men ja, vi bør uansett ha bedre veier.
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk

Andree N1021

Arnljoth N1530
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1530
Navn: Håkon Arnljot
Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
Sted: Kirkenes

Legg inn av Arnljoth N1530 » 22 aug 2009, 22:04

Det poengteres at FRP vil bruke 90 milliarder på å ruste opp veien, og at dette er jævla mye penger er det jo ikke tvil om i et hele tatt.. Men HVORFOR har veiene våre fått forfalle så jævlig at det trengs å brukes så ekstremt mye penger på å fikse dem ?? Det kan iallefall ikke FRP få skylden for... kom nettopp hjem fra ferie, da med en lengre kjøretur igjennom Sverige og Finland. Og den siste strekka på vei hjem igjennom finsk territorie (for de som kjenner til den, "Sevettiveien") vil jeg påstå er bedre enn de fleste veier i Norge, og da er motorveiene i sør tatt med i betraktningen.. Når det er sagt, så er det her snakk om en vei som ligger så grisgrendt til i forhold til "resten av verden" at vi må vel langt inn på Finnmarksvidda for å ha noe som helst sammenligningsgrunnlag.. Og dette fra et land som ikke har olje.. bare sier det..

Svar