Peab Ødela bilen min

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Troll R
Overload!!!
Medlemsnummer: N02
Bil: saab 9-3 sc troll r
Kontakt:

Peab Ødela bilen min

Legg inn av Troll R » 20 sep 2009, 07:34

på rv 120 rælingen,her driver Peab med utbygging av veien.Jeg kommer kjørende og ser at det ligger en stor stein i motsatt kjørefelt problemet er at det kommer en stor lastebil som treffer denne steinen slik at denne blir slynget inn i min bil og lager en bulk i bilen.
Peab sier at siden det er skiltet med vei arbeid må man regne med slike ting i tillegg er det sjåføren av den lastebilen som har mistet steinen som har ansvaret.
da er spm det er jo ikke lett og spore opp hvor denne steinen kom fra da den allerede lå i veibanen .
snakket med min mor og hun fortalte at det er ett medlem i klubben som jobber i samferdselsettaten.
jeg har sendt ett brev til samferdselsetaten og statens veivesen nå for peab skal ikke slippe unna med denne saken.
en ting er helt sikkert det er ikke jeg som la steinen der i hvertfall.
noen som har tips til hva som kan gjøres.

mvh

Kasper
medlemm av macarena performance team
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....

9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;

Børre N17
MAX BOOST
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Peab Ødela bilen min

Legg inn av Børre N17 » 20 sep 2009, 08:00

Usj så surt Kasper. Ikke gi deg, gå på med TV2!
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Legg inn av Singsaker » 20 sep 2009, 10:48

Hør med noen om det er noe vits å gå videre med denne, det kan kalles hendig uhell. Ferdsel på eget ansvar under konstruksjon. Hvem mistet steinen etc. Er du medlem i KNA, NAF(de vet mye om den slags juss) eller noe lignende? Eller en plass hvor du kan få gratis juridisk rådgivning?(husk motparten kan kreve det bevist at skaden kom av det du påstår)
Om rett person kan finnes, om han kan regnes som uaktsom i transport arbeidet mm, det jeg kort fortalt prøver å si er at det vil være svært vanskelig å løse denne saken og fordele ansvar.
Staten klarte nesten å vri seg unna i en mc-ulykke hvor en mc-fører omkom da han fikk forhjulet i et hull i asfalten, grunnen til at staten ble dømt var dårlig merking(hullet hadde vært der lenge slik at det burde vært utbedret.)

Jeg kjørte engang ned Okstadbakken inn mot Trondheim, da så jeg en pukk-trailer som mistet en "tennisball" stor stein foran meg(samme fartsretning heldigvis) den spratt som en ball på asfalten og jeg svingte greit unna, men hadde den kommet mot meg i 80kmh(160-180kmh totalt) så hadde den gjort stor skade på bilen og garantert gått rett igjennom frontruten.
Men som sagt jeg var heldigere én du..........
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
Troll R
Overload!!!
Medlemsnummer: N02
Bil: saab 9-3 sc troll r
Kontakt:

Legg inn av Troll R » 20 sep 2009, 12:33

dette er en hovefarts åre som vi må bruke daflig og vi har også fjernet stein fra veien der i flere tilfeller.
Peab driver riktig nok med vei arbeid men de må da ha ett ansvar for at veien holder enn viss standar slik at man kan kjøre bilen sin der uten og få skader.

mvh

Kasper
medlemm av macarena performance team
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....

9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 20 sep 2009, 16:19

Jeg er nok redd dette ikke går din vei, men det er jo selvsagt lov å prøve seg.

For 3-4 år siden kom jeg kjørende en mørk kveld på våt landevei uten veibelysning. Plutselig oppdager jeg en stein på kanskje 10-15cm i diameter bare få meter forran bilen, midt i mitt venstre hjulspor. Prøver å styre unna, men treffer den likevel med venstre forhjul. Jeg kjørte på 18" felger, og både dekk og felg ble selvsagt totalt ødelagt. Her var det ikke veiarbeid eller noen form for skilting om fare for steinsprut e.l.

Jeg undersøker litt senere på kvelden med en kamerat som kjører mye på strekningen, og han kan fortelle om en lastebil som konsekvent kjører med overlast av stein/grus der. Jeg ringer firmaet dagen etterpå, og får etter litt om og men ut navnet på sjåføren som kjørte der samme dag som jeg hadde uhellet. Sjåføren benekter at han har hatt overlast, selv om jeg har flere vitner på dette.

Neste skritt er at jeg ringer NAF og får snakke med en juridisk rådgiver. De er veldig tydelig på at så lenge det er et objekt som ligger i veibanen så er det ikke veivesenets ansvar, og så lenge jeg ikke kan bevise at steinen kom fra akkurat den lastebilen har jeg en meget tynn sak mot sjåføren også.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar