Venninner og bil

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Andreas N1194
Overload!!!
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Venninner og bil

Legg inn av Andreas N1194 » 07 des 2009, 17:00

Siden jeg har meldt meg inn i Bimbo&Blondineforeningen, og sysler med dieselkonvertering av biler om dagen, så legger jeg denne ut her. Hva mener folket?

Subject: Bil og sånn

Anser deg som ganske dreven når det gjelder bil. Motoren til loppa ('92 Polo) blir altfor varm når jeg kjører og varsellampa for kjølevæske lyser mer eller mindre konstant, men den koker aldri. Kjølevifte, termostat og temperaturgiver fungerer og jeg har sjekka at radiatoren ikke er tett. Er litt tom for ideer nå, jeg lurer på vannpumpa, men samboer sier at den garantert virker ettersom varmeapparatet i bilen virker. Jeg er ikke helt overbevist over at det er en absolutt sannhet, men hva vet jeg?

Kom gjerne med innspill.. :)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Venninner og bil

Legg inn av doo-kie » 07 des 2009, 20:26

Bruker bilen kjøleveske? ettersom lampa for lite kjøleveske lyser?
Kan være Luft i systemet, kan være så enkelt som ventilen som sitter i troppa på kjøleveskebeholderen som er helt åpen. Da vil det se ut osm den koker, men er bare at den ikke klarer å holde trykket.
Men iogmed du sier den blir alt for varm? er det slik at tempmåleren står på maks?
Toppakning? termostat er satt inn feil vei osv.. ja kan være så mangt, det jeg kommer på i farta.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)

http://www.garaget.org/doo-kie

Andreas N1194
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 08 des 2009, 09:40

Da poster jeg svaret jeg fikk i dag, siden jeg fikk litt input her i går:

--------------------
Re: Bil og sånn

Termostaten har jeg montert selv, så den er riktig vei :) Mulig det bare er noe så enkelt som luft i systemet, ja.. Men #^%& at det ikke står noe sted hva de ulike varsellampene egentlig betyr, hater å gjette. Bilen bruker litt kjølevæske ja, men minimalt.

Kanskje toppakninga, ja.. Hm. Men burde ikke kjølevæska være misfarget da? Den er klar som en duggfrisk fjellbekk :)

Temperaturmåleren er jo et kapittel i seg selv.. Viste konstant 110 da jeg fikk bilen (uten at bilen noensinne gikk varm), og i sommer tok den kvelden. Så den lever sitt eget liv. Eller gjorde det, nå er den jo død. Har bytta giver, men det hjalp ikke, så mulig jeg må opp med hele instrumentpanelet for å fikse den. Og det utgår ;)

Jeg tror bilen blir for varm, fordi det blir helt latterlig varmt i motorrommet etter minimalt med tid. Motoren har aldri kokt, så den har det tilsynelatende fint den, men det er jo skummelt varmt oppi der. Og slik skal det vel ikke være..? Og så er det jo den varsellampa som lyser/blinker (litt av og på) da, men det kan kanskje bety mer enn at bilen er for varm.. Det må jo nevnes at jeg kjørte rundt med veldig lite olje en lang periode i sommer, og det kan hende loppa ikke hadde helt godt av det.. :(
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 08 des 2009, 10:06

Tror jeg ville ha konkludert med at feilen er imaginær og ligger i hodet på eieren. Ja, det blir varmt i motorrommet, og det skal være sånn...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Andreas N1194
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 08 des 2009, 10:08

Ingvar N629 skrev:Tror jeg ville ha konkludert med at feilen er imaginær og ligger i hodet på eieren. Ja, det blir varmt i motorrommet, og det skal være sånn...
Muahahahaha! :mrgreen: Finfint svar det der :D

Svar