Skyldspørsmål i lite sammenstøt

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
snomannen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 21 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N1860

Skyldspørsmål i lite sammenstøt

Legg inn av snomannen » 05 okt 2010, 16:53

Ble en liten dult med Corsa igår. Var kø, jeg blinker og legger meg mot midtstripen, svinger inn enveiskjørt gate, plutselig smeller det i siden på bilen, en bil lenger foran (mener det var en mellom oss) har brått svingt over (sikkert lei av å stå i kø? Og tok en kjapp venstre før det var for sent, uten å sjekke speil/dødsone er min teori. :wink: ).

Speilet hans har truffet i bakskjermen min rett over tanklokket, og hjørne på forskjermen hans har truffet bakdøren min like ved b-stolpen. Jeg så ingen blinklys på foranliggende biler, heller ikke mine to passasjerer har sett noe blinklys. Fører B hevdet selvsagt at han blinket.

paint-skills.
Bilde

Fører i bil B mener det var min feil, jeg mener det er hans feil. Skadene er små, men det er en liten bulk i døren. Stripen på bakskjerm fra speilet hans gikk bort under vask. (Har dog dokumentert med bilder).

Hvordan tror dere forsikringsselskapene evt vil stille seg til denne? Hvem får skylden? Er det verdt bryet med risikere skylddeling, eller er det en sikker sak?

Skademelding ligger klar.
Sist redigert av snomannen den 05 okt 2010, 17:41, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Re: Skyldspørsmål i lite sammenstøt

Legg inn av be_foto N710 » 05 okt 2010, 17:00

Hvis skaden er så langt bak som anvist på bilde, vil bil B antagelig få helle skylden. Hvis ikke begge har samme forsikrings selskap, da prøver ofte forsikringselskapene å gi skyld deling. Det er snakk om Penger for forsikrings selskapet å. Mener jeg lerte engang att hvis en blir troffet bak b stolpen så er det somregel bakere bil som får skylden.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2026
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Skyldspørsmål i lite sammenstøt

Legg inn av Morten S. » 05 okt 2010, 18:01

Var det på forkjørsvei? I såfall har bil B vikeplikt for deg. Mulig han har vikeplikt uansett ved bytte av kjørefil.
"Alt" fra totakt til turbo

snomannen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 21 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N1860

Re: Skyldspørsmål i lite sammenstøt

Legg inn av snomannen » 05 okt 2010, 18:12

Ja, det er forkjørsvei der vi svinger av.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Skyldspørsmål i lite sammenstøt

Legg inn av Paradigm N558 » 05 okt 2010, 20:09

Har vikeplikt fra høyre, har mistanke til at du kommer ut som taperen her...
Men uansett, kukent gjort, håper det løser seg ^^

Edit, satt og tenkte litt, kokte ned til at du burde egentlig vinne, man har f.eks. vikeplikt ved feltskifte, og du har jo "krysset" før han...
Menne.. så betaler i allfall jeg flerfoldige tusen kr. i året til mitt forsikringsselskap, nettopp fordi de får finne ut av ting i slike saker.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

snomannen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 21 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N1860

Re: Skyldspørsmål i lite sammenstøt

Legg inn av snomannen » 06 okt 2010, 13:28

Takker for svar.

Bil b var ikke interresert i å blande inn forsikringsselskaper. Jeg vil ikke risikere å få skylddeling og tape mye bonus. Da tror jeg det er billigere å fikse skaden "off the record". Men viss det er en sikker vinner, så slipper eg jo unna all kostnad..

Kanskje ringe forsikringsselskap å høre ja.. :)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Skyldspørsmål i lite sammenstøt

Legg inn av EdHunter N815 » 06 okt 2010, 15:14

hmhelland skrev:Takker for svar.

Bil b var ikke interresert i å blande inn forsikringsselskaper. Jeg vil ikke risikere å få skylddeling og tape mye bonus. Da tror jeg det er billigere å fikse skaden "off the record". Men viss det er en sikker vinner, så slipper eg jo unna all kostnad..

Kanskje ringe forsikringsselskap å høre ja.. :)
Håper dere likevel skrev skademelding? Husk at skade alltid skal meldes forsikringsselskapet uansett om dere velger privat oppgjør eller ikke. Opplys selskapet om skaden og si fra at dere velger privat oppgjør, så risikerer du ikke noe styr i etterkant.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

snomannen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 21 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N1860

Re: Skyldspørsmål i lite sammenstøt

Legg inn av snomannen » 06 okt 2010, 17:10

Ja, vi skrev skademelding. Så eg skal kontakte forsikringsselskapet imorgen, og høre hva de sier!

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: Skyldspørsmål i lite sammenstøt

Legg inn av ToreN1246 » 06 okt 2010, 18:49

hmhelland skrev:Ja, vi skrev skademelding. Så eg skal kontakte forsikringsselskapet imorgen, og høre hva de sier!
håper du slipper skyldeling, han burde dog ha sett deg.... en har forkjørsrett i norge, ikke påkjørsrett ;) hehe

anyways : skriv ALLTID skademelding!!! jeg er nå litt snill og grei av meg og gikk med på en ordning utenfor selskap når en snekker ved navn Mjøen rygget på meg for noen år siden på Ringebu.
skaden kom på 12.000,- nå tar typen verken tlf eller svarer på mld og jeg sitter med skjegget i postkassa
spar deg for dette, ta bilder og få saken inn til selskapet pronte :reading:
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Skyldspørsmål i lite sammenstøt

Legg inn av Bent N208 » 07 okt 2010, 16:01

Hei , som Tore sier fyll alltid ut skademelding :| i verste fall din eneste dokumentasjon :wink:

Lykke til, håper det ordner seg da :lol:

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: Skyldspørsmål i lite sammenstøt

Legg inn av freddy85 » 08 okt 2010, 22:55

Virker for meg som om du prøvde å snike i køen om man kan kalle det det, ikke normal forbikjøring så trur du har skylda

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2026
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Skyldspørsmål i lite sammenstøt

Legg inn av Morten S. » 09 okt 2010, 08:27

freddy85 skrev:Virker for meg som om du prøvde å snike i køen om man kan kalle det det, ikke normal forbikjøring så trur du har skylda
Årsaken til at noen kjører forbi har vel neppe betydning.


Iflg trafikkreglene er det ikke ulovlig å kjøre forbi på forkjørsvei, og andre som skal skifte fil eller kjøreforbi er forpliktet til å forsikre seg om at det ikke er noe som hinder dette. MEN vi har jo bare kunnskap fra den ene parten.
Forhold som spiller inn er f.eks ble forbikjøringen foretatt i anpasset fart eller ble det gitt "full gass" for å komme raskt fram til krysset. Men generelle regler kan man lese ut fra trafikkreglene/forskriftene

Trafikkreglenes paragraf 12 sier:
5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke

Trafikkreglenes paragraf 12 sier:
a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,

b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,

c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,

d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.
Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt.

Bestemmelsene i dette nummer gjelder så langt de passer også ved forbikjøring av sporvogn. De gjelder ikke ved forbikjøring av tohjulskjøretøy som er plassert til høyre i kjørefeltet.
Trafikkreglene:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19860321-0747.html
"Alt" fra totakt til turbo

Svar