
Har vokst opp med gammalsaaber siden jeg var bitte liten, deltok på mitt første gsv-treff som 6-åring(?) på Loen tidlig på 80-tallet. Har tidligere hatt en 5-dørs '78 99 GLs som dessverre led rustedøden midt på 90-tallet og ble erstattet med en 2-dørs '84 av samme art. Denne hadde ikke akkurat et problemfritt liv i mine hender - fra 2000 til 2002 ble den stjålet 3 ganger, utallige innbrudd, hærverk og tilslutt en hit-n-run som tok knekken på det som var igjen.
Etter noen år som billøs sentrumsbeboer har jeg nå endelig "kommet hjem" og på nytt investert i årgangs-Saab, denne gangen en sånn passe pen aubergine-metallic (pearl, påstår de) '94 9000CD 2,0i med rundt 250k på telleverket. I fare for å "banne i kirka" er jeg egentlig ganske fornøyd med 130-hesteren for mitt bruk, så det blir nok ikke noe storprosjekt av dette. Vurderte en sugerchip for å få litt mer bunndrag, men har ikke akkurat hørt voldsomt skryt av dette - så det er kanskje like greit å styre unna og heller sikte på å bytte til turbomaskin en gang i fremtida.
Inntil videre blir det nok mest aktuelt med en forsiktig kosmetisk oppgradering med originalfelger, skinnseter og mild senking for å komme i siget. Lurer også på å space ut bakhjulene med 10mm hver for at bakhjulene skal få litt dagslys. Vet at dette er en smule fy-fy, så det er ikke avgjort. Har ikke noe særlig erfaring med skruing av bil annet enn interiør og elektrisk, så jeg satser på en "myk start" på dette området. Dukker nok opp en del underveis, men det er vel aldri for sent å lære?
