Hm, jeg har gjort som Ingvar sa og lest alt som har med EGR og partikkelfilter å gjøre på STCS uten at jeg helt klarer å se at det er riktig så ille som skissert her. Svenskene handler mye bio fordi de er redde for dieselprisene ser det ut som. I tillegg ser det ut som 9-5 TiD-motorene var mye mer plaget av feil enn 9-3 sine. EGR-opplegget er annerledes på TTiD i følge en kar som hadde handlet seg TTiD. Var et knippe som sa de hadde kjørt TTiD problemfritt en god stund. Ingen som hadde rapportert feil akkurat denne feilen på sine TTiD-er som jeg kunne se. En håndfull som hadde hatt litt fusk på TiD, men det var mye skru-opp-rengjør. Lite nye, dyre deler. Legger jeg inn rengjøring av dette under annen service, som når jeg bytter motorolje så sier svenskene at dette skal være problemfritt. Så ikke spesielt vanskelig eller tidkrevende ut. Vet man at en del er utsatt og man kan forhindre problemer eller havari så er jo brorparten av jobben gjort. -
http://www.ms-motor-service.com/ximages ... en_web.pdf
Filtret kan man ta ut og rengjøre med vann.
Generelt diskuteres det en del 1.8t og 2.0t-problemer også. I samletråder på hva man skal være obs på med 9-3 så trekkes ikke diesel ut spesielt. Det er ting man skal være obs på med de ulike modellene og motorene. Spesielt tidlige 9-3 hadde mye typefeil. På 1.8 TiD med 8 ventiler var det en del som testet ut blendeplater. Enten typen som stryper inngangen til EGR-ventilen eller til og med totale blendeplater. På 8v ville dette kanskje gi en feilmelding, men uten at det gjorde noe utover dette. På 16v så ville dette kunne gi problemer at EGR blir overvåket (fant ikke lenken til tråden i farten).
Jeg forsøker å analysere problemet og årsaken til problemene. Var en kar som aldri skulle ha seg diesel fordi han måtte rengjøre EGR ofte på jobb som mekaniker, men dette virker som et merkelig argument hvis man kan fikse det bare ved å ta rengjøringen som en del av service. Ved kjøring i 3.000 RPM skulle forholdene også være ideelle for at EGR og partikkelfilter selvrenser, noe som utsetter problemet. Jeg tviler på at denne karen, med din blankpolerte og trimmede prakteksemplar av en bil, ikke er ute og gjør vedlikeholdsarbeid ofte.
Jeg har langt fra bestemt meg for noen diesel, men som for alt annet teknisk jeg vurderer så forsøker jeg å innhente informasjon. En BioPower er helt klart med i vurderingen. Årsaken til at diesel stiller sterkt er importkostnader akkurat nå. Tenkte å utvide søker til andre land som neste steg. Må få sjekket opp dette med importavgifter nøye først og fruen skal få kalvet før det blir handlet ny bil. Rapporterer tilbake det jeg finner, positivt som negativt. Må sette av noe tid til å få frisket opp stakkaren som står i garasjen allerede også. Skal jo ikke kvitte meg med den selv om ny 9-3 blir handlet inn.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)