Hva er det villeste du har gjort med bilen i det siste?

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Myrt N610
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 955
Registrert: 15 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: N610
Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
Bil: 9-3 og 9-5
Sted: Sørumsand
Kontakt:

Legg inn av Myrt N610 » 10 aug 2006, 20:44

Joachim N370 skrev:Går en orginal 150 hk i 245? :shock:
Er bakken lang nok så....
Macarena performance team-member #02

Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 10 aug 2006, 22:37

Da skal det jaggu være en lang bakke, og helst medvind.
Jeg fikk min 9-5 i knapt 240 på autobahn.

Er det en 2,3i eller 2,0t?
Dekkdimensjonen er også interessant, da min gamle 90' 9000 2,3 i med 205/50/16, målt med gps var dønn presis.

Men uansett nekter jeg fortsatt å tro at 245 er umulig med kun 150 hk, da jeg ikke klarte å oppnå denne farten med 2,3T og 170 hk.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 11 aug 2006, 07:10

Så fort har jeg aldri kjørt med bilen min =P Men trodde ikke de gikk fortere enn 230km/t :roll:
Men om den gjør 240km/t, så skal det ikke mer enn 17"-ere til for at den skal gå 5km/t fortere enn med orginale 16".
Det gjør i allefall min bil målt med GPS. Tydeligvis ikke samme rullediameter :wink:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Rufati
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 14 des 2005, 20:00
Sted: 7730 Beitstad

Legg inn av Rufati » 11 aug 2006, 15:02

Toppfartjakt her også. Veien ble kort og kom kun til 210 (tæledumper er skummelt), men da hadde jeg ikke lagt inn 5 gir enda :) Ønsker å kjøpe mer vei.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 aug 2006, 15:09

Rufati skrev:Toppfartjakt her også. Veien ble kort og kom kun til 210 (tæledumper er skummelt), men da hadde jeg ikke lagt inn 5 gir enda :) Ønsker å kjøpe mer vei.
Dra til Tyskland! 200+ på norske veier er jo galskap!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 11 aug 2006, 22:38

Vet om veier i distriktet her som det går fint ann og kjøre så fort uten større risiko. Men så var det den jævla elgen som plutslig kan stå foran deg da...
Men kan ikke si jeg har noe større behov for og kjøre så fort uansett.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 12 aug 2006, 01:30

Ja vi har jo noen fine motorveier litt runt forbi i landet som er relativt tomme i fire tida om morgenen :lol: Eneste som er ute her da er sivilbiler :wink:
Tror egentlig ikke jeg våger å teste toppfarten på min bil men jeg satt på med en kamerat i pappa'ens s60 t5 og 220 i den bilen var litt for mye etter min smak, ikke det at det føltes fort en gang.. Savner fartsfølelse i slike biler :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Mats900R » 12 aug 2006, 01:53

masse fine veiar her i bergen til å teste :) sjølingen for eksempel 8)
jeg satt på med en kompis sin nissan 200sx då hadde vi 200 i fløyfjellstunellen
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Legg inn av Vegars » 12 aug 2006, 23:19

Jeg justerte rattet en gang når bilen var i fart, enda det i instruksjonsboka står at man IKKE skal gjøre det! (i fart altså..)
Neste gang skal jeg prøve det mens jeg svinger! det blir vilt..
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 192
Registrert: 30 jul 2005, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TurboRoger_N486 » 14 aug 2006, 13:01

Utrykning på legevakt med aeroen - da kommer man fort fram.... Men tenker vel ikke så veldig mye over at det er gøy egentlig. Bare nødvendig en sjeelden gang.
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 14 aug 2006, 13:53

Du vet at hvis du blir tatt i 250 mister du lappen, selv om du er i utrykning. DU har jo ikke engang blålys på bilen.. Får du blålys forresten??
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
SledgeN685
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 12 mai 2006, 21:26
Sted: Odda

Legg inn av SledgeN685 » 14 aug 2006, 22:25

hehe, det var i åkrafjordtunnellen den ligger ca 40 min fra etne\ølen!! Lang som nøkken selv den, tuna den maks på alle gir!! Den er ikkje orginal da :)
Saab 9-3 2.0t SE 02mod

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 192
Registrert: 30 jul 2005, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TurboRoger_N486 » 14 aug 2006, 22:28

Kjører da ikke 250. Når det virkelig haster og forholdene ligger til rette for det kan man bryte fartsgrensen med grunnlag i nødrett. Er ikke ofte dette gjelder da. Et infarkt vil kunne være et slikt tilfelle, evt trafikkulykker og slikt.

Bruk av blålys forutsetter at bilen registreres som utrykningskjøretøy med fastmontert blålys. Da må man søke om dette og gjennomgått kurs i utrykning. Mange bruker løsmonterte blålys, men i utgangspunktet er det vel bare politiet som skal ha anledning til dette. Flere steder er praksisen ulik (ikke alltid i tråd med forskriftene). De fleste vil uansett at legen kommer fram i tide dersom de skulle være utsatt for akutt sykdom. Da selvfølgelig så lenge kjøringen kan gjøres forsvarlig.

Med sentraliserte legevakter og tett befolkede områder så er ikke behovet like stort for utrykning på østlandet. Verre på vestlandet og i Nord-Norge hvor avstandene er store og man faktisk kan nå fram til pasienten før amublansen. Navigasjon er uansett det beste hjelpemiddelet hvis man vil spare tid.
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 15 aug 2006, 20:39

La denne tråden fortsatte med litt humoristisk vinkling og dropp fjortis-skrytet om hvor fort man har kjørt på norske veier!

I STCN så prøver de fleste av oss å fremstå som rimelig seriøse men slikt prat hjelper ikke imaget vårt. Det finnes baner hvor man kan teste sine og bilens ferdigheter (eller som Ingvar sier: autobahn), selvfølgelig så finnes det tilfeller hvor det ikke er så farlig om det går litt fortere etter veien men det er et godt stykke fra det og til skryt av toppfart.

Sklir denne diskusjonen ut så låser vi tråden og fjerner innhold som ikke er passende.

Slik som dette vil vi ikke fremstå: http://home.no.net/kjellts/usenet/vg.html
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 16 aug 2006, 06:51

Skrekk, må inrømme at jeg ikke har parkert bilen inne i garasjen siden våren 2005!
Har nettopp ryddet i garasjen, så nå har Saab`en fått plassen sin tilbake, brukt den i to dager allerede :D Føler meg mye bedre nå 8) Tenker med gru på en hva nok èn ute-vinter kunne gjort med bilen :roll:
Sist redigert av Macgeier den 16 aug 2006, 10:37, redigert 1 gang totalt.

Svar