Biltilsynet.. igjen...

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Biltilsynet.. igjen...

Legg inn av ArntR N315 » 08 mai 2007, 09:58

Mange av dere har hatt forskjellig erfaringer med statens vegvesenet sine trafikkstasjoner.

Jeg skal omregistrere min pajero fra varebil til personbil.

følgende samtale fant sted:

Jeg: Må jeg vise bilen når den registreres fra vare til personbil
Pompel: Det er jeg ikke sikker på... skal spørre...
Pilt : Jeg tror det..

Jeg: Jeg har visning for kufanger, kan jeg gjøre dette samtidig?
Pompel: jeg tror du må ha time... skal spørre
Pilt: Tja... jeg tror det, men du må betale dobbel visning da... 2 x 430..


Samtalen i seg selv er ikke spennende lesning, men det som slo meg er at de som sitter bak skranken ikke har kunnskapen som kreves for å svare på enkle spørsmål. Tenk om du skulle gå til legen, og legen oppførte seg på samme måte... jeg ville blitt skremt..

Det verste som finnes er folk som er satt til å forvalte lovverk, ikke har peiling på sin egen stasjons rutiner og tolkning av lovtekst/hjemler..

Jeg blir mææget skremt når folk "tror" ting.. Å "tro", gjør du i kirka... :evil:

mvh

Arnt Reodor
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 08 mai 2007, 11:10

Jeg kjenner problemet... Jeg har ved et par anledninger ringt for å spørre enkle tekniske spørsmål som for eksempel hva som må til for å godkjenne senkesett, og hvilke felger som var lovlig på den aktuelle bilen.
Jeg kan jo gjøre et forsøk på å gjengi samtalen;

Meg: Jeg har et spørsmål ang. godkjenning av senkesett og felger på bil.

BT(kontordame): Senkesett er ikke tillatt.

Meg: Joooo, senkesett er lovlig, men det må godkjennes av dere.

BT: Du kan jo alltids få time til kontroll, men om du har montert senkesett går det nok ikke å få den godkjent.

Meg: ...kan jeg få snakke med noen med teknisk innsikt og kunnskaper om hva som er lovlig og ikke?

BT(tydelig irritert): skal du ha time til kontroll eller ikke?

Meg: Nei, jeg skal snakke med noen som kan svare på spørsmålet mitt!

BT: Det har jeg allerede svart på, så jeg vil ikke plage teknisk unødig.

-samtale avsluttet av meg-

Jeg stakk innom trafikkstasjonen og gikk rett inn på teknisk avdeling. Spurte, fikk svar og direktenummer for neste anledning, og gikk ut igjen etter 2 minutter....
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Re: Biltilsynet.. igjen...

Legg inn av Saab900STCR » 08 mai 2007, 11:42

ArntR N315 skrev:Å "tro", gjør du i kirka... :evil:
Helt enig!!!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av Gisle N163 » 08 mai 2007, 16:06

J**** byråkrater... pragrafryttere... petiemeter...

Har mange erfaringer med BT... men ingen morsomme eksempler. Men naboen min derimot har en historie.
Han hadde importert en ..kremt... passat fra Italia. Gammel rønne. Samme det. Betalt omregistrering og alt sammen. Da han skulle selge den videre satt damen i skranken leeenge og kikket i noen papirer.

BT: Jeg ser at du betalte for lite omregistrering da du importerte bilen. Det ser ut til at vi har gjort en feil, men du må dessverre betale.

Han: Hvorfor det? Avgiften var jo mindre på den tiden?

BT: Mjooo, men den har steget nå..

Han: Er det min skyld?

BT: Nei, men det må være i orden, hvis ikke må vi inndra skiltene dine.

Han: (oppgitt og lei) greit. Hvor mye skylder jeg?

BT: 23,75 kroner.

Han: SERIØST!!!??? og fumler i lommen etter småpenger.

BT: Du må betale via giro på posten!

Han: For 20 kroner???

BT: Det er vanlig prosedyre.

Kunne fortsatt lenge her, men jeg tror dere har skjønt poenget.

Enden på visa var at han måtte ned på posten for å betale for deretter og stå i kø i en ny halvtime på biltilsynet. I tillegg måtte han betale et gebyr på 60 kroner siden han ikke var postbank kunde.

Til å bli gal av!
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 08 mai 2007, 16:09

De har vært greie mot meg, har jo fått godkjent ombygginga av Sonetten uten noe som helst problem. Det har nok mye å si hvordan en går fram, og ikke minst hvem en snakker med.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Vector_95
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 07 aug 2006, 19:35
Sted: Molde

Legg inn av Vector_95 » 08 mai 2007, 23:50

I den senere tid har folka på biltilsynet i Molde vært på smile kurs, for i den senere tid har de no vært rett så blid og hyggelig og prate..=)

faktisk så har / hadde de rykte på seg i hele byen for å være J...SUR OG GRINETE og du følte deg MISTENKELIGJORT når du stod der oppe og skulle gjøre noe...=)
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."

Brukeravatar
Tore N795
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 84
Registrert: 16 okt 2006, 20:58
Medlemsnummer: N795
Bil: SAAB 9-5 Estate

Legg inn av Tore N795 » 09 mai 2007, 08:57

Ingvar N629 skrev:De har vært greie mot meg, har jo fått godkjent ombygginga av Sonetten uten noe som helst problem. Det har nok mye å si hvordan en går fram, og ikke minst hvem en snakker med.
Jeg har også veldig god erfaring med Biltilsynet i Trondheim (og Orkanger), de har trivelige og flinke folk.
I tillegg er de mye mer "ærlige" enn både merkeverksted og NAF når det gjelder EU-kontroll. Har kommet dit for å få godkjent bil etter anmerkninger fra andre verksted, og de har bare ristet på hodet siden feilene ikke var alvorlige og skulle ikke ha vært bemerket.
Min gamle 900 ruller fortsatt med det som DinBil for 6 år og 100.000km siden påsto var helt utslitte drivknuter (som måtte byttes øyeblikkelig). :roll:
2002 9-5 2.0t Vector Estate
1990 900i 16v

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 09 mai 2007, 11:31

er som ingvar sier. kommer veldig ann på hvordan man går frem og kanskje aller mest den man snakker med. ikke hatt problemer med dem til nå så da får vi tro visningen går like greit å.... :)

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 09 mai 2007, 15:17

Jepp... men vanskelig å "velge" hvem man skal snakke med når hverken mannen med kølappen eller jøden bak skranken vet bedre.... :wink:


Må alikevel tilbake denne uka og få med meg om baksetene skal på plass før eller etter visninga..

Så egentlig skjønner jeg ikke hvorfor jeg må vise bilen når bilen i utgangspunktet er norskregistrert fra dag 1, men bare nedklassa fra personbil til varebil. Sikkerhetsbelter og alt det der er jo vitterlig på plass....
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Legg inn av colombo » 09 mai 2007, 17:46

Jeg gjorde, så langt det var praktisk mulig, EU-kontrollene hos Biltilsynet. Simpelthen fordi på "min" trafikkstasjon jobbet det greie og dyktige folk, som ikke pirket i tull men så mer nøye på ting som var viktige for sikkerheten.

Mine erfaringer med biltilsynet er altså gode.
cK

'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-

Svar