Men kan jo legge til at jeg var inne et år og hadde det dritkult
Fystegongstjenesta
Moderator: Moderatorer
- Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Fystegongstjenesta
Har tre kamerater som slapp fordi de "strøyk" på hørseltesten...
Men kan jo legge til at jeg var inne et år og hadde det dritkult
Men kan jo legge til at jeg var inne et år og hadde det dritkult
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Skavold
- 2.0 bar

- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Fystegongstjenesta
Jeg gleder meg til eventuell førstegangstjeneste. Har fått varsel om innkallelse til Ingeniørbataljonen (på Skjold i indre Troms). Blir nok bra det. 
Kjedelig å måtte reise enda lengre unna kjæresten, men man får vel bare tåle det.
Kjedelig å måtte reise enda lengre unna kjæresten, men man får vel bare tåle det.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Fystegongstjenesta
e ikkje akkurat verdens navle og kaldt som f***. men blir sikkert braSkavold skrev:Jeg gleder meg til eventuell førstegangstjeneste. Har fått varsel om innkallelse til Ingeniørbataljonen (på Skjold i indre Troms). Blir nok bra det.
Kjedelig å måtte reise enda lengre unna kjæresten, men man får vel bare tåle det.
hadde scooter oppleringå mi der. låg på ei hytta oppe på skytefeltet. eine dagen va det -50 effektive nere i leiren
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Re: Fystegongstjenesta
Bare gå inn... HV suger, men kom deg inn en annen plass. Rekrutten var jævlig, men bare vær så slapp som mulig. Etter 4 uker på rekrutten ble jeg satt på Transportkontoret. Slappere har jeg ikke hatt det noen gang. Slapp oppstilling, vi hadde en liten en, men den var bare for å stå og gjespe litt. Kjørte posten, og henta folk rundt forbi. Veldig slapt og greit. Ble en kløpper i å legge kabal og koke kaffe... hehe...
Det er verdt det. Du får jo poeng for det, og det lønner seg å ha avtjent værneplikt.
Det er verdt det. Du får jo poeng for det, og det lønner seg å ha avtjent værneplikt.
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Fystegongstjenesta
apropos det at det lønner seg å ha avtjent verneplikt: jeg har til nå hatt to arbeidsgivere som synes jeg gjorde det riktige valget i å komme meg unna førstegangstjenesten 
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Pasient N657
- 2.0 bar

- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Re: Fystegongstjenesta
Jeg dimma akkurat fra HV, og har en HELT annen oppfattning enn deg. Om du kom i transporten kan jeg skjønne at du hadde det slapt. Men for oss i infanteri-kompaniene var det alt annet enn slapt! Kan legge ut litt info om hva vi gjorde om noen vil viteGisle N163 skrev:Bare gå inn... HV suger, men kom deg inn en annen plass. Rekrutten var jævlig, men bare vær så slapp som mulig. Etter 4 uker på rekrutten ble jeg satt på Transportkontoret. Slappere har jeg ikke hatt det noen gang. Slapp oppstilling, vi hadde en liten en, men den var bare for å stå og gjespe litt. Kjørte posten, og henta folk rundt forbi. Veldig slapt og greit. Ble en kløpper i å legge kabal og koke kaffe... hehe...
Det er verdt det. Du får jo poeng for det, og det lønner seg å ha avtjent værneplikt.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
-
Andreas N1194
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Fystegongstjenesta
Kommandoplasstropp på Jørstadmoen utenfor Lillehammer var strålende syntes jeg! Var inne i ett år, og fikk mange kompiser jeg har kontakt med i dag også, og jeg er enig med Ingvar og mange andre her at alle har godt av en stund i Kongens Klær (med stor k faktisk). Jeg kjørte beltevogn (BV206) og levde livets glade dager med toastjern i vogna, multifuel i lagsteltet, og passet på at "fleskefenrikene" (de med feite streker og div annet på skuldrene
) hadde det varmt nok til å lede krigen i kortermede skjorter (i minus 40). Men det er jo forskjellig, noen syntes det var stas å være tettingslist i syvdukeren også. Var på opptak til forsvarets ingeniørskole (som startet opp det året på Jørstadmoen), og sa nei etter å ha kommet inn
Ellers var det en fjott som skulle gjøre alt som sto i hans makt for å bli dimmet, hvor han glemte AGen ute i skogen på en øvelse, og tok med seg hele KO (stjerna) da han sto utenfor og satte beltevogna si i marsj, og ikke klarte å stoppe den i tide. Om fyren var klønete eller bare stokk dum vet vi lite om, men han klarte å dimme seg som psykisk ustabil....hvilken herlig ting å ha i papirene resten av livet...dust!
Ellers var det en fjott som skulle gjøre alt som sto i hans makt for å bli dimmet, hvor han glemte AGen ute i skogen på en øvelse, og tok med seg hele KO (stjerna) da han sto utenfor og satte beltevogna si i marsj, og ikke klarte å stoppe den i tide. Om fyren var klønete eller bare stokk dum vet vi lite om, men han klarte å dimme seg som psykisk ustabil....hvilken herlig ting å ha i papirene resten av livet...dust!
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
-
zero900t
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Re: Fystegongstjenesta
å dimme fra militæret er ikke no stress, jeg var "inne" i 3 uker, gikk så over til siviltjeneste (som er enda slappere enn militæret)Andreas N1194 skrev:Ellers var det en fjott som skulle gjøre alt som sto i hans makt for å bli dimmet, hvor han glemte AGen ute i skogen på en øvelse, og tok med seg hele KO (stjerna) da han sto utenfor og satte beltevogna si i marsj, og ikke klarte å stoppe den i tide. Om fyren var klønete eller bare stokk dum vet vi lite om, men han klarte å dimme seg som psykisk ustabil....hvilken herlig ting å ha i papirene resten av livet...dust!
Skulle i utgangspungtet ha 14mnd tjenestetid, men var inne bare i 8,5mdn
fikk gratis leilighet av arbeidsgiveren (det har du krav på ink strøm)
den gnagen hadde jeg 5500 utbealt i mnd, jobba ved siden av og hadde en inntekt i mnd på litt over 11 000 som ble brukt på drekking og bensin
Var på et slapt sted så om jeg var syk så registrerte dem det ikke hos administasjonen i siviltjenesten, ergo jeg har vært mye borte men står med 0 i fravær
Ble kaldt inn på rep øvelse ca 6 mnd etter at jeg dimma, var der og aldri hørt no mere fra dem og nå vil dem ikke ha meg inn fordi jeg klarte å ødelegge begge knea mine for drøye 2 år siden...
ingen arbeidsgivere har noengang spurt meg om papirer fra militæret eller siviltjenesten, ikke engang nav da dem skulle lage papirer på meg i forbinnelse med skaden jeg fikk og måtte omplaseres...
hører mange som sier at dem hadde det gøy i militæret og det er bra, men man må ville dra inn.
to kammerater av meg endte opp med 20 000 og 15 000 i gjeld etter endt tjeneste, men så har dem jo sett mye av "verden" og da, dem var i marinen....
gjør som du vil, uansett så må du nok bare kunne stå for de valgene du tar nå om en 10- 20 år også...
lykke til
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
- Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Re: Fystegongstjenesta
Ja mente ikke bokstavelig at HV suger da, men for min del var det alt annet enn jeg kunne tenke meg. masse stress.
Og så rep øvelse hver 6.mnd. og du må oppbevare AG hjemme... (var sånn da jeg var inne i hvertfall). Men nå dimma jeg fra Militæret for snart 8 år siden da. Mye kan ha skjedd siden da.
Og så rep øvelse hver 6.mnd. og du må oppbevare AG hjemme... (var sånn da jeg var inne i hvertfall). Men nå dimma jeg fra Militæret for snart 8 år siden da. Mye kan ha skjedd siden da.
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
- Pasient N657
- 2.0 bar

- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Re: Fystegongstjenesta
Har vært en del forandringer ja 
Om du googler opp HV sine innsatsstyrker, så ser du hva nåtidens HV består av
Om du googler opp HV sine innsatsstyrker, så ser du hva nåtidens HV består av
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
-
Andreas N1194
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Fystegongstjenesta
HV er stort sett ganske slakt det, bortsett fra HV016, som er "avdelingen for de tøffe gutta". De svetter blod, og har alt av sikringsoppdrag i Norge når det er prominente "gjester" som besøker Norge. Mener å huske at det kun er tidligere elitesoldater og jegere der, og at man må ha minimum ett års utlandstjeneste for å i det hele tatt bli vurdert.Pasient N657 skrev:Har vært en del forandringer ja
Om du googler opp HV sine innsatsstyrker, så ser du hva nåtidens HV består av
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- K_Duck N1093
- 2.0 bar

- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
- Kontakt:
Re: Fystegongstjenesta
HV16@mil.no - les og bli lur. Står mye spennende på mil.no. ^_^
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
- Pasient N657
- 2.0 bar

- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Re: Fystegongstjenesta
Hæ? Det der er så galt som du får det.Andreas N1194 skrev:HV er stort sett ganske slakt det, bortsett fra HV016, som er "avdelingen for de tøffe gutta". De svetter blod, og har alt av sikringsoppdrag i Norge når det er prominente "gjester" som besøker Norge. Mener å huske at det kun er tidligere elitesoldater og jegere der, og at man må ha minimum ett års utlandstjeneste for å i det hele tatt bli vurdert.Pasient N657 skrev:Har vært en del forandringer ja
Om du googler opp HV sine innsatsstyrker, så ser du hva nåtidens HV består av
1, HV er ikke slapt. Det var kanskje det på 70 tallet, men det er det F*** ikke nå. (Det er ikke akkurat FSK/HJK, men det finnes avdelinger i Forsvaret som har langt slappere tjeneste enn hva jeg hadde ved HVUV)
2, HV-016 er som du sier "de tøffe gutta". Og når det kommer til sikringsoppdrag, så har du med din enorme kompetanse om norske spesialstyrker sikkert hørt om politiet sin Delta gruppe. 016 avdelingene ble starta på 80 tallet under navnet "HV-SPES" som en direkte motstyrke til mulige russiske terroranslag, og har i dag mye av de samme oppgavene.
3, du trenger ikke ha vært i intops, ei heller være en elitesoldat, eller noe jegersoldat for og søke deg til HV-016.
Det er TRE, og KUN tre krav for og kunne søke HV-016:
Norsk statsborger.
Fullført førstegangstjeneste på minimum 6 måneder.
Kunne sikkerhetsklareres for "Hemmelig"
Utover de må du komme deg igjenom en opptaksprosess hvor det er fysiske krav, samt andre prøvelser.
Kanskje litt krast innlegg, men jeg er trøtt og irriterer meg serdeles mye over folk som "vet hvordan det er i xxx" og har hørt at "kun de beste av de beste supersoldatene som har vært i intops 245 ganger" kan søke til avdeling xxx.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Fystegongstjenesta
eg e i HV og kan med håndå på hjerta sei at det e slapt i forhold te fystegangstjenesten.
det e møye mer kompis holdning sjøl mellom befal/menig. sleppe den der fordømte hilsplikten
det e møye mer kompis holdning sjøl mellom befal/menig. sleppe den der fordømte hilsplikten
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Pasient N657
- 2.0 bar

- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Re: Fystegongstjenesta
Du snakker om rep øvelser nå?
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
