Vinterdekk
Moderator: Moderatorer
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Vinterdekk
kjørte på piggfrie ContiWinterContact TS 810 i fjor, har aldri hatt så dårlige dekk før. men har vel litt å si att jeg kjøpte feil dekk, for dette dekket er iføge NAF beregnet på mellom-europeiske forhold
... men men, nå blir det Nokian Hakka 5, bestillte i går, fra http://www.byttdekk.com, håper å få det bedre denne vintern enn forrige... det som er igjen av Continental dekkene skal brukes på ACR til våren

- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- JoBruheim N1726
- 1,5 bar

- Innlegg: 311
- Registrert: 07 jul 2009, 22:19
- Medlemsnummer: N1726
- Navn: Jo Bruheim
- Bil: Saab 9-3SE t7
- Sted: Melhus/Oslo
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Vinterdekk
ja, jeg regner med detBridgeHome N1726 skrev:@Paul: Forskjellen blir som natt og dag
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
Andreas N1194
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Vinterdekk
Selv sverger jeg til Conti, og kommer til å kjøre mine ContiContact3 hvertfall en vinter til (da de var nye i fjor). Men synes nå uansett det blir litt useriøst å nevne ord som "kjøre gris" og "vinter" i samme setning jeg da, men det kan selvfølgelig være noen som liker å kjøre sånn også..
Nå vet jeg også at smaken er som baken, men akkurat piggdekk om du bor i en by i Norge er i mine øyne liten vits, da utfartsveiene stort sett er ok. Veiene oppå Byåsen skal som kjent ikke brøytes i vinter (da Rita kastet bort alle de pengene i fjor), så det kan jo hende jeg får bite i meg denne påstanden, men men! Når det kommer til blåis, så er det nå engang blåis, og da gjelder det kun å ha lav nok inngangsfart og rett holdgning til føre og vær om man skal holde seg på veien..
Nå vet jeg også at smaken er som baken, men akkurat piggdekk om du bor i en by i Norge er i mine øyne liten vits, da utfartsveiene stort sett er ok. Veiene oppå Byåsen skal som kjent ikke brøytes i vinter (da Rita kastet bort alle de pengene i fjor), så det kan jo hende jeg får bite i meg denne påstanden, men men! Når det kommer til blåis, så er det nå engang blåis, og da gjelder det kun å ha lav nok inngangsfart og rett holdgning til føre og vær om man skal holde seg på veien..
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- JoBruheim N1726
- 1,5 bar

- Innlegg: 311
- Registrert: 07 jul 2009, 22:19
- Medlemsnummer: N1726
- Navn: Jo Bruheim
- Bil: Saab 9-3SE t7
- Sted: Melhus/Oslo
Re: Vinterdekk
Er, begynner å bli en vane nå, enig med Singsaker
Barmarksegenskaper er definivt sekundært på vinterdekk 
Jeg har i min to år lange karriere kjørt både Hakka Rsi og Hakka 2,4 og 5
På snø fins det ikke forskjell på dekkene, kun ved plussgrader og blankpolert vei. F.eks hvis plogen går og glatter ut snøunderlaget fullstendig. Da er det greit å ha noen pigger som skjærer litt i overflaten. Ellers er det mønster og gummikvalitet som utgjør forskjellene på vinterføre.
De få dagene det er vann på is er det bare å ta det mer med ro med piggfrie dekk. Kommer du ikke opp bakken tviler jeg på at du har gjort det med piggdekk, da der er såpass glatt likevel.
Men det er heller ingenting som er så deilig som å cruise rundt på glattisen med firehjulstrekk og skikkelige piggdekk! Men da kan man heller tøffe seg på en dag med snøføre i stedet!
Jeg har i min to år lange karriere kjørt både Hakka Rsi og Hakka 2,4 og 5
De få dagene det er vann på is er det bare å ta det mer med ro med piggfrie dekk. Kommer du ikke opp bakken tviler jeg på at du har gjort det med piggdekk, da der er såpass glatt likevel.
Men det er heller ingenting som er så deilig som å cruise rundt på glattisen med firehjulstrekk og skikkelige piggdekk! Men da kan man heller tøffe seg på en dag med snøføre i stedet!
Saab 9-3SE t7 '02
[X] Saab 900S '96
[X] Saab 900S '96
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Vinterdekk
På piggfritt er det jo ContiVinkingContact som vinner og med pigger er det Nokian hakka 5 som vinner... http://www.naf.no/Forbrukertester/Dekk/ ... test-2008/ --fjorårets test!
vet ikke hvor subjektiv disse testene er, men tror nå NAF er ganske troverdige da...
Man må vel uansett lese litt, og finne ut hvilke kjøreforhold man kjører mest på før man velger dekk... finnes vel uansett ikke ett perfekt dekk for alle kjøreforhold
vet ikke hvor subjektiv disse testene er, men tror nå NAF er ganske troverdige da...
Man må vel uansett lese litt, og finne ut hvilke kjøreforhold man kjører mest på før man velger dekk... finnes vel uansett ikke ett perfekt dekk for alle kjøreforhold
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- JoBruheim N1726
- 1,5 bar

- Innlegg: 311
- Registrert: 07 jul 2009, 22:19
- Medlemsnummer: N1726
- Navn: Jo Bruheim
- Bil: Saab 9-3SE t7
- Sted: Melhus/Oslo
Re: Vinterdekk
Synes Motor/NAF legger litt for mye vekt på barmarksegenskapene! Men testene skal jo dekke hele landet.
Conti er nok best allround, men Nokian er best på glattføre
Conti er nok best allround, men Nokian er best på glattføre
Saab 9-3SE t7 '02
[X] Saab 900S '96
[X] Saab 900S '96
-
Singsaker
- 2.0 bar

- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Vinterdekk
Conti er litt bedre på is, tror det er pga seipingen eller hva nå det heter, men de flyter oppå snø og slaps samt at de er ikke like rettningsstabile.BridgeHome N1726 skrev:Synes Motor/NAF legger litt for mye vekt på barmarksegenskapene! Men testene skal jo dekke hele landet.
Conti er nok best allround, men Nokian er best på glattføre
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- JoBruheim N1726
- 1,5 bar

- Innlegg: 311
- Registrert: 07 jul 2009, 22:19
- Medlemsnummer: N1726
- Navn: Jo Bruheim
- Bil: Saab 9-3SE t7
- Sted: Melhus/Oslo
Re: Vinterdekk
Hadde Conti piggdekk (uten pigg) på Outlanderen de første månedene. Var seipa, men syns ikke det var noen virkning av det! Sklei som bare det på hardpakket bløtsnø, men så har jeg alltid vært bortskjemt med piggdekk da 
Saab 9-3SE t7 '02
[X] Saab 900S '96
[X] Saab 900S '96
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9124
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Vinterdekk
Prissjekk på vinterdekk i Trondheim:
http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1392993.ece
http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1392993.ece
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Vinterdekk
Årets vinterdekktest: http://naf.no/no/Forbrukertester/Dekk/D ... /Piggdekk/
Nr 1 Pigg = Michelin X-Ice North XIN2
Nr 1 Piggfri = Michelin X-Ice X12
Nr 1 Pigg = Michelin X-Ice North XIN2
Nr 1 Piggfri = Michelin X-Ice X12
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
Singsaker
- 2.0 bar

- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Vinterdekk
Nokian Hakka pigg fikk samme score som MichelinPaul N1176 skrev:Årets vinterdekktest: http://naf.no/no/Forbrukertester/Dekk/D ... /Piggdekk/
Nr 1 Pigg = Michelin X-Ice North XIN2
Nr 1 Piggfri = Michelin X-Ice X12
Nokian Piggfritt fikk ikke like bra, men en test hvor vektingen ikke kommer frem er nesten ubrukelig.
Hadde vært artig med en test gjort på veier istedenfor på bane.
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- JoBruheim N1726
- 1,5 bar

- Innlegg: 311
- Registrert: 07 jul 2009, 22:19
- Medlemsnummer: N1726
- Navn: Jo Bruheim
- Bil: Saab 9-3SE t7
- Sted: Melhus/Oslo
Re: Vinterdekk
Og Hakka pigg er alltid dårligere på barmark, så vil tro de er bedre på "vinterføre" enn Michelin!
Egentlig det det samme med piggfridekkene.
Egentlig det det samme med piggfridekkene.
Saab 9-3SE t7 '02
[X] Saab 900S '96
[X] Saab 900S '96
-
Singsaker
- 2.0 bar

- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Vinterdekk
Jeg må bare si at jeg ikke mener det ene dekket er bedre én det andre.BridgeHome N1726 skrev:Og Hakka pigg er alltid dårligere på barmark, så vil tro de er bedre på "vinterføre" enn Michelin!
Egentlig det det samme med piggfridekkene.
Michelin gjorde det bra på is, men hvordan er de forskjellige førerforholdene vektet, det skulle jeg gjerne vist.
De skulle også hatt en test med piggdekk som har 2000 km på asfalt for å se hvordan det reduserer piggeffekten.
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- JoBruheim N1726
- 1,5 bar

- Innlegg: 311
- Registrert: 07 jul 2009, 22:19
- Medlemsnummer: N1726
- Navn: Jo Bruheim
- Bil: Saab 9-3SE t7
- Sted: Melhus/Oslo
Re: Vinterdekk
Er også faktorer som får meg til å bli værende på Nokian 
Hakka 5-dekkene som står på Out. har vel gått rundt 25 000km og sitter fortsatt som klistret til vegen.
Merket ikke noen spesiell forskjell ved vanlig kjøring da vi fikk enda en Outlander i fjor, med nye dekk av samme
type.
Når jeg ser at Nokian alltid ligger øverst i testene, og jeg har så gode erfaringer selv, ser jeg ingen grunn til å bytte merke
Hakka 5-dekkene som står på Out. har vel gått rundt 25 000km og sitter fortsatt som klistret til vegen.
Merket ikke noen spesiell forskjell ved vanlig kjøring da vi fikk enda en Outlander i fjor, med nye dekk av samme
type.
Når jeg ser at Nokian alltid ligger øverst i testene, og jeg har så gode erfaringer selv, ser jeg ingen grunn til å bytte merke
Saab 9-3SE t7 '02
[X] Saab 900S '96
[X] Saab 900S '96